Recenze | Kryštůfek Robin je výtečný film, není ale pro celou rodinu

Medvídek Pú vznikl v hlavě A. A. Milneho v roce 1924, objevila se ve sbírce básniček pro děti. O dva roky později už kniha Medvídek Pú okouzlila čtenáře po celém světě. Spisovatel napsal o dva roky později druhý díl který končí scénou, kdy Kryštůfek Robin odchází na internátní školu a loučí se s Púem. Jeho bezstarostné dětství končí. A tato scéna je zároveň výchozím momentem nového filmu společnosti Disney. Kryštůfek Robin s tváří Ewana McGregora je tady. Ale rozhodně to není klasická disneyovka pro celou rodinu.

Kryštůfek Robin (foto: Falcon)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Neveselý život Kryštůfkův[/pullquote]Kryštůfek Robin už má rodinu a pracuje jako manažer v továrně na zavazadla. Firmě se ale po válce moc nedaří. Kdo by ostatně chtěl jezdit na dovolenou po zdecimované Evropě? A tak musí Kryštůfek vymyslet, jak výrobu zefektivnit nebo bude muset propustit část zaměstnanců. Jeho žena Evelyn z toho nadšená není, protože její manžel musí zůstat v práci i o víkendu a zruší tak plánovaný výlet s dcerou Madelie na chatu. Ano, na tu chatu, kde Kryštůfek trávil dětství a která je hned vedle Stokorcového lesa. Ale zrušení výletu je jen vrcholem na ledovci problémů, které celou rodinu už delší dobu provázejí. Kryštůfek už nedělá žádné blázniviny, je tomu už dávno, kdy se pořádně zasmál a chová se jako ten nejhorší ustaraný dospělák. To ostatně zjistí i sám Medvídek Pú, který se znenadání objeví v Londýně…

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Aktuální téma[/pullquote]Nápad přivést na plátna kin dospělého Kryštůfka Robina měl před mnoha lety producent filmu Birgham Taylor. Projekt ležel delší dobu u ledu a možná to prospělo jeho aktuálnosti. Před 15 lety, kdy Taylor do Disney projekt přinesl poprvé ještě nebyl svět tak uspěchaný. Přestože se odehrává po druhé světové válce, situace Kryštůfka Robina silně připomíná stres dnešního světa plného globalizované ekonomiky, sociálních sítí a odklonu od rodinného života. Přestože moderní výdobytky ve filmu vůbec nejsou, dnešní workoholici se v něm zcela jistě najdou.

Po popisu nosného tématu nové disneyovky už vám bude asi jasnější, proč jsem na začátku recenze mluvil o tom, že Kryštůfek není rodinný film. Možná to není zcela přesné. Přestože snímek obsahuje mnoho kouzelných, vtipných scén s plyšovými kamarády ze stokorcového lesa, není vhodný pro děti mladší 12 let. Stěžejní scény, které pochopí dospělí a starší děti budou děti mladší nebo dokonce předškolní nudit. Nebudou je chápat. Proto zřejmě také distributor přistoupil k rozhodnutí neposílat výjimečně tento Disney snímek do kin i v dabované verzi. Dá se předpokládat, že tím rodinám naznačuje, že film není (minimálně) určen předškolním dětem.

Pro starší děti a dospělé ale Kryštůfek Robin může být jedním z nejlepších Disneyeho snímků posledních let. Minimálně svým sdělením a všeplatným přesahem. Sám jsem se v postavě Kryštůfka Robina (bohužel toho dospělého) mnohokrát poznal a minimálně mne to donutilo zamyslet se nad tím, jak ten svůj život vlastně vedu. A nebudu, vzhledem k popsanému tématu sám.
Na druhou stranu režisér Marc Forster (Světová válka Z) našel dostatek invence i citu na střídání lehce posmutnělých či mírně depresivních scén s úžasně roztomilými momenty s Medvídkem Pú, Tygrem, Íjáčkem, Prasátkem a dalšími, kteří jsou ostatně rovněž obrazem mnoha lidských ctností i nectností.

Kryštůfek Robin (foto: Falcon)

Nápad neanimovat dokonalá zvířátka za pomoci obvyklého CGI a dát jim design plyšových zvířátek našich babiček, je roztomilou invencí, která z tohoto filmu dělá skutečně netypický snímek tohoto obřího studia.
Ewan McGregor pochopitelně nezklamal. Je to ostatně jeden z mála herců v tomto věku, který má stále chlapecké kouzlo, ať už hraje kohokoliv. Jeho obsazení tedy dává smysl.

S tím souvisí | Pokud si chcete zážitek z Kryštůfka Robina doplnit o příběh jeho autora, doporučuji výbornou a emotivní filmovou biografii slavného spisovatele. Hlavní roli ve filmu Sbohem Kryštůfku Robine ztvárnili Domhnall Gleeson a Margot Robbie. Film je z roku 2017 a na DVD ho vydal Bontonfilm.

• 90%
    Režie - 90%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 75%
  • 80%
    Vizuál - 80%
85%

Kryštůfek Robin (2018)

Kryštůfek Robin je krásný film s hlubokým poselstvím a citlivým zpracováním. Plakát, který může lákat na rozvernou pohádku je samozřejmě zavádějící, ale to už jste pochopili dávno z tohoto textu.

foto/video: Falcon, Disney © 2018

Kryštůfek Robin
Christopher Robin
Dobrodružný / Rodinný / Komedie
USA, 2018, 104 min
Premiéra: 23. srpna 2018 Falcon
Režie: Marc Forster
Scénář: Alex Ross Perry, Tom McCarthy, Allison Schroeder
Kamera: Matthias Koenigswieser
Hudba: Geoff Zanelli, Jon Brion
Hrají: Ewan McGregor, Hayley Atwell, Bronte Carmichael, Mark Gatiss, Roger Ashton-Griffiths, Adrian Scarborough, Jim Cummings, Brad Garrett, Nick Mohammed, Amanda Lawrence, Oliver Ford Davies, John Dagleish, Matt Berry, Simon Farnaby, Mackenzie Crook, Clara McGregor, Peter Capaldi, Sophie Okonedo, Toby Jones