Recenze | Co tomu řeknou lidi – rodinný teror, který zažila sama režisérka

Drama Co tomu řeknou lidi zahájil před pár dny Severský filmový podzim. Režisérkou je Iram Haq, jejíž rodiče emigrovali z Pákistánu do Norska. Její druhý celovečerní snímek letos bude tuto skandinávskou zemi reprezentovat na Oscarech. I její první film, který natočila před pěti lety pod názvem Jsem tvá, se letos na Severském filmovém podzimu promítá.

Co tomu řeknou lidi (foto: Folkets Bio)

Hlavní hrdinka šestnáctiletá Nisha (Maria Mozhdah) žije se svou rodinou v Norsku, která tam utekla za lepším životem. Doma se ale stále vede život v duchu pákistánských tradic a hodnot. Venku se ale Nisha chová jako klasická evropská dívka – baví se svými vrstevníky a zažívá první lásku. Život se jí ale začne radikálně měnit poté, co ji otec v noci přistihne v pokoji s chlapcem.

Nisha tím porušila tradici, a tak je celá její norská rodina očerněna. Otec (Adil Hussain) se ji proto rozhodne exemplárně potrestat, aby se její chování už nikdo z pákistánské komunity neodvážil následovat. Proti její vůli ji odveze do Islámabádu ke své tamější rodině. Přichází o veškerý kontakt s Norskem a musí se podvolit veškerým pákistánským tradicím. Nisha se ale do problémů dostane i v Pákistánu, a tak si pro ni rozhněvaný otec přijede a odveze ji zpět do Norska. Z jeho pohledu existuje teď jen jediné řešení, to ovšem nemůže akceptovat Nisha.

Co tomu řeknou lidi (foto: Folkets Bio)

Nepříjemný, ale upřímný příběh pákistánské dívky, která zažije rodinný teror a pocit absolutní vykořeněnosti v divákovi nechá hořkou dochuť. Sama režisérka snímku něco podobného zažila na vlastní kůži se svou rodinou, a tak si troufám tvrdit, že snímek točila i jako svou vlastní terapii. Je vyprávěn jenom jednostranně z pozice Nishy. A to je škoda, protože pak Nishin otec zůstává jen bezcitným Pákistáncem, kterého divák musí nutně odsoudit, aniž by pronikl hlouběji do kontextu jeho úvah a činů.

Část snímku, která se v příběhu odehrává v Pákistánu, se natáčela v Indii. Stalo se tak kvůli bezpečnosti i podstatně rozvinutějšímu filmovému průmyslu, kterým Indie disponuje.

Film je možné vidět v regionální části festivalu. Program najdete zde.

• 60%
    Režie - 60%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 75%
70%

Co tomu řeknou lidi (2018)

Co tomu řeknou lidi je sugestivní snímek o střetu dvou kultur v rámci jedné rodiny, o napětí především mezi otcem a dcerou, ale taky o síle a odhodlání. I přesto, že láska členů rodiny k Nishe bezesporu existuje, tradice je pro ně nakonec silnější než emoční pouto.

foto/video: Folkets Bio, Severský filmový klub

Co tomu řeknou lidi
Hva vil folk si