Recenze | Vdovy jsou jeden z pravděpodobných oscarových kandidátů

Gillian Flynn a Steve McQueen spojili své síly v temném akčním dramatu Vdovy. Autorka knižního bestselleru Zmizelá a režisér, scenárista a producent snímků Hlad, Stud a 12 let v řetězech našli inspiraci ve stejnojmenném britském seriálu z 80. let. Je to také první McQueenův celovečerní snímek, ve kterém si nezahrál herec Michael Fassbender.

Vdovy (foto: Cinemart)

Veronica (Viola Davis), Linda (Michelle Rodriguez), Alice (Elizabeth Debicki) a Amanda (Carrie Coon) hrají náhle ovdovělé partnerky skupinky zločinců, kteří o svůj život přišli při nepovedeném zakončení loupeže. Pánové jsou „pod drnem“ a peníze pryč. Ale ten, který o ně přišel, by je rád dostal zpátky. Vdovy jsou ve velmi nepříjemné pozici a je jenom na nich, zda se zvládnou semknout a situaci vyřeší tak, jak by od nich nikdo nejspíš nečekal. Uloupené peníze patřili jednomu z volebních kandidátů 18. chicagského obvodu-Afroameričanovi Jamalu Manningovi (Brian Tyree Henry), který má velmi sofistikovaně surového bratra Jatemmea (Daniel Kuluuya). Proti němu na kandidátce stojí  Jack Mulligan (Colin Farrell), který patří do bělošské rodiny se silnou politickou tradicí.

To, jak se vdovy v čele s Veronicou postaví k celé své nezáviděníhodné situaci, je pak ta nejzábavnější část filmu. Sledujeme naprosto nesourodou skupinku, ve které si postupně jedna žena vedle druhé osvojuje zločineckou optiku, dovednosti a společně hledají nejefektivnější cestu k cíli. Ještě nesmím zapomenout zmínit postavu Harryho (Liam Neeson), který si zahrál Veroničina muže, vůdce zločineckého gangu a klíčovou postavu pro snímek.

Vdovy (foto: Cinemart)

Silné ženské charaktery

McQueenovy Vdovy si zakládají na silných ženských charakterech a širokém spektru postav z nejrůznějších prostředí. Nabízí velmi dobré herecké výkony, a to především Violy Davis a za mě také Elizabeth Debicki. Politickou linku, kde kraluje Colin Farrell, považuji osobně tak trochu za vedlejší produkt. Výtku bych měla vůči prvním dvěma desítkám minut, kdy je tempo vlažnější.

Za kameru se ve Vdovách opět postavil Sean Bobbitt, který s McQueenem spolupracoval i na všech jeho předchozích snímcích. Jeho vysoce řemeslně zvládnutá kamera i tentokrát diváka překvapí svou kreativitou záběrování. Soundtrack ke snímku složil vždy výrazný Hans Zimmer.

Novinka: Nově hodnotíme filmy v recenzích na jednotky procent. Dává nám to možnost být spravedlivější v hodnocení. Celkovou známku průměruje algoritmus hodnotící všechny hodnocené složky filmu. Můžete se tak setkat s hodnocením například 87% místo 85% či 93% místo 90%.

80
    75
    85
  • Kamera - 85%
    85
    80

Vdovy (2018)

Vdovy se pravděpodobně zařadí do nominací na letošní Oscary. Mají pro to spoustu předpokladů, i když se v nich možná z pohledu diváka překrývá příliš vypravěčských linií a samotný závěr snímku se uděje tak nějak moc rychle. Ale nevadí. To jsou v celkovém vyznění snímku jenom drobné mouchy.

81 %
foto/video: Cinemart © 2018

Vdovy
Widows
Drama / Krimi / Thriller
USA / Velká Británie, 2018, 129 min
Premiéra: 29. 11. 2018 CinemArt
Režie: Steve McQueen
Scénář: Gillian Flynn, Steve McQueen
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Cynthia Erivo, Colin Farrell, Daniel Kaluuya, Brian Tyree Henry, Jacki Weaver, Carrie Coon, Robert Duvall, Liam Neeson, Jon Bernthal, Lukas Haas, Kevin J. O’Connor, André Holland, Lizzy Leigh, Garret Dillahunt, Manuel Garcia-Rulfo, Michael Harney, Molly Kunz, Anita Farmer Bergman, Will Zahrn, Coburn Goss, Bailey Rhyse Walters, Ann Mitchell, Keith Kupferer, Socorro Santiago, Jon Michael Hill, Adepero Oduye, Matt Walsh, Lily Mojekwu