Uplynulý rok byl od zavedení pobídek v roce 2010 jedním z nejsilnějších co do počtu a útraty zahraničních projektů natáčených v České republice. Čtyřicet zahraničních seriálů a filmů strávilo na českých lokacích a v ateliérech přes 1000 natáčecích dnů a jejich útrata se vyšplhala k 5 miliardám korun. V Česku se natáčela například marvelovka Spider-Man: Daleko od domova či novinka Taiky Waititiho (Thor: Ragnarok) Jojo Rabbit.
Po bohatých seriálových letech 2016 a 2017 ani loni nechyběla zahraniční seriálová produkce. Na počátku roku se dotáčely seriály Das Boot (Sky) a Carnival Row (Amazon). V průběhu roku pak vznikla druhá sezóna historické série Knightfall (Soumrak templářů) (History Channel) a nový seriál BBC World on Fire zasazený do období 2. světové války. Mimoto Česká republika hostila hororově-supernaturální Lore (Amazon) a Haunted (Netflix). U posledně jmenovaného proběhlo natáčení téměř výhradně a doslova v české režii. Režisérem byl Jan Pavlacký a rovněž celý další kreativní štáb byl postaven z domácích filmařů včetně kameramana Marka Dvořáka, scénografa Martina Martince, výtvarníka kostýmů Josefa Čechoty a umělecké maskérky Lindy Eisenhamerové. Loni padly první klapky i dvěma seriálům, jejichž natáčení překročilo přelom roku. Americký akční seriál Whisky Cavalier začne již 27. února vysílat stanice ABC. Až do června se bude točit dobový seriál Atlantic Crossing v norsko-německé koprodukci.
„Ve většině případů se jedná o několikaměsíční natáčení celých sezón o šesti a více dílech, což je známkou toho, že si producenti naši zemi nevybírají jen pro její lokace, ale pro kompletní nabídku služeb, které Česká republika v oblasti audiovizuální výroby poskytuje. Potvrzuje to i skutečnost, že se sem následně vracejí,“ uvedla Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.
„Produkce zahraničních seriálů u nás v roce 2018 během téměř 500 natáčecích dnů utratily bezmála 3,2 miliardy korun. Na celkovém objemu zahraniční produkce v roce 2018 měla výroba seriálů podíl kolem 65 %,“ doplnila vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková.
V ČR se točily i zajímavé filmové projekty. Snímek Jojo Rabbit v České republice natáčel úspěšný novozélandský režisér Taika Waititi od května do července 2018 a hvězdnému hereckému ansámblu vévodila Scarlett Johansson. Film v německo-americké koprodukci pod křídly společnosti Fox Searchlight Pictures se u nás točil 40 natáčecích dnů. Štáb pracoval v barrandovských ateliérech, ale také například ve Středočeském a Ústeckém kraji na lokacích v Žatci, Úštěku, Dolních Beřkovicích nebo v bývalém cukrovaru Lenešice.
Své dosud největší a nejnáročnější natáčení má za sebou Liberec. Proběhlo v druhé polovině září a produkce blockbusteru Spider-Man: Daleko od domova při něm zabrala téměř na týden celé náměstí před radnicí. Místní filmová kancelář fungovala jako centrální koordinační bod v komunikaci mezi radnicí, jejími odbory, městskými institucemi a produkční společností. Velké natáčení zažila také Plzeň, a to hned zkraje roku 2018. Jednalo se o francouzský životopisný film Edmond o dramatikovi Edmondu Rostandovi a ústřední plzeňskou lokací bylo tamní divadlo. Několik filmových projektů u nás jako každoročně točili i Skandinávci: natáčel se tu norský životopisný snímek Amundsen a také film Askeladden – I Soria Moria slott, pokračování fantasy podívané pro celou rodinu, jejíž první díl se u nás točil v roce 2016 a běžel i v české distribuci pod názvem Cesta za králem trollů. V koprodukci Dánska, Německa a České republiky se tady natáčely scény pro drama I Krig & Kærlighed zasazené do období 1. světové války, které si čerstvě odvezlo ocenění z filmového festivalu v americké Santa Barbaře.
„Mezi zahraničními projekty byly jako každoročně co do provenience nejpočetněji zastoupeny německé produkce, přičemž se ve většině případů jednalo o televizní tvorbu. Loni se u nás točilo čtrnáct zahraničních projektů, ve kterých Německo figurovalo jako producent nebo koproducent. Německé produkce u nás točily téměř 400 natáčecích dnů a utratily 960 milionů korun,“ vyčíslila Žipková z Czech Film Commission. Mezi německými projekty byly také dva celovečerní filmy mířící do kinodistribuce – snímek Als Hitler das rosa Kanninchen stahl a adaptace Hesseho románu Narziss und Goldmund.
Česká republika již dávno není jen destinací pro levné natáčení. „Čím dál častěji angažují zahraniční producenti naše filmaře do rozhodujících a vedoucích pozic v kreativních i technických profesích. Příkladem je již zmíněný seriál Haunted pro americký Netflix, kde byla režisérská role svěřena Čechovi Janu Pavlackému, což lze považovat za skvělý úspěch,“ řekla Pavlína Žipková.
Vynikající jméno mají tradičně i čeští filmoví architekti. Mezinárodního uznání v podobě filmových cen se v minulosti dočkali Ondřej Nekvasil a Martin Kurel. Nekvasil stál v posledních letech např. za production designem seriálu Knightfall nebo filmu Underworld: Krvavé války. Kurel byl v loňském roce mimo jiné art directorem norského filmu Amundsen, který měl také českou kostýmní výtvarnici Michaelu Horáčkovou Hořejší. „Jsme za tuto spolupráci rádi, Česká republika je mezi filmovými profesionály celosvětově známá jako místo s kvalifikovanými filmovými řemeslníky, ale my na tomto projektu využíváme i klíčové umělecké profese,“ uvedl norský producent snímku Amundsen Espen Horn. Uznání své činnosti se dočkal také architekt Ondřej Lipenský, který jako art director pracoval na natáčení filmu Jojo Rabbit a seriálu Carnival Row. „Také scénická práce a výprava jsou v České republice vynikající. Skutečně jedny z nejlepších, s jakými jsem se kdy setkal,“ pochválil českou výpravu režisér Jon Amiel, který v České republice natáčel čtyři epizody pro seriál Carnival Row.
Stále více se tak potvrzuje, jak důležitým aspektem pro výběr destinace natáčení jsou produkční pobídky. I díky nim do ČR neustále proudí zahraniční filmové produkce a čeští filmaři se mají možnost kontinuálně vzdělávat a držet krok s nejnovějšími trendy v jakémkoli oboru audiovizuální výroby přes technické po umělecké profese. Tuto praxi pak používají při natáčení českých filmů a seriálů a zlepšují tak potenciál české národní kinematografie.
Bez ohledu na skutečnost, že výsledky existence filmových pobídek v ČR mají stále pozitivní výsledky, a to jak ve smyslu přílivu zahraničních investic, tak stále většího zapojení kreativních složek českého filmového průmyslu, může v blízkém horizontu tento rozvoj rychle klesat, nebude-li výše % filmové pobídky v brzké době zvýšena v kontextu trendu okolních států. Se svou pouze 20% pobídkou je ČR na jedné z posledních pozic v Evropě.
zdroj: Státní fond kinematografie