Recenze | Zelená kniha – pohodová komedie si došla pro Oscary®

Zelená kniha režiséra, scénáristy a producenta Petera Farrellyho brzy nechá diváky českých kin nahlédnout do svých stránek. Zatím tak mohli učinit jen ti, kteří přišli na předpremiéry snímku po celé České republice. Film se stal před pár hodinami vítězem letošního ročníku Oscarů. Krom sošky v kategorii Nejlepší film získal ještě cenu pro herce ve vedlejší roli a scénář.

Zelená kniha (foto: Aerofilms)

Režisér filmů Blbý a blbější (1994) nebo Něco na té Mary je (1998) tentokrát režíroval snímek, který vychází ze skutečného příběhu o bílém Američanovi Tonym Vallelongovi řečeném Pysk a velmi vzdělaném afroamerickém klavírním virtuosovi Dr. Donu Shirleym.
Píše se rok 1962 a Tony se s ním vydává na dvouměsíční turné po americkém Jihu. Dělá mu nejenom řidiče, ale hlavně se stará o jeho bezpečí. Tony do té doby žil se svou rodinou v Bronxu, živil se jako vyhazovač v jednom nočním klubu a byl známý svou schopností „okecat“ úplně všechno. To jsou benefity, které z něj v očích Dr. Shrileyho dělají toho pravého společníka na cestu…

Ve zmíněných rolích se představil skvělý Viggo Mortensen v roli Tonyho a po včerejší noci také (ve své celkem krátké kariéře už druhým) Oscarem za vedlejší roli oceněným Mahershalem Alim jako Dr. Shirley. Tomu ocenění sice úplně nerozumím, ale vlastně nerozumím ani tomu, proč za svůj výkon nezískal cenu Mortensen, který ve snímku mimo opravdu mimořádného hraní zvládá s dokonalým přízvukem italštinu. Jeho přesvědčivý newyorský Ital má mimo jiné taky problém rozlišovat mezi Němci a Rusy, vyznačuje se neskutečným apetitem, vidláckým chováním a také neskonalou láskou ke své rodině (jako každý Ital). A tak ve společnosti těch dvou strávíte příjemný čas pozorováním rozvíjejícího se přátelství dvou nesourodých postav, které začínají jedna druhé rozumět.

Zelená kniha (foto: Aerofilms)

Scénář napsal nejstarší syn hlavního hrdiny Nick Vallelonga společně s Brinem Hayes Curie a už zmíněným Peterem Farrellym. Nick Vallelonga pro scénář vycházel z nahrávek, které pořizoval během několika posledních let, kdy byl jeho otec Tony i Dr. Shirley ještě naživu, hodin audio a video záznamů. Už tehdy měl totiž v hlavě plán, že jejich příběh přenese na filmové plátno.

Nejspíš ale postrádáte ještě jednu informaci – co vlastně znamená Zelená kniha? Název snímku vychází z průvodce, který v Americe po třicet let (1936-1966) vycházel jako cestovatelská příručka pro Afroameričany. Speciálně na jihu Spojených Států byla díky segregačním zákonům nepostradatelnou výbavou pro všechny Američany černé pleti, kteří cestovali autem a potřebovali se někde ubytovat a najíst.

Delegace k filmu Zelená kniha na oscarovém ceremoniálu

75
    80
  • Herci - 90%
    90
    80
    70

Zelená kniha (2018)

Divácky velmi přívětivý a kompaktní snímek asi nemá v zásadě čím překvapit. Spíš dovede mile zahřát, budete riskovat, že vás při něm přepadne hlad a rozhodně potěšíte svoje zvukovody originálním soundtrackem Krise Bowerse.

80 %
foto/video: Aerofilms © 2018, 2019 (1, 2, 3), Kate Noelle / ©A.M.P.A.S. (4)

Zelená kniha
Green Book
Drama / Komedie / Road movie
Premiéra: 7. 3. 2019 Aerofilms
Režie: Peter Farrelly
Scénář: Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly
Kamera: Sean Porter
Hudba: Kris Bowers
Hrají: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Don Stark, Brian Stepanek, P.J. Byrne, Iqbal Theba, Tom Virtue, Ninja N. Devoe, Daniel Greene, Paul Sloan, Joe Cortese, Johnny Williams, Montrel Miller, Martin Bats Bradford, Jim Klock, David Kallaway, Jenna Laurenzo, Sebastian Maniscalco, Emily LaGroue, Brian Hayes Currie, Ricky Muse, Jon Michael Davis