Recenze: Mirai, dívka z budoucnosti – leporelo sourozeneckých vztahů

Nové dítě v rodině je obecně vítáno s otevřenou milující náručí, ovšem pro starší sourozence může představovat překážku v doposud bezbřehé rodičovské pozornosti. Tak to alespoň vnímá malý Kun, kterému do světa vstoupí sestřička Mirai. Aby Kun pochopil komplexitu i krásu jejich vztahu, je vržen na cestu napříč časem, fantazií i poznáním.

Mirai, dívka z budoucnosti (foto: AČFK)

Nejnovější počin Mamorua Hosody, japonského režiséra anime skvostů jako např. O dívce, která proskočila časem nebo Kluk ve světě příšer, začíná jako příjemně civilní a nenásilné drama zkoumající sourozeneckou rivalitu. Začátek filmu v sobě snoubí pro Japonsko tolik typickou jemnost vykreslující rodinné vztahy spolu s animací příznačnou pro tuto zemi. Hlavní hrdina tohoto snímku, chlapec Kun, tak chvílemi se svýma velkýma očima připomíná roztomilého hlavonožce, díky čemuž mu lze částečně odpustit nevraživost vůči jeho sestře Mirai.

Po realisticky zabarveném úvodu se film jedním ladným pohybem přenese do fantaskní roviny, ve které má Kun možnost se setkat s mladšími verzemi příbuzných, svým psem v lidské podobě, a především pak s budoucím já své sestry Mirai (v japonštině se význam slova Mirai příhodně rovná budoucnosti). Příběh se pak vcelku nenásilně překlápí z reality do fantazie a zase zpět, přičemž účelem obou světů je objasnit Kunovi, jak se správně chovat ke své nové sestřičce.

Textura snímku Mirai, dívka z budoucnosti je spíše epizodní, kdy na sebe jednotlivé výlety do světa mimo realitu přímo nenavazují, ale logicky a vcelku vydařeně se doplňují. Bohužel tak ale film nemá jednolitý příběh, na jehož základech by se podařilo emotivně vyklenout klimax a vytěžit to nejlepší z rozuzlení celé zápletky. Finální epizoda je tak sice poutavá, ale nedostatečně podmanivá.

Mirai, dívka z budoucnosti (foto: AČFK)

Mirai lze přirovnat k jednomu z nejlepších filmů anime vůbec, oscarové Cestě do fantazie, která – jak již samotný název napovídá – také vyšle hlavní hrdinku do alternativní reality. Cesta do fantazie však svou mnohoznačností sestává z nespočtu významových vrstev, přičemž jednou z nich může být právě problematika dospívání a porozumění rodinným vztahům. Mirai, dívka z budoucnosti oproti zmiňované Cestě do fantazie postrádá sílu imaginace i emoční ukotvení, což se jeví jako jediným, avšak dostatečně zásadním, problémem tohoto snímku. Jedná se zcela bez pochyby o ve všech směrech podařené dílo, kterému ovšem zároveň chybí punc ojedinělosti.

Mirai, dívka z budoucnosti (foto: AČFK)

V rámci anime se Mirai, dívka z budoucnosti určitě řadí mezi lepší průměr, což ostatně dokazuje i fakt, že byla nominována na Zlatý glóbus i Oscara za nejlepší animovaný film. Ze všeho nejvíce ovšem připomíná leporelo sourozeneckých vzpomínek, jenž je na pohled rozmilé a rozverné, avšak krom emocí, které z něj vyzařují a dají se lehce predikovat, nepřekvapí ničím nečekaným.

  • Režie - 70%
    70
  • Scénář - 65%
    65
  • Animace - 85%
    85
  • Hudba - 70%
    70

Mirai, dívka z budoucnosti (2018)

Vcelku zdařilý anime snímek Mirai, dívka z budoucnosti potěší vyvážeností mezi realitou a fantaskním světem, ovšem svým morálním ponaučením nepřináší nic jedinečného. I tak ale stojí za zhlédnutí – jak pro děti, tak rodiče.

73 %
Pavel Bárta, Totalfilm.cz
foto/video: Asociace českých filmových klubů © 2019

Mirai, dívka z budoucnosti
Mirai no mirai
未来のミライ
Animovaný / Dobrodružný / Drama
Japonsko, 2018, 98 min
Premiéra: 11. 4. 2019 AČFK
Režie: Mamoru Hosoda
Scénář: Mamoru Hosoda
Hudba: Masakatsu Takagi
Hrají: Haru Kuroki, Moka Kamiširaiši, Gen Hošino, Kódži Jakušo, Kumiko Asó, Jošiko Mijazaki

 

%d blogerům se to líbí: