Recenze: Klec – Jiřina Bohdalová exceluje ve zdařilém psychologickém dramatu

Nový snímek České televize s Jiřinou Bohdalovou a Kryštofem Hádkem v hlavních rolích otevírá stále nedostatečně diskutované téma zneužívání starších generací. Klec rezonuje především díky univerzálnímu citovému porozumění, jelikož většina z nás si v ústřední postavě důchodkyně může lehce představit vlastní rodiče a prarodiče. Díky tomu film funguje i přes určitou černobílou šablonovitost.

Klec (foto: Pavla Černá)

Jiřina Bohdalová hraje důchodkyni Květu Galovou, která se dennodenně potýká se svou samotou, jež se snaží alespoň trochu přemoci týdenní kávou s pošťačkou nebo úklidem pro otce Jana v místním kostele. Pošťačka na ni ovšem nemá vždy čas a otec Jan bude znenadání přeložen do Hradce Králové. Právě díky prohlubující se izolaci pak není problém, aby do svého života vpustila usměvavého mladíka, který ji jednoho dne osloví na ulici s tím, že pochází ze stejné vesnice jako ona, jmenuje se Jeník a je jejím prapravnukem přes koleno. Paní Galová se po delší době cítí šťastná, jelikož si mám s kým zavzpomínat na staré časy a zároveň ji těší, že má komu vyvářet. Vyhlídka na světlejší zítřky je ovšem rázem tatam, když paní Galové dojde, že mladík není tím, za koho se vydává.

V roli zdánlivě skromného avšak v jádru chamtivého mladíka exceluje Kryštof Hádek, v jehož podání i ten nejmilejší úsměv v sobě nese alarmující dávku úlisnosti, která nevěští nic dobrého. Pomocí několika flashbacků film odkrývá pohnutky, které ho vedou k okradení právě této důchodkyně. Díky tomu se objevuje alespoň malá šance na porozumění jeho motivaci a celkově tak tato postava nevyznívá jen jako jednodimenzionální padouch.

Klec (foto: ČT)

Hlavní pozornost na sebe ovšem strhává Jiřina Bohdalová, která je ve svých 88 letech v reálném životě velice vitální, zde se však převtělila do nešťastné a životem vyčerpané důchodkyně. Je příjemné vidět Jiřinu Bohdalovou v ryze dramatické podobě, kdy neuhýbá ke komičnosti většiny svých dalších rolí a podává tak velice soustředěný a precizní výkon. Ač je postava paní Galové vykreslena jako nevinná oběť, scénář jí umožní se vzepřít, čímž lehce naruší dojem její bezbrannosti. Aby zabránila Jeníkovu úniku s jejími penězi, vyhodí raději klíče od bytu světlíkem. Přízemní byt, v němž jsou všechna okna i vchodové dveře obehnané mřížemi se tak stává skutečnou klecí, ze které nemůže ani jeden z protagonistů ven. Tím započne ta pravá psychologická hra na kočku a myš.

Klec (foto: ČT)

I přes veškeré snahy se scénář Marka Epsteina neubrání šablonovitosti obdobných psychologických dramat, potažmo thrillerů, ve kterých jsou přes drobné záchvěvy originality dějové zvraty i jednání postav v podstatě šablonovité a vykreslené černobíle. Po režijní stránce se Jiří Strach uchyluje k televizní formě. V zahraničí sice televizní a seriálová tvorba dávno dospěla k filmovým standardům nebo je dokonce i mnohokrát převálcovala, v Čechách se ovšem ještě tento trend, až na výjimky, neuchytil. Klec tak působí lehkým televizním dojmem.

Klec (foto: ČT)

Téma kleci je ve filmu všudypřítomné – paní Galová je natolik osamělá, že její život připomíná klec. Stejně tak i Jeníkův dosavadní život je jedna velká past, ze které nedokáže utéct. Obě postavy jsou pak fyzicky uvězněny v omřížovaném bytě, který na sebe také bere podobu kleci. Název snímku je pak poplatný i finálnímu rozuzlení. Skoro se zdá, jakoby se tvůrci snímku také snažili utéct z pomyslné klece – ze sevření konvencí psychologických dramat a stereotypních zobrazení záporných a kladných postav. Ve finále se jim podařilo otevřít dveře a vykročit jednou nohou ven, kde se snaží zvrátit zažité konvence, druhou nohou ovšem stále zůstávají uvnitř, sevřeni do okovů klišé.


neděle, 19. května 20:00

  • Režie - 65%
    65
  • Scénář - 60%
    60
  • Herci - 80%
    80
  • Hudba - 70%
    70
  • Kamera - 65%
    65

Klec (ČT, 2019)

Snímek Klec se i přes své televizní zpracování snaží nabourat šablonovitost psychologických dramat. Díky silnému tématu, kterému by ve veřejné debatě měl být věnován větší prostor, a skvělému výkonu Jiřiny Bohdalové v hlavní roli film dokáže zaujmout a udržet pozornost po celou svou dobu až do velice zdařilého rozuzlení odpovídajícímu významu názvu snímku.

70 %
Pavel Bárta, Totalfilm.cz
foto/video: Česká televize © 2019

Klec
Drama / Psychologický / Thriller
Česko, 2019, 87 min
Premiéra: ČT1 – 19. 5. ve 20:00
Režie: Jiří Strach
Scénář: Marek Epstein
Kamera: Martin Šec
Hudba: Ondřej Gregor Brzobohatý
Hrají: Jiřina Bohdalová, Kryštof Hádek, Viktor Preiss, David Švehlík, Vilma Cibulková, Miroslav Etzler, Andrea Elsnerová, Barbora Munzarová, Jaromír Dulava, Pavel Kříž, Andrea Daňková

  1. Autor recenze mohl zmínit roman J. Loukotkové Odměna, scenárista ho četl zcela jistě.

    Reagovat na tento komentář

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: