Recenze | The Beach Bum – sluncem zalitá komedie bez limitů

Pozitivně laděný filmový přelud bez limitů, který zlatavým floridským sluncem nechal zalít americký scénárista, režisér a „zlobivé dítě“ Harmony Korine se jmenuje The Beach Bum. Byl to jeden z nejnavštěvovanějších filmů letošního Febiofestu a právě teď přichází do českých kin.

The Beach Bum (foto: Bontonfilm)

Texaský rodák Matthew McConaughey ve filmu nosí urousané blonďaté vlasy po ramena, tmavé sluneční brýle s vyklápěcími skly, křiklavě barevné oblečení na důkladně depilovaném těle a v náručí občas bílé kotě, které ale rád vymění za koktejl. To je prosím obraz Moondoga – bohéma každým coulem s permanentní hladinkou. Toulá po Key Westu, kde se zná s každým, a občas něco zarecituje.
Skutečným darem v životě je jeho zrzavá manželka Minnie (Isla Fisher). Krom toho, že je rajcovně sexy a nechutně bohatá, Moondoga obdivuje a bezpodmínečně miluje, a to už pěkně dlouho. Když se Moondog zase na chvíli vrátí domů do Miami, je to hlavně kvůli svatbě jejich dvaadvacetileté dcery Heather (Stefania LaVie Owen). Ten samý den ale jeho Minnie zemře. Ve své závěti nic nenechala náhodě a Moondogovu část dědictví podmínila vydáním jeho další sbírky básní. Plážový povaleč je tak vykázán z domu jen se svým psacím strojem. Rozhodně ho to ale nijak nevyvádí z míry a dál žije svou party. Stihne utéct i z několikáté odvykací terapie s novým kamarádem Flickerem (Zac Efron) a dál se radostně a nevázaně poflakuje po Floridě navštěvujíc své roztodivné přátele.

Film definuje právě to, že ho nic nedefinuje, respektive neexistují v něm žádné mantinely. Děj může být jakýkoliv, říkat se v něm dá cokoliv, a taky říká. Důležité je, aby bylo co pít, kouřit, šňupnout a kolem bylo dost nahatých holek i šílených existencí. Hlavně ale trvá dobrá nálada, a to za všech okolností, byť mnohdy hodně bizarních.

Dost možná, že The Beach Bum si budete užívat stejně jako všechny charaktery v čele s Moondogem nebo ho nebudete chápat a nenávidět už třeba během sledování traileru. Každopádně ať už budete stát na kterékoliv straně, není možné popřít, že herec Matthew McConaughey pod režisérským dohledem Korineho a dost pravděpodobně i nějaké omamné látky, kterou „na plac“ propašoval herec a raper Snoop Dogg (hraje kamaráda Lingerieho), předvedl před kamerou něco, co dalece překonalo moje veškeré dosavadní představy o jeho herectví.

The Beach Bum (foto: Bontonfilm)

Vlastně jsem byla docela unešená tím, co jsem viděla v první hodině filmu. Až pak se to zlomilo pro mě nepochopitelně absurdně laciným zakončením jinak dokonalé scény s plavbou za delfíny.

Prostopášný, veselý a vulgární snímek krásně nasnímal belgický kameraman Benoit Debbie, který  točí snímky Gaspara Noého nebo je také spoluautorem skvělého dokumentu Nick Cave: One More Time with Feeling. Autorem hudby je skladatel a dirigent John Debney. Jeho soundtrack má lehkost, uvolněnou náladu a skoro hladí.

I přesto, že je šílený Moondog básníkem, moc recitované poezie se nedočkáte. Vtip je v tom, že on poezii hlavně žije… vlastně takový hodně, ale hodně volný verš.

70
    60
    85
    80
    70

The Beach Bum (2019)

V The Beach Bum nemá moc smysl pátrat po ději, doporučuji si dovolit nechat se jenom unášet proudem a dopřát si v hlavě stejnou svobodu jakou si dává Moondog. Kdo si nedovolí naladit se na nadsázku obřích rozměrů, která žádné limity neřeší, ten se bude u filmu trápit. Kdo ovšem ke snímku přistoupí stejně uvolněně jako plážový povaleč, užije si opravdový oddech a bude se chechtat stejně jako on.

73 %
foto/video: Bontonfilm © 2019

The Beach Bum