FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Recenze: Toy Story i počtvrté míří do nekonečna a ještě dál

Od prvního Toy Story sice již uběhlo celých 24 let, ovšem tato filmová série neztrácí nic na svém kouzlu a i v nejnovějším pokračování tak funguje na výbornou. Naši staří známí kovboj Woody a Buzz Rakeťák se vydávají na záchrannou akci posledního přírůstku v rodině hraček, pana Vidlíka. Rozehrávají tak akční, zábavnou i dojemnou hru odpovídající zvučnému renomé, které si Toy Story za dlouhá léta vydobylo a právem zasloužilo.

Toy Story 4: Příběh hraček (foto: Falcon)

V Toy Story 4 každá z hlavních postav zažívá existenční krizi, což je téma pro primárně dětský film minimálně nečekané. Vzhledem k cílové skupině se samozřejmě nejedná o těžké drama. Ba naopak, vnitřní boj hrdinů je v drtivé většině snímku komediálně odlehčen. I tak je ale patrné, že největším problémem postav není vypořádání se s ostatními, ale především se sebou samými. Woody už není tou nejoblíbenější hračkou, kterou kdysi býval. Buzz si nedokáže správně vyložit nahrávky, které má zabudované ve svém skafandru. Bonnie, nynější majitelka hraček, nezapadá mezi spolužáky ve školce. A Vidlík se více než do náruče Bonnie těší do koše, kde by přeci měl jako plastová vidlička, ze které byl vyroben, skončit.

Všechny jednotlivé dějové nitky se chytrým způsobem spřádají do úhledného klubka, které zosobňuje to, čím Toy Story vždy excelovalo – sílu příběhu. I čtvrtý film dostál svému názvu a hračkám dal příběh, který stojí za vyprávění. Ústřední dějová linie v sobě nese až jakousi dvojtónovou kvalitu, kdy extrémně zábavná a okouzlující podívaná svými bezstarostnými tóny pošimrá divácké bránice, zatímco někde pod povrchem potají zahraje na nostalgickou strunu. Takové zacházení s divákem se bohatě vyplatí v závěru snímku, jenž vyvolá emoce mnohem překvapivější a hlubší, než jaké lze od většiny animovaných filmů očekávat.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Feministická Pastýřka[/pullquote]Toy Story 4 se výborně daří přetvořit již známé postavy a dodat jim tak nový, svěží rozměr. Nejvíce patrné to je v případě Pastýřky, která se zde zároveň vypracovala na jednu z nejdůležitějších postav. V tomto díle se de facto proměnila v akční hrdinku, která pod svou pasteveckou květovanou suknicí skrývá kalhoty, sama si dokáže sestrojit vozítko pokryté srstí skunka a její odpadávající porcelánová ručička ji ani v nejmenším nerozhodí. Snímku se tak dostalo nepokrytě feministické favoritky, a pokud by se v budoucnu chystal spin-off Toy Story, dej Bůh, aby tvůrci ukázali právě na tuto porcelánovou panenku.

Krom známých postav se ve filmu objevuje i velké množství nováčků, kteří – jak už je ostatně ve světě Toy Story zvykem – jsou skrz naskrz povedení a přináší do děje přesně to, k čemu byli stvořeni. Vidlíkovy nejsilnější touhy a snahy o to, aby skončil v odpadkovém koši, jsou v podstatě hodně odlehčenou parodií na sebevražedné pokusy a představují jedny z nejvtipnějších momentů celého snímku. Oproti tomu panenka Gábinka se svými pomocníky, kterým padají čelisti a mají nepřirozeně zkroucené dolní končetiny, dodává příběhu až nefalšovaně hororový nádech.
Celkové fungování všech postav umocňuje i zdařilý dabing, díky kterému byla každé hračce vtisknuta unikátní osobnost. Česká verze se tak lehce vyrovná anglickému originálu a díky chytrému překladu není o nic ochuzena.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dokonalá animace[/pullquote]Toy Story si bude již navždy držet prvenství v tom, že se v roce 1995 jednalo o vůbec první celovečerní film, jenž vznikl celý pomocí počítačové animace. Za téměř čtvrtstoletí ušly animované filmy obrovský kus cesty, a tak ani nejnovější Příběh hraček není výjimkou v tom, že animace dosahuje naprosté dokonalosti. Ať už se jedná o detaily trávy, odlesky na porcelánové kůži Pastýřky či všudypřítomný prach v jednom zapadlém starožitnictví, hyperrealistická kvalita animace je nesporná.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Příběh je hlavní[/pullquote]Animace však není jediným triumfem Toy Story 4, ale je to právě kombinace humoru, silných témat, skvělých postav a v neposlední řadě příběhu, který vždy byl a snad i nadále bude opěrou této filmové série. Toy Story sice čtvrtým pokračováním nezpůsobí takovou revoluci jako svým původním snímkem, ovšem jen pouhý fakt, že si tak dlouho drží vysoký standard, ze kterého ani v nejmenším neslevuje, je obdivuhodný. Nové dětské obecenstvo bude nadšené z čiré radosti, jež z filmu sálá, zatímco ti, kteří s Toy Story vyrůstali, se neubrání nostalgickým záchvěvům. Za toto a mnohem více míří Toy Story, jak by řekl Buzz Rakeťák, vzhůru do nekonečna a ještě dál. Bez jediného zaváhání.

• 90%
    Režie - 90%
  • 90%
    Scénář - 90%
  • 90%
    Animace - 90%
  • 85%
    Hudba - 85%
  • 85%
    Dabing - 85%
88%

Toy Story 4: Příběh hraček (2019)

Toy Story 4 skvěle balancuje na hraně nostalgických vzpomínek pro dospělé a akční podívané pro nové dětské obecenstvo. Krom prvotřídní animace mixuje skvěle vykreslené postavy s propracovanějším příběhem, než by se na první pohled mohlo zdát. Výsledkem je výtečný animák přístupný snad všem věkovým kategoriím. Čtvrté pokračování této série dává jasně najevo, že jakýkoliv zub času či zastaralosti kovboj Woody a Buzz Rakeťák bez problému vytrhnou; a to stejně efektivně jako v roce 1995, ne-li ještě lépe.

foto/video: Falcon, Pixar, Disney © 2019

Toy Story 4: Příběh hraček
Toy Story 4
Animovaný / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
USA, 2019, 100 min
Premiéra: 8. 8. 2019 Falcon
Režie: Josh Cooley
Scénář: Stephany Folsom, Andrew Stanton
Hudba: Randy Newman
Režie českého znění: Zdeněk Štěpán
Hudební režie: Ondřej Izdný
Překlad: Vojtěch Kostiha
Hrají v českém znění:
Woody – Michal Dlouhý, Buzz Rakeťák – Zbyšek Pantůček, Pastýřka – Petra Tišnovská, Gábinka – Berenika Kohoutová, Vidlík – Vojtěch Kotek, Káče – Ondřej Lážnovský, Zajda – Roman Štabrňák, Hihňa – Ivana Korolová, Hopeláhop – Václav Rašilov, Bonnie – Adéla Naumovičová, Pan Brambůrek – Jaroslav Horák, Paní Brambůrková – Ludmila Molínová
Hrají v původním znění:
Tom Hanks, Patricia Arquette, Tim Allen, Joan Cusack, Laurie Metcalf, Annie Potts, Bonnie Hunt, John Ratzenberger, Wallace Shawn, Jodi Benson, Don Rickles, Blake Clark, Alec Medlock, Fred Tatasciore, Estelle Harris, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Jordan Peele, Jay Hernandez, Timothy Dalton, Betty White, Kristen Schaal, Mel Brooks, Keegan-Michael Key, Jeff Garlin, Tony Hale, Ally Maki, Carl Weathers, Carol Burnett, Carl Reiner, June Squibb, Madeleine McGraw, Alan Oppenheimer, Bud Luckey, Juliana Hansen