Doktor Spánek málem nevznikl, režisér musel Kinga přesvědčit

14. listopadu se v kinech objeví dlouho očekávané pokračování slavného Kubrickova hororu Osvícení. To, že nakonec adaptace knihy Stephena Kinga vznikla, je především zásluhou režiséra Mikea Flanagana. Ten musel slavného spisovatele přesvědčit o kvalitě svého scénáře. Není totiž žádným tajemstvím, že Kingovi se Kubrickovo zpracování s Jackem Nicholsonem nikdy nelíbilo.

Mike Flanagan je v současnosti nejžádanějším hororovým režisérem na světě. Flanaganovi se také před časem povedlo poprat se se zfilmováním dalšího románu Stephena Kinga nazvaného Gerald´s Game z roku 2017, a tak je už poměrně dlouhý čas ponořen do Kingova světa. Navíc pro Netflix natočil také desetidílnou sérii The Haunting of Hill House (Dům na kopci), která vznikla podle knihy Shirley Jackson z roku 1959. Tato kniha zásadně ovlivnila Kinga při psaní románu Osvícení v roce 1977.
Teď ale přišel čas, aby se americký režisér pustil do zfilmování knihy nazvané Doktor Spánek, která je pokračováním zmíněného kultovního Osvícení. „Je to pro mě obrovská čest. Kruh se tím pro mě uzavřel,“ komentuje svou práci režisér a Kingův velký fanoušek.

Jack Nicholson ve filmu Osvícení (1980)

Stanley Kubrick své Osvícení natočil v roce 1980, ale jak už bylo řečeno, King s ním nikdy nebyl spokojen. Nelíbilo se mu, jak zobrazil hlavní postavu Jacka a o jeho filmovém zpracování mluví dodnes jako o autě bez motoru. „Svého Jacka jsem viděl jako milého chlapíka, kterým zmítají duchové a ovládají ho zvenku.“ Kubrick ale tuhle postavu viděl jinak.

Flanagan v krátkosti popisuje celý proces přípravy na natáčení: „Abych byl upřímný, skutečně jsem netušil, jestli se to celé podaří. Na samém začátku jsem se na to všechno snažil dívat hlavně jako fanoušek. Stephen King je důvod, proč jsem chtěl vyprávět právě tenhle příběh a Stanley Kubrick je důvod proto, že jsem z něj chtěl udělat film. Bylo ale potřeba citu, aby se povedlo tyhle dva výše zmíněné umělecké originály propojit.“ A na to konto hned trochu hořce dodává: „King rozhodně hned na můj nadšený filmařský plán neodpověděl – nechtěl se dočkat stejného pocitu jako u Kubrickova filmu. Zároveň jsme mu ale jasně dali najevo, že právě jeho filmový jazyk a stopu, kterou zanechal ve filmové historii, rozhodně nemůžeme ignorovat.“

Jak se to tedy celé s Kingem nakonec podařilo? „Pomohla tomu jedna určitá scéna, kterou vám teď ale neprozradím. Právě díky ní nám potom řekl, že se můžeme pustit do práce. Nicméně stále jsme neměli vyhráno. Ještě si musel přečíst scénář. Zpětně to byla asi ta nejvíc nervy drásající část celého procesu, protože, kdyby na náš scénář nekývl, byl by to naprostý konec.“

Naštěstí pro tvůrce i diváky se to ale povedlo a příběh Dannyho Torrance, Jackova synka z Osvícení, který je ve středním věku a který zdědil alkoholismus a návaly vzteku se mohl začít natáčet. Tenhle tulák se usadí v malém městečku, kde si najde práci v hospicu. Jeho speciální schopnosti označované jako osvícení ho přitahují k umírajícím lidem, kterým dokáže poskytnout útěchu v momentech, kdy ji nejvíce potřebují. Dívenka Abra Stone se s Dannyho myslí dokáže propojit. Její schopnosti dalece přesahují ty Dannyho. Právě kvůli nim se ale ocitá ve velkém nebezpečí, když se dozví o skupince nesmrtelných, kteří se živí psychickou esencí takových jako jsou právě Danny a Abra. Lídrem téhle nebezpečné party je Rose the Hat, která cítí Abřinu existenci a nedojde klidu, dokud ji nedožene.

Doktor Spánek (foto: Vertical Entertainment)

Dannyho Torrance hraje Ewan McGregor, kterého filmaři obsadili pro jeho srdečnost, ale i potřebnou vážnost. Taky tu hraje roli jeho zkušenost s alkoholem. Jestli Osvícení vyprávělo o závislosti, pak Doktor Spánek hovoří o zotavení z ní. „Už dlouho je pro mě alkohol tabu a tahle role je první příležitost, kdy můžu celou svou zkušenost podrobně prozkoumat a zahrát si někoho, kdo si sáhnul na dno a následně v sobě našel sílu zůstat střízlivý,“ říká McGregor.

Danny, který je poznamenaný svým otcem, nemá děti, ale pro Abru je jakýmsi mentorem. Ti dva jsou skoro jako otec a dcera a před kamerou to vypadalo, jakože vůbec nic nemusí hrát. Vše šlo velmi přirozeně. Třináctiletá Kyliegh Curran, která si Abru zahrála, byla vybrána na castingu z devíti set zájemkyň, a to už něco znamená. McGregor je ze své herecké partnerky nadšený a usmívá se: „Kylieh je velice nadaná. Dokáže být velmi přirozená a spolupráce s ní je příjemná. První scénou, kterou jsme spolu natáčeli, byl dlouhý dialog. Šlo nám to spolu skvěle, byla to radost.“

Doktor Spánek (foto: Vertical Entertainment)

Na to mladičká herečka nadšeně přikyvuje. Jako přípravu na roli poslouchala audioknihu Doktor Spánek a také četla knihu Osvícení. Hororové příběhy miluje paradoxně mnohem víc než sám skotský herec a hned dodává, že se nerad bojí. Kyliegh se ale směje a děsivé scény komentuje: „Nikdy jsem nic takového předtím nezažila, byla jsem naprosto nadšená z toho, že se musím postavit nějakému padouchovi. A točit s Rebeccou byla zábava.“

Řeč je o Rebecce Ferguson, která měla tu čest ztvárnit jednu z nejzápornějších postav Kingova portfolia. Svůdná a zlem čišící, temperamentní a krutá – to je postava Rose the Hat a herečka svou roli nadšeně komentuje: „Je neuvěřitelně cool, má bohémský styl a svůj klobouk si vždy nasazuje originálním způsobem. Stačilo to udělat, a byla jsem okamžitě v roli. Neskutečně mě bavilo pracovat na její psychologii. Ros the Hat v sobě má něco dětinského, i když je to monstrum, které žije z dětí. Musím přiznat, že ze začátku jsem si říkala, že tenhle fakt mě nespolkne, že je to jenom film a že to všechno jenom hraju. Jenže pak jsem čekala na chvíli, kdy jsem měla vstoupit do obrazu a společně se svým kolegou hodovat na nevinném dítěti, a bylo to tady! Začaly se mi hrnout slzy do očí a já začala vzlykat. Musela jsem na chvilku utéct pryč, abych se uklidnila. Bylo to brutální.“

Doktor Spánek (foto: Vertical Entertainment)

Přesně tohle snímek Doktor Spánek prý nabízí – psychologicky vás zmrazí a emocionálně rozloží. Na plátně se nedočkáte žádných laciných strašáků, tenhle snímek je mnohem vyšší liga. A nasnadě je samozřejmě i otázka na to, jaké to bylo ocitnout se v ikonických interiérech a scénách z Osvícení: „Pro mě to byla obrovská čest. Všechno bylo do detailu přesné jako v Osvícení,“ vzpomíná McGregor. Rebecca Ferguson s ním souhlasí: „Celé to natáčení bylo fenomenální, diváci se mají na co těšit.“

-red-
původní materiál Totalfilmu
foto/video: Vertical Entertainment © 2019

%d blogerům se to líbí: