Amundsena zdobí špičkové české kostýmy od Michaely Horáčkové (rozhovor a soutěž)

Michaela Hořejší Horáčková není žádným nováčkem mezi českými divadelními a filmovými tvůrci kostýmů. Za sebou má teď ale i spolupráci na norsko-česko-švédském snímku Amundsen, který se z velké části natáčel a zpracovával v Praze a podílelo se na něm i mnoho dalších Čechů. Režisérem filmu o polárním objeviteli je Nor Espen Sandberg. Unikátní na celé spolupráci je, že Michaeliny kostýmy se včetně dalších rekvizit české provenience po natáčení staly součástí expozice Muzea lodi Fram v Oslu, což samo o sobě hovoří o vysoké kvalitě práce. Film je právě v kinech.

Odkud přišla nabídka dělat kostýmy k Amundsenovi?

Impuls přišel od české koproducentky Silvie Michajlovy z Film Kolektiv, protože jsme už předtím spolupracovaly – dělaly jsme spolu jednu řadu seriálu Terapie pro HBO. Tahle nabídka pro mě byla velká výzva, navíc to byl velmi vyhraněný úkol. Okamžitě jsem na ni ale kývla. Ještě do nedávné doby byly pro nás kostýmní výtvarníky, designéry, architekty vlastně koprodukční spolupráce spíš nedostupné. To se povedlo prolomit až díky Fondu pro rozvoj české kinematografie, který si tohle vzal za jeden ze svých cílů. Pro zahraniční koprodukce nejsme totiž dobrými partnery jenom kvůli ceně, ale především i díky naší kreativitě.

Jak se vám spolupracovalo s norskou stranou?

Režisér, architekt, producenti i herci byly opravdu skvělí. Byla to moc pěkná spolupráce, a myslím, že tenhle dojem nemám jenom já. Asi by o tom tak mluvil kdokoliv, kdo se z české strany na Amundsenovi podílel. Norové mají fajn smysl pro humor, podobný styl přemýšlení jako my, a hlavně se chovají velmi pěkně. Všechny na place brali jako rovnocenného partnera, což není úplně obvyklé mnohdy ani v rámci natáčení v Čechách.

Michaela Hořejší Horáčková (foto: archiv)

Kromě mnoha jiných projektů jste dělala také kostýmy k českému seriálu První republika, což časově přibližně odpovídá době Amundsenových výprav.

Práce na kostýmech tohohle filmu byla specifická tím, že více než polovina filmu se odehrává na výpravách, nebudeme-li se bavit o Eskymácích. Když se ale vrátím k civilnímu oblečení, ke kterému míříte, tak v tom nejvyšším patře módy a společnosti bylo vše spíš univerzální. Skandinávie v té vysoké módě byla hodně ovlivněná módními mocnostmi, což byla tehdy hlavně Francie. Máme tam i nějaké scény, ve kterých se dá zahlédnout norský kroj. Pro tyhle účely jsem si toho spousta dohledávala a načítala, aby to potom především Norům, až film uvidí na plátně, nepřipadalo směšné. Většina kostýmů v Amundsenovi byla z evropského kontinentu, využívaly jsme fundusy v Německu, Rakousku, Francii. Šily jsme uniformy, vyráběly řády a podobné věci.

Ale tou největší výzvou byly určitě kostýmy polárníků…

To byla vlastně asi hned druhá otázka, kterou mi režisér Espen položil, když jsme se seznamovali po Skype. Ptal se na mé zkušenosti s kožkami. Nějaké jsem měla, přece jenom, když děláte třeba hluboký středověk, tak se k tomuhle materiálu dostanete.

To znamená, že všechny kožešinové kostýmy ve filmu byly opravdu funkční?

Ano, byly skutečné, ušité podle originálů a nikomu v nich nebyla zima. Když jsme se měli natáčet na Island bylo to nezbytné. Uvědomte si, že jsem musela obléct partu mladých chlapů – a já neznám nikoho přecitlivělejšího! Cokdyby dostali třeba rýmu! (smích) Jela jsem se kvůli přípravám podívat do Osla do Muzea lodi Fram, abych si prohlédla vystavené kostýmy Eskymáků a také Roaldův expediční číslo 1, který měl ušitý z vlka a expediční oblek číslo dvě, který byl z tuleně. Co se vlčích kožek týká, nebylo o čem přemýšlet – já jsem ale nechtěla ani toho tuleně. Bylo mi to nějaké blbé. Vzpomněla jsem si totiž na občany bývalého Sovětského svazu, kteří se všude rádi promenovali v tuleních kožešinách, a mě to tehdy přišlo nechutné. Je ale pravda, že u dobových kostýmů ty pravé kožešiny potřeba jsou, a tak mám takovou dobrou zkušenost s tím, že nakupuju kožešiny od šedesátých let a níže, protože tak mám alespoň pocit, že to zvíře nezemřelo kvůli nám a našemu rozmaru a přešívám z toho, co potřebuju, což je taková minimální ekologická aktivita. Ovšem teď u Amundsena jsem narazila na norské tvrďáky, kteří říkali, že tuleňů je spousta a že je to v uvozovkách skoro odpad. V podstatě k nim přistupovali asi jako my tady ke kuřatům. Proto jsme se pak rozhodli, že Amundsen bude mít oblek z kožek starých kojotů a tuleňů. Zbytek expedice jsme pak vybavili obleky z kožešin sobů a mongolských psů. Zajímavé pak bylo, co se s těmi kostýmy stalo na Islandu. V tom specifickém prostředí, které je plné zvláštního prachu a divné vlhké zimy se začaly mírně rozpadat, a tak jsme na místě museli kostýmy došívat a zachraňovat. Nakonec jsou z toho kostýmy, které jsou snad věrnější než originál! (smích) A to se nakonec i potvrdilo – Když už jsme pak byli zpátky v Čechách, tak mi producent Espen Horn přivedl jednoho muže a představil mi ho jako ředitele Muzea lodi Fram v Oslu. Raději jsem si to ještě nechala jednou zopakovat, protože jsem tomu nemohla uvěřit. Ten člověk přijel proto, že si chtěl naše polárnické kostýmy do expozic zmíněného muzea, protože jsou lepší než to, co tam doposud měli.

Amundsen (foto: Bontonfilm)

A jaký byl váš pobyt na Islandu?

Dobrodružný, a to doslova. Vezli jsme tam kontejner věcí, které nebyly vyzkoušené, a jeli jsme tam s tím, že co s sebou nemáme, to nepotřebujeme. Musím zaklepat, že jsme neměli na místě jediný problém nebo vratku. Jasně, že na ostrově najdete nůžky, ale už tam nikde není sklad se stem párů kalhot, kdyby náhodou bylo potřeba. Musím pochválit celou partu, která na tom se mnou pracovala. Bez nich by to tak dobře všechno rozhodně nedopadlo. Nás to všechny ohromně bavilo a já z toho pocitu radosti budu ještě dlouho žít.

Když jsem ve filmu viděla ty kožešinové kostýmy na hercích, měla jsem pocit, že do nich snad musejí být zašití. To se mi ale asi jenom zdálo, že?

Zdálo… Ty parky se nasazovaly normálně přes hlavu a k tomu byla vždycky dopínací kapuce po vzoru eskymáckých oblečků. Kalhoty vypadaly jako takové dvě obrovské sešité roury, které na pánech držely na kšandách, a to jak teď, tak i tenkrát při skutečných výpravách. Celý ten kožešinový obleček je nadměrečný, a to proto, aby tam prostor pro teplo. K tomu jsme je třeba ještě dopásaly koženým páskem. Marná sláva, ty pravé věci prostě fungují nejlépe. Nikdo ještě nevymyslel lepší windstopper než je pravá kožešina. Pod tím měli ale samozřejmě ještě další protektivní vrstvy. Spolupracovala jsem s jednou dílnou, která se zabývá rekonstrukcí takových polárních výprav, kde berou lidi na výpravy v duchu těch Amundsenových. Tam jsem získala nějaké know-how a také střihy. Pak jsme také nechávaly plést svetry.

S vámi tady spolupracovala také Věra Mírová, pokud se nemýlím…

Ano, je to tak. Věrušku mám moc ráda, moc si jí vážím a vždycky to budu všude ráda opakovat. Pro mě je žijící legenda kostymérského oboru, která se ale neomezuje jenom na tuhle činnost. Na kontě má taky několik filmů, jejichž výtvarnou stránku zpracovávala. Jedním z jejích úspěchů je třeba Tmavomodrý svět. Věra je jedna z mála, kdo je vždycky zárukou pravosti, preciznosti a komu není jeho práce jedno. Kdykoliv mám příležitost ji mít u nějaké práce vedle sebe, tak se za to skoro modlím. Ona to při své skromnosti nerada slyší, ale já jí ráda připomínám, že na každém projektu, na němž jsme spolupracovaly, je vidět také její rukopis.

Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm, Totalfilm.cz © 2019

Soutěž s filmem Amundsen

SOUTĚŽ probíhá od 30. prosince 2019 do 3. ledna 2020. Dodavatelem cen do soutěže je společnost Bontonfilm.
Soutěžní email, pokud nepoužijete formulář na webu, je soutez@totalfilm,cz – nezapomeňte do předmětu uvést “Amundsen”.
Při zpracování osobních údajů shromažďujeme osobní údaje odpovídající pouze stanovenému účelu a v rozsahu nezbytném pro naplnění kontaktování účastníka soutěže. Zpracovatelem stanovený účel, který je součástí smlouvy mezi účastníkem a zpracovatelem, je kontakt na výherce soutěže a doručení soutěžní ceny. Za tímto účelem byl stanovený rozsah údajů, uvedený v registračním formuláři, který obsahuje jméno, příjmení a email. Následně po případné výhře Totalfilm.cz doplní i adresu. Po ukončení soutěže se údaje likvidují a nejsou poskytovány třetím stranám ani marketingově využity.

%d blogerům se to líbí: