Recenze: Marie Terezie podruhé – od lásky k politice

Druhá řada úspěšné minisérie Marie Terezie přichází na obrazovky ČT, aby pokračovala v příběhu slavné panovnice a jejího muže. První díl z druhé řady minisérie diváci uvidí na Nový rok a druhý pak 5. ledna. Koprodukční dílo, jehož první minisérie byla odvysílána v roce 2017, dosáhla rekordní sledovanosti v Rakousku, Česku, na Slovensku i v Maďarsku. I druhá řada vznikla v mezinárodní koprodukci podle scénáře Mirky Zlatníkové a Lucie Kopecké, v režii slavného režiséra Roberta Dornhelma.

Marie Terezie II (foto: Česká televize)

Vláda, reformy, válka, ale také nevěra – to vše jsou nelehká témata, kterými se druhá minisérie zaobírá a která jí dávají temnější a dramatičtější ráz. Nicméně ale prostor pro špetku humoru se našel, a tak Marie Terezie zůstává v první řadě příběhem o lidech, kteří sice projevují své emoce, ale dokážou uvažovat velmi racionálně vzhledem k okolnostem a udržet určité dekórum.

Děj dvou premiérových dílů se odehrává v letech 1741-1745 během válek o rakouské dědictví. Marii Terezii si nově zahrála rakouská herečka Stefanie Reinsperger, se kterou do příběhu vstoupila skutečná majestátnost. Jejího muže dál hraje Vojtěch Kotek se stále stejnou jiskrou v oku, která k jeho Františku Štěpánovi nezaměnitelně patří.

Hlavní postavy příběhu tedy zůstávají, jen jsou doplněny o nové podle historických skutečností. Proto se před kamerou objevila také Lenka Vlasáková a stejně tak nově do děje zasáhnou Kryštof Hádek a David Švehlík. Opět uvidíme Zuzanu Stivínovou a Táňu Pauhofovou.

Kryštof Hádek v druhé řadě minisérie Marie Terezie (foto: ČT)

V prvních dvou dílech byla Marie Terezie hlavně zamilovaná mladá žena, která ve svém životě dokázala překonávat překážky a postupně se dokázala proměnit v milující matku a zkušenější panovnici. Z celkem růžového snu se teď v pokračování příběhu ale stává docela potemnělá realita. Přichází čas složitých emocí, bolestí, zklamání a zátěže, se kterou se musí vypořádat.

Zajímavosti z natáčení:
♦Natáčení se zúčastnilo celkem 1800 komparzistů a z toho 300 hrálo vojáky v bojových scénách.
♠V nejnáročnější natáčecí den se na place sešlo 260 komparzistů, 22 herců a 20 tanečníků.
♣V průběhu natáčení štáb absolvoval dny se 126 jezdeckými koňmi a 137 koňmi tažnými.
♥Průměrně se každého natáčecího dne zúčastnilo 120 členů štábu.
Lokace natáčení: zámek Kroměříž, zámek Valtice, barokní divadlo Český Krumlov, Mahenovo divadlo v Brně, zámek v Roudnici nad Labem, Trojský zámek v Praze, zámek Kačina, hrad Špilberk, zámek Jaroslavice, vodní mlýn Slup, Colloredo-Mansfeldský palác v Praze, exteriér Nosticova paláce a okolní ulice v Praze, zámek Jaroměřice nad Rokytnou, Terezín, pražský kostel sv. Tomáše, Invalidovna a pražská Loreta.

Z Marie Terezie je nyní dospělá a realitou poučená žena, která musí stát s hlavou vztyčenou, i když se jí právě nedaří. Samozřejmě se jí nevyhýbají ani intriky na jejím vlastním dvoře. Ocitáme se s ní v dobách, kdy je její území ohrožováno dalšími silnými evropskými hráči jako je Francie a Bavorsko. Pomoc hledá panovnice zoufale u barona Trencka. Navíc zažívá manželskou krizi se svým chotěm, kterému se dostává více prostoru pro jeho podnikatelský talent, jenž obratem zúročuje. Po jistých následných změnách a vyjasněných nedorozuměních je ale manželství zachráněno a druhá série končí pro oba smířlivě s vědomím vyšších zájmů a státnických povinností.

Marie Terezie II (foto: Česká televize)

Na závěr snad už jen pár slov o přípravách na třetí minisérii, která se bude zaobírat pozdějším obdobím života panovnice, kdy usilovala o politicky výhodné sňatky dětí kvůli dlouhodobým finančním potížím s říšskou pokladnou. Dojde i na úmrtí milovaného manžela a předání žezla synu Josefovi.

80
    70
  • Herci - 75%
    75
  • Kostýmy, vizuál, výprava - 85%
    85
    80

Marie Terezie 2020 (II. řada)

Z milostného příběhu se v druhé řadě stalo politické drama, které ovšem nijak nekulhá za veleúspěšnou první minisérií. Svou skvělou výpravností, mnohými hereckými výkony a také režijními kvalitami toto koprodukční dílo drží laťku stále docela vysoko.

78 %
foto/video: Česká televize © 2019

Marie Terezie II (MINISÉRIE TV)
Drama / Historický / Životopisný
Česko / Slovensko / Rakousko / Německo, 2019, 200 min
Premiéra: 1. 1. 2020 (20:15), 5. 1. 2020 (20:00) ČT1
Režie: Robert Dornhelm
Scénář: Mirka Zlatníková, Lucie Kopecká
Hrají: Steffi Reinsperger, Vojtěch Kotek, Zuzana Stivínová, Táňa Pauhofová, Zuzana Mauréry, Jiří Vyorálek, Bálint Adorjáni, Alexander Bárta, Jiří Dvořák, Lenka Vlasáková, Cornelius Obonya, Milan Ondrík, Rebeka Poláková, Martin Myšička, Bořek Joura, Johannes Krisch, Peter Kočiš, Roman Poláčik, Jenovéfa Boková, Philipp Hochmair, Ondrej Kovaľ, Peter Oszlík, Roman Luknár, Vica Kerekes, David Švehlík, Karel Dobrý, Martin Pechlát, Oldřich Bělka