Recenze: Veterán – Hřebejkovo drama těží ze silného námětu

Nový film Jana Hřebejka se zabývá dopadem války na psychiku vojáků. Roli bývalého člena armády, který se sice dokáže prát pěstmi, ovšem se svými emocemi si neví rady, ztvárnil známý slovenský herec Milan Ondrík. Novinkové sociální krimi drama je k vidění v premiéře dnes večer na ČT1.

Veterán (foto: Česká televize)

Martin (Milan Ondrík), který utekl z Čech do francouzské cizinecké legie, se po letech strávených v pouštních armádách vrací domů, aby začal nový život. Za ty roky si nastřádal dostačující sumu peněz, aby si mohl otevřít vysněnou kavárnu. Nic ale samozřejmě není tak jednoduché, jak se nejprve zdá. Krom toho, že se Martin musí vypořádat s posttraumatickou stresovou poruchou, řeší ještě komplikovanou rodinnou situaci své sestry (Éva Bandor). Do života mu navíc vstoupí i ambiciózní Sára (Marie Poulová), dcera místního starosty (Pavel Kříž). Martin v sobě navíc dusí důvod, proč se ve svých 16 letech vydal vstříc armádnímu životu.

Veterán naťukává spoustu témat, např. dopad války na psychiku, domácí násilí, milostné vztahy, závislost na fyzické bolesti, (sebe)odpuštění, či rodinnou dynamiku. Možná právě proto film chvílemi vypadá, že poslepu tápe a neví kudy a kam. I když ústřední linka doputuje úspěšně do finále, ostatní příběhové linie jsou jen nedostatečně rozehrány. Veterán je tak snímek, jehož námět je mnohem silnější než jeho scenáristické zpracování. Velice slibně je například načrtnuta rodinná dynamika starosty Kadlece (Pavel Kříž). Scénář naznačuje, že nejen starostova dcera Sára, ale i její bratr a nevlastní matka našli v Martinovi až příliš velké zalíbení. Je proto na škodu, že takto zajímavému vztahovému dramatu není věnován dostatek prostoru.

Veterán (foto: Česká televize)

To ovšem neznamená, že se Veterán nevyvedl. Film se natáčel pouze několik dní v Brně a na výsledku tato omezená časová dotace není takřka znát. Snímek tak vůbec nepůsobí klasickým televizním dojmem a Hřebejk se stará o to, aby se celý nesl v uvěřitelně civilním duchu.

Ústřední postava sice svým vzhledem může působit drsně, ale je až překvapivé, kolik emocí a křehkosti se Milanu Ondríkovi podařilo do role prodrat. Jeho Martin je tak lehce uchopitelná postava, do jejíž psychicky je snadné nahlédnout. Marie Poulová coby Sára odvádí taktéž dobrou, i když možná až moc roztěkanou, práci. Soudě dle jejích divadelních výkonů, jako například ve hře Romeo, Julia a tma v Divadle v Dlouhé, jedná se s největší pravděpodobností o její herecký styl, který je pomezně působivý a rušivý.

Veterán (foto: Česká televize)

Filmem se jako leitmotiv sype písek. Jeho jednotlivá zrnka a zvuk, který vydává, když se přesýpá, vyvolávají v hlavní postavě vzpomínky na léta strávená v cizinecké legii a s ní spojená traumata. Martin může vybudovat sebehezčí kavárnu, ovšem písčitým ozvěnám se uniknout nedá. Snímek sám se sice nesype tak lehce jako v hladkých přesýpacích hodinách, tu a tam škobrtne o nějakou překážku, avšak nikdy se zcela nerozsype.

75
    60
  • Herci - 75%
    75
  • Hudba - 65%
    65
  • Kamera - 75%
    75

Veterán (2020)

Veterán sice rozehrává větší hru, než jakou je na malém prostoru schopen dotáhnout ke zdárnému konci, avšak jeho výchozí námět je tak silný, že z boje vychází jako vítěz. Hřebejkova režie zdárně kočíruje nevyrovnaný scénář a Milan Ondrík, který je přítomný téměř v každém záběru, se stará o to, aby měl snímek působivý ústřední element. Podařilo se jim tak postavit písečný zámek, jenž sice stojí na vratkých základech, ovšem jejich společným úsilím se vlnám ubrání.

70 %
foto/video: Česká televize © 2020

Veterán (Česká televize)