Viktor Tauš o Filmu naživo: Je to nová forma diváckého zážitku

Už v sobotu 18. července se v kinech bude živě streamovat Kaleidoscope, první ze série speciálních divadelních inscenací Film naživo. Za projektem, který divákům známá divadelní představení přináší v nové formě inscenované pro filmové plátno, stojí renomovaný producent a režisér Viktor Tauš. Sám má s divadelní i filmovou a televizní režií bohaté zkušenosti. V současné době žije především představením Amerikánka, které se v rámci projektu v kinech objeví v srpnu. Pro projekt Film naživo dal dohromady ještě další 4 divadelní soubory, které se rozhodly živé umění nabídnout divákům na filmovém plátně. Celý projekt jde do kin ve spolupráci s distribuční společností CinemArt.

Inscenované hry jsou natáčeny filmovým štábem v jediném živoucím záběru, ve kterém kamera autorsky vstupuje do intimního prostoru herců nebo se naopak zaměřuje na svět kolem nich.

Jak jste prožíval dobu nucené izolace? 

Vnímal jsem ten čas jako šanci uvědomit si svůj kontext a také sám sebe. Oddělit podstatné od ostatního a v důsledku toho se adaptovat. Vznikl naprosto fascinující čas pro živé umění. Bylo zajímavé sledovat, kdo navzdory situaci potřebuje dál vyprávět příběhy a zůstává se svým publikem, i přesto že za ním nemůže přijít.

Viktor Tauš (vlevo) na place natáčení krimi pro Českou televizi (foto: archiv)

Vaší reakcí bylo vytvoření unikátního projektu streamování živého umění jako kinematografického zážitku. Nakolik náročné bylo všechno vůbec zvládnout a dopadlo to všechno podle toho, jak jste si naplánoval, nebo byla nutná velká improvizace?

Sdílím domovskou scénu Jatka78 se souborem Cirk La Putyka, který byl v čase krize aktivnější než kdokoliv jiný. Vzájemně jsme se inspirovali a sdíleli vášeň pro objevování cest, jak se s pokorou k vládním opatřením dostat k divákům a zůstat tak v kontaktu s nimi a v důsledku i s vlastní podstatou. Zpravodajství v lidech vyvolávalo strach z bližních, jeden druhému jsme byli prezentováni jako svoji potencionální vrazi. Nezbytnost živé kultury v tom čase spatřuji právě v tomto.

Hledal jsem cestu jak z filmu učinit součást živého umění, a tak se zrodil Film Naživo. Improvizací v tom čase bylo vše, bylo to náročné ve všech smyslech a krásné současně, neb jsme věřili ve smysl a toužili (spolu)pracovat.

Amerikánka žije spolu s vámi už mnoho let. Když jste uvedl její inscenaci na Jatkách78 před 2 lety, co jste si tenkrát myslel, jak to s ní bude dál?

Cestu k vyprávění Amerikánky jdu už téměř dvacet let a naučil jsem se nic v tomto smyslu neočekávat. Amerikánka pro mě představuje příběh, jehož vyprávění se proměňuje v souladu s realitou mojí, ostatních tvůrců, herců a také v souladu s realitou světa, ve kterém její příběh vyprávím.

Amerikánka se tedy mění, jak život vyžaduje. Viktor Tauš s ansámblem se přizpůsobuje. Tedy, co bude dál?

Na podzim se vracíme na domovskou scénu, kde Amerikánku uvedeme v její originální verzi, zároveň se připravujeme ji hrát v ženských věznicích. Spolu s Maryšou Jana Mikuláška a Macbethem Davida Jařaba budeme Amerikánku natáčet v její divadelní podobě pro uvedení v regionálních kinech. S Tomki Němcem pracujeme na knize jeho fotografií Amerikánky a především financuji a sním o její filmové podobě, kterou chci začít natáčet příští rok.

Amerikánka vám pomohla zformovat i aktuální projekt Film Naživo, je tomu tak? 

Ano. Nacházím se v životním období, kdy je mým smyslem vyprávět příběh Amerikánky. Jak to dělat je méně podstatné než samotná touha ten příběh vyprávět. V čase Covidu bylo možnou cestou vyprávět skrze Film Naživo.

Jakým způsobem jste vybíral inscenace? Proč zrovna ony čtyři a Amerikánka?

Formu Film Naživo jsem si zamiloval a teď, v čase zrušených letních festivalů a paralyzované kinodistribuce, ji vnímám jako potřebnou. Rozhodl jsem se proto oslovit spřátelené divadelní soubory, které jsou nějak spojeny s Amerikánkou coby iniciačním představením nebo její domovskou scénou. Hledal jsem takové soubory, které k nové formě vyprávění budou přistupovat s otevřenou myslí a radostí. Těším se z příležitosti sledovat teď režiséry, kterých si tolik vážím, jak formu budou rozvíjet, obohacovat a já se od nich budu učit.

-red-
zdroj: CinemArt © 2020

%d blogerům se to líbí: