Recenze: Palm Springs – časová smyčka plná třaskavého humoru

Palm Springs, hit letošního filmového festivalu Sundance, je příběhem dvou lidí, kteří se setkají na svatbě, kde se zaseknou v časové smyčce. Prožívají tak pořád dokola jeden a ten samý den. Poté co jsme všichni prošli karanténou, během které šlo jen stěží odlišit jeden den od druhého, je tento snímek i přes svůj nerealistický námět až překvapivě relevantní.

Palm Springs (foto: Aerofilms)

Dvě citové trosky

Sarah (Cristin Milioti) je ukázkovým prototypem současné hrdinky romantických komedií à la Potvora Phoebe Waller-Bridge či Vykolejená Amy Schumer; stejně jako ony vždy třímá v ruce drink a v posteli dovádí každou noc s jiným amantem. Nyles (Andy Samberg) je podivný vyvrhel, jenž se chová značně lehkovážně, až nihilisticky. Sarah i Nyles jsou dvě problematické osobnosti a zároveň silná individua, což filmu poskytuje dostatek prostoru pro klasické romantické hašteření, od počáteční nenávisti k zamilovanému okouzlení. Jeden pro druhého jsou vlastně perfektní; citová troska k citové trosce sedá.

Ujeté

Od originálního námětu by se dalo očekávat pojetí poplatné nezávislým snímkům. Palm Springs jde svým zpracováním ale spíš mainstreamovou cestou. Může tak evokovat nekonečnou smyčku generických komedií s Jennifer Aniston, Katherine Heighl či Drew Barrymore. Zpočátku je tato diskrepance mezi nezávislým filmem a hlavním proudem do očí bijící a ne zcela vyvážená. Vše do sebe začne ale postupně zapadat a prvotní těžkopádnost rychle vystřídá ujetá grotesknost.

Embed:

Palm Springs má nádech béčkových filmů, ať už ve svých režijních postupech nebo efektech. Ty působí záměrně nevěrohodně a devadesátkově  – nejde o to vytvořit hyperrealismus, ale navodit pocit až nesmyslné halucinace časové smyčky, ve které se Sarah a Nyles ocitli. Ozývá se tu i žánr huličské komedie. Když se tu zničehonic zjeví dinosauři, je to stejně nečekané jako ve Stromu života režiséra Terrence Malicka; sice s menší artovostí, ale s o to větší absurditou. Jak vznášet se na marihuanovém mráčku…

Palm Springs (foto: Aerofilms)

Plakát snímku hlásá, že se jedná o nejlepší komedii tohoto léta. Vzhledem k omezenému počtu nových snímků, které jdou do distribuce, Palm Springs se skutečně může stát nejhumornějším filmem této sezóny. Jakékoliv jiné léto by čelil větší konkurenci, ovšem dnes, kdy jsou repetitivní dny karantény stále v čerstvé paměti, je tento snímek nejen díky svému námětu, ale i bláznivému humoru vítanou novinkou v kinosálech.

70
    75
    75
    70
    70

Palm Springs (2020)

Palm Springs je časová smyčka napěchovaná třaskavým humorem. Snímek si od první do poslední minuty drží nadupané tempo a i přes kolísavý počátek – jako falešné ladění symfonického orchestru – se jeho melodie promptně vyčistí. Sice hraje stále dokola, ale rozhodně to není zaseknutá gramofonová deska.

72 %
foto/video: Aerofilms © 2020

Palm Springs
Komedie / Romantický
USA, 2020, 87 min
Premiéra: 13. 8. 2020 Aerofilms
Režie: Max Barbakow
Scénář: Andy Siara
Kamera: Quyen Tran
Hudba: Matthew Compton
Hrají: Andy Samberg, Cristin Milioti, J.K. Simmons, Peter Gallagher, Meredith Hagner, Camila Mendes, Tyler Hoechlin, Chris Pang, Jacqueline Obradors, June Squibb, Tongayi Chirisa, Dale Dickey, Lilli Birdsell, Mark Kubr, Clifford V. Johnson, Jena Friedman