Recenze: Naděje je hutné drama tnoucí do živého

Anja a Tomas jsou pár ve středním věku, kterému pomalu odrůstají děti a svou energii spíš než do stereotypně fungujícího, koexistenčního vztahu investují do svých slušně rozjetých kariérních drah. Alespoň do doby, než jsou Anje diagnostikovány nádorové metastáze v mozku a lékaři jí předpoví posledních několik týdnů života.

Naděje (foto: Bontonfilm)

Kde mohla začít hollywoodsky dojemná story o znovuuvědomění si důležitosti radostí života a harmonie ve vztazích s nejbližšími, servírují Norové depresi, hádky a výčitky, nespavost a vliv silných léků na pacientčinu psychiku – to vše v juxtapozici s obdobím Vánoc, které místo dávky hygge a příjemných společných chvil zkoušené rodině přináší jen komplikace spojené s nedostupností lékařů a komplikacemi ve shánění rad a termínů.

Vztahy mezi skvěle zahranými postavami a jejich uvěřitelná dynamika a minulost jsou šikovně vysvětleny jakoby mimochodem skrze dialogy, bez použití zdlouhavých expozičních představovaček. Ačkoli z vedlejších figur se většího prokreslení nedočká mnoho, středobodem snímku je vztah ústřední dvojice, která upozaděnou charakterizací rozhodně netrpí. Určité návodnosti se film vyhýbá i kvůli absenci hudby.

Silnému příběhu se obrovsky daří do audiovizuální, performativní formy filmu promítnout svou hlavní, jinak obtížně uchopitelnou myšlenku – naděje neumírá až do samého konce, který ale může přijít v podstatě kdykoli. Samý závěr jako by toto poselství doslova zhmotňoval a divák si najednou bolestivě vzpomene, jak se film jmenuje a že ho tvůrci převezli, byť něco podobného třeba i čekal.

80
    70
    80
  • Kamera - 55%
    55

Naděje (2019)

Naděje je emocionálně hutné drama, které tne skutečně do živého, zejména kvůli absenci plačtivého patosu nebo filmového přikrášlování reality. Filmů o umírání a vymezeném zbývajícím času již vzniklo několik, režisérka Maria Sødahl však vypráví velice civilní a realistický příběh jednoho páru, v němž po letech společného soužití veškerou romantiku nahradil pragmatismus. Navzdory scénám, jako je svatba nebo oznámení diagnózy početnému potomstvu se tak nedočkáte při sledování opravdu žádných sladkobolných momentů, jenom tvrdé reality, ve které při umírání jako by pro romantiku místo nezbylo.

72 %
foto/video: Bontonfilm © 2020

Naděje