Oceňovaný japonský režisér Hirokazu Kore’eda, jenž za svůj předcházející snímek Zloději získal Zlatou palmu na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, poprvé ve své tvorbě opustil rodnou zemi i japonštinu. Natočil tak francouzsko-anglicky mluvený snímek s dvěma hvězdami francouzské kinematografie. Pro Kore’edu typicky křehký a umírněný rukopis tu ovšem funguje pouze zpola.
Francouzská filmová legenda Catherine Deneuve hraje smyšlenou ikonu francouzského filmu Fabienne Dangeville, které zrovna vychází její autobiografie. Při té příležitosti ji přijede navštívit i její dcera Lumir (Juliette Binoche), scenáristka žijící v New Yorku, se svým manželem Hankem (Ethan Hawke), průměrným seriálovým hercem, a jejich dcerkou. Jak lze vytušit z názvu snímku, ne vše, co Fabienne v knize píše, je čistá pravda. Na povrch tak začnou vyplouvat rodinné křivdy a konflikty.
Tvorba Hirokazy Kore’edy je prodchnuta všednodenností a vyplněna až zdánlivou obyčejností. Přesto sledování jeho filmů přináší silný zážitek. Kore’eda nebuduje své příběhy velkolepě, ale naopak s nimi zachází nadmíru jemně, a nenápadně se tak divákům zarývá pod kůži. V případě jeho nejnovějšího snímku Pravda však tento postup bohužel ubírá na intenzitě a výsledkem je utlumené, až mdlé drama.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Šťavnatá Catherine[/pullquote]Šťavnatá role Fabienne je pro Catherine Deneuve naprosto ideální. Stárnoucí herecká velikánka Fabienne si nebere servítky, po většinu času všechny kolem sebe uráží nebo potupně stírá, a je až nesnesitelně egocentrická. Deneuve tato poloha naprosto sedne, přesto však dokáže Fabienne pomocí drobných gest a nuancí vtisknout lidskou tvář. Navzdory famózní Deneuve zůstává bohužel patrné, že by její výkon mohl být ještě o něco peprnější, pokud by jí to Kore’edův scénář a režie dovolily. Subtilnost Pravdy chvílemi hraničí s nudou a nelze si nepřát, aby byla temperamentnější, jako například snímky Pedra Almodóvara.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Bez emocí[/pullquote]Vedlejší postavy působí jako zdařilé náčrty, avšak pozbývají emociální hloubku. Především Juliette Binoche je jako dcera Lumir až trestně nevyužita. Momenty, kdy Binoche sdílí obrazovku pouze s Deneuve, jsou přitom rovnítkem pro špičkové herectví. O to víc pak nedostatečný fokus na Binoche zamrzí. Určité dramatické momenty, ať už pozitivní či negativní, navíc balancují na hraně klišé a kýče. Navrch k tomu hudební podkres místy působí, jak kdyby byl vytržen z animovaných pohádek pro nejmladší publikum Studia Ghibli. Když se všechny tyto nezdařilé tahy střetnou, filmu zbytečně podráží nohy.
Kore’edův první pokus o nejaponsky mluvený snímek připomíná obdobné snahy hongkongského režiséra Wonga Kar-Waie. Ten po sérii kriticky veleúspěšných domácích snímků přišel s anglicky mluveným filmem Borůvkové noci, ve kterém sice taky pokračoval ve svém režijním stylu, ovšem již ne s grácií ale rozpačitě. Wong Kar-wai se pak raději vrátil na rodnou hroudu. Uvidíme, jakým směrem se dále vydá Kore’eda.
-
65%
-
55%
-
70%
-
50%
-
65%
Pravda (2020)
Snímek Pravda se sice nese v příjemném a vřelém tónu, stejnou měrou mu však schází něco podstatného a jednoduše i zajímavého. Ve své podstatě je Pravda naprosto přijatelným televizním rodinným dramatem na nedělní odpoledne – se vším dobrým i špatným, co tato definice obnáší.

foto/video: Film Europe © 2020

La Vérité??
真実??
Drama
Francie / Japonsko, 2019, 106 min
Premiéra: 24. 9. 2020 Film Europe
Režie: Hirokazu Kore’eda
Scénář: Hirokazu Kore’eda
Kamera: Eric Gautier
Hudba: Alexej Ajgi
Hrají: Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Ethan Hawke, Ludivine Sagnier, Roger van Hool, Jackie Berroyer, Laurent Capelluto, Christian Crahay, Alain Libolt, Maya Sansa, Clémentine Grenier, Manon Clavel