Nepřehlédněte

Legendární Godard uzavírá online ročník Festivalu francouzského filmu

Legenda francouzské kinematografie, provokatér, revolucionář, inovativní filmař, přední postava francouzské nové vlny. Všemi těmito pojmy by se dal popsat režisér Jean-Luc Godard. Právě u příležitosti jeho 90. narozenin Festival francouzského filmu ve středu 25. 11. od 20:30 hodin uvede projekci snímku Obávaný režiséra Michela Hazanaviciuse.  

Scénář filmu vychází z autobiografie tehdejší Godardovy manželky – Anny Wiazemsky. Film se odehrává v roce 1967 v Paříži. Jean-Luc Godard, kterého ve filmu ztvárňuje Louis Garrel, natáčí snímek Číňanka právě s mladinkou Anne Wiazemsky – ženou, kterou miluje a se kterou se později ožení. Šťastné a zamilované období však naruší kritika jeho tvorby. Ta u Godarda vyvolává hluboké pochybnosti a Jean-Luc se dostává do krize. Ze slavného filmaře se stává maoistický umělec stojící mimo systém, stejně nepochopený jako nepochopitelný.  Více o tvorbě tohoto významného autora se můžete dočíst v následujícím textu.

Jean-Luc Godard (foto: UniFrance)

Jeden z největších francouzských režisérů a zásadní postava světové kinematografie Jean-Luc Godard se blíže k filmu dostává v době svých vysokoškolských studií, kdy začíná psát kritiky pro filmové revue Cahiers du Cinéma. Okruh mladých filmařů, který se kolem tohoto deníku vytváří, pokládá základy pro filmové hnutí známé jako francouzská nová vlna. Pro tu je typická kritika tradiční kinematografie a konvencí Hollywoodu. Se stejně smýšlejícími kolegy pak Godard začíná točit vlastní filmy.

V roce 1959 Jean-Luc debutuje se svým celovečerním filmem U konce s dechem, za nějž se mu dostává celosvětového uznání. Godard v něm netradičně a převratným způsobem filmuje námět z černé kroniky, touhu po volnosti a nespoutanosti hlavního hrdiny s živelnou povahou, jehož ztvárnil Jean-Paul Belmondo. Pohrává si zde s filmovými klišé a hlásí se v něm k anarchistickému okouzlení zločinem, sexem a násilím.

U konce s dechem (foto: UniFrance)

V 60. letech Godardova tvorba dosahuje vrcholu. Vznikají filmy jako Vojáček, Žena je žena, Žít svůj život či Pohrdání. V roce 1967 pak vzniká film Číňanka, ve kterém Godard s nadsázkou kritizuje buržoazii. Ve stejném duchu se pak nese i jeho další film Week-End. Vliv světové politiky se vkresluje i do dalších Godardových filmů, zejména koncem 60. let je patrný vliv války ve Vietnamu.  Godard se tak stává politicky orientovaným tvůrcem.

Žena je žena (foto: UniFrance)

Díky své tvorbě v šedesátých letech se Godard stává nejslavnějším a nejradikálnějším představitelem francouzské nové vlny vyznávající program realismu. Toho dosahuje především pomocí dlouhých nepřerušovaných záběrů.

Pro Godardovy filmy je typický neprvoplánový námět, kterým bývá samotná kinematografie a její způsob zobrazování věcí. Ve své práci vždy využívá moderní technologie a nebojí se experimentů. Jeho filmy jsou kolážovité, útržkovité, plné citátů a asociací.  Jeho tvorba často slouží jako ilustrace osobních momentálních teoretických postojů a politického přesvědčení.

Jean-Luc Godard (foto: UniFrance)

Díky jedinečnosti a formě svých filmů, které slouží jako výpověď názorů a pohledů na svět, je Jean-Luc Godard považován za znovu-vynálezce moderní filmové řeči. A právem je nazýván jedním z největších filmařů 20. století.

připravila: K. Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: Totalfilm.cz, UniFrance, Film Europe © 2020

%d blogerům se to líbí: