Nepřehlédněte

Recenze: #martyisdead si Emmy určitě zaslouží

Tragická smrt patnáctiletého Martyho dovede truchlícího otce k děsivému objevu. Co vedlo jeho spořádaného syna k natáčení zvrhlých videí? Seriál #martyisdead, koprodukční projekt online televize Mall.tv a produkční společnosti Bionaut, tematizující kyberšikanu a kybergrooming, tento týden jako první český seriál v historii obdržel mezinárodní cenu Emmy v kategorii krátké televizní série.

#martyisdead (foto: Bionaut)

Detektivní pátrání Martyho otce je pro diváka radost sledovat. Děj utíká jako voda a po řemeslné stránce je seriál formálně velmi precizní, zejména díky fluidnímu střihu mezi časovými liniemi, kdy se na stejných místech a ve stejných situacích nachází retrospektivně Marty a jeho otec o nějakou dobu později. Dobře vypadá i včlenění digitální komunikace přímo do obrazu, byť v tomto případě samozřejmě nejde o nic nového či přelomového.

Produkční hodnoty plynoucí z prostředků produkce Mall.tv se pak kromě obrazových kvalit projevily zejména ve formě precizní scénografie a architektury scény – obzvlášť v mizanscéně Martyho pokoje si lze povšimnout celé řady milých detailů, které umně dávají nahlédnout pod pokličku postavy a jejích zálib, aniž by ovšem všechny ty postavičky a popkulturní odkazy, jakoby mimochodem postávající na poličce, působily nuceně. Seriál se zkrátka odehrává v převážně velmi autentickém pokoji náctiletého nerda a gamera, pocházejícího z dobře situované rodiny. Díky tomuto tvůrčímu citu pro detail a výbornému hereckýmu výkonu neokoukaného Jakuba Nemčoka hlavní protagnosita působí plasticky a uvěřitelně, nejen jako modelová postavička varovného příběhu o kyberšikaně.

#martyisdead (foto: Bionaut)

Námět vystačí tak akorát na krátkou stopáž zhruba patnáctiminutových dílů, které s oblibou končí jak jinak než poctivými cliff-hangery. S mírnou dramaturgickou úpravou by příběh #martyisdead pravděpodobně zafungoval jako krátký celovečerní film, i v případě nabízejícího se bingnutí celé minisérie totiž hezky vynikne detektivkově laděná narativní struktura a postupná gradace k odhalení pravdy. Závěrečný twist je přitom tak akorát přitažený za vlasy, aby neztratil na své poutavosti a nezkazil divákovi celkový dojem – a zároveň tlustou čarou podtrhuje poselství a varování, kvůli kterým celý projekt v prvé řadě vznikl.

  • Režie - 80%
    80
  • Scénář - 75%
    75
  • Kamera - 80%
    80
  • Hudba - 70%
    70
  • Herci - 70%
    70

#martyisdead (2019)

Už dokument V Síti ukázal, jak společensky aktuální a filmařsky vděčná je problematika dospívání v kyberprostoru. #martyisdead je napínavá žánrovka, které do karet kromě vypiplaného vizuálu hraje především univerzální srozumitelnost a právě atraktivně podaná aktuální problematika. V rámci televizní tvorby možná nejde o revoluci, ale tvůrčí tým si mezinárodní ocenění beze zbytku zaslouží.

75 %
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bionaut, Mall.tv © 2020

#martyisdead (seriál)
Krimi / Thriller / Krátkometrážní
Česko, 2019–2021, 3 h 2 min (Minutáž: 9–17 min)
Premiéra: 20. 10. 2019 Mall TV
Režie: Pavel Soukup
Scénář: Jaroslav T. Miška, Jan Stehlík
Kamera: Miloslav Holman
Hudba: Jindřich Kravařík
Hrají: Jakub Nemčok, Petra Bučková, Jan Grundman, Sára Korbelová, Matěj Havelka, Jan Zadražil, Nataša Gáčová, Tomáš Bambušek, Andrej Polák, Jan Španbauer, Michal Sušina, Pavel Betka, Jan Knespl, Martin Winter, Edita Blesková, Jakub Kalián, Klára Miklasová, Leoš Juráček, Janusz Hummel, Jitka Doležalová, Pavel Reh, Angelica Wudy

 

%d blogerům se to líbí: