Recenze: Dospělí v místnosti řeší řecký dluh v akčním politickém dramatu

V roce 2015 se řecká ekonomika nachází v nejisté situaci a země je na pokraji bankrotu. Nově zvolená vláda se bouří proti přísným standardům EU. Film Dospělí v místnosti vznikl na motivy politických memoárů Janise Varoufakise, který rozpoutal jednu z nejkontroverznějších politických bitev v dějinách, když se pokusil vyjednat změny v řešení dluhu své země, čímž přiváděl evropskou elitu k šílenství. Skutečný příběh o tom, co se dělo za zavřenými dveřmi, však zůstával dlouho neznámý. Jak jeho adaptace dopadla?

Dospělí v místnosti

Režisér Costa Gavras se ve svém řecko-francouzském filmu pokouší vyobrazit Evropu jako místo ovládané sebestřednými cyniky odtrženými od lidských, politických a kulturních zájmů v kontrastu s příběhem outsiderského mučedníka Varoufakise, který svádí předem prohraný boj proti Goliášovi establishmentu. Z knihy navíc ve filmu zůstal Varoufakisův voice-over, komentující některé scény. Již z toho je apriori zřejmé, že optika vyprávění je poměrně jednostranná, a skutečně – jednání, ve kterých evropská smetánka arogantně hází Řekům klacky pod nohy, je pojata velmi černobíle. A toto zdánlivé zjednodušení je jen částí mozaiky pojetí příběhu.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Politika je sexy[/pullquote]Je až k nevíře, jak dramaticky a akčně se tvůrci svůj film o ekonomických a politických jednáních vynasnažili natočit. Něco takového by na papíře zkrátka a dobře nemělo fungovat Koktejl bayovsky kroužících záběrů, plamenných proslovů, emocionálních reakcí posluchačů a velkých proklamací v ukecaném politickém dramatu by prostě neměl fungovat, ale na výsledném produktu je nakonec něco poutavého, až fascinujícího. Byť občas divák v některých momentech balancuje někde na hraně pocitů guilty pleasure a cringe, a to zejména v surreálním závěru, kdy kolem řeckého politika tančí Angela Merkelová s dalšími politiky. Bizarní.

Dospělí v místnosti

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Spousta dospělých ve spoustě místností[/pullquote]Pravdou je, že navzdory jisté zábavosti Dospělí v místnosti mohou být pro někoho i kapku zdlouhavou podívanou. Spousta dospělích po dvě hodiny debatuje ve spoustě místností a spoustu toho napovídá, přičemž veškerá jednání v šedých jednačkách se v podstatě zasekávají na prostém ultimátu – buď Řecko podepíše memorandum, nebo bude nuceno vystoupit z eurozóny. A jak znalci nedávné evropské historie tuší, u tohoto ultimátu i zůstalo.

• 55%
    Režie - 55%
  • 55%
    Scénář - 55%
  • 65%
    Kamera - 65%
  • 65%
    Hudba - 65%
  • 60%
    Herci - 60%
60%

Dospělí v místnosti (2019)

Sedí-li vám trailer, který perfektně ukazuje přepálenost celého filmu, pak si Dospěláky v místnosti rozhodně pusťte. Stejně tak má snímek potenciál bavit diváka, který má hlubší zájem o v něm popisovanou problematiku a aktuální dění, popř. který chce nahlédnout do problematiky řeckého dluhu řeckou optikou. Za tímto účelem Dospěláci poslouží jako obstojný infotainment.

foto/video: Wild Bunch Distribution © 2020

Dospělí v místnosti
Adults in the Room
Životopisný / Drama
Francie / Řecko, 2019, 124 min
Režie: Costa-Gavras
Předloha: Yanis Varoufakis (kniha)
Scénář: Costa-Gavras
Kamera: Giorgos Arvanitis
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Christos Loulis, Valeria Golino, Georges Corraface, Ulrich Tukur, Daan Schuurmans, Colin Stinton, Francesco Acquaroli, Christos Stergioglou, Aurélien Recoing, Themis Panou, Cornelius Obonya, George Lenz, Alexandros Logothetis, Vincent Nemeth, Josiane Pinson, Alexandros Bourdoumis, David Luque, Maria Protopappa, Akis Sakellariou, Kostas Antalopoulos, Olga Damani