První přenos ze série předávání Evropských filmových cen je za námi. Velmi svižný, zhruba půlhodinový online ceremoniál se obešel bez delších prodlev a proslovů, i naše shrnutí tedy rychle a přehledně shrne výsledky večera.
Cenu za nejlepší kameru obdržel Ital Mateo Cocco za úchvatné a kompozičně komplikované celky ve snímku Hidden Away. Film sklidil úspěch i na poli kostýmů, za které cenu online převzala Coccova kolegyně ze štábu Ursula Patzak díky skrytým detailům a realismu ukrytým v garderóbě protagonistů, pomáhající umně posouvat děj, aniž by od něj však odváděly divákovu pozornost.
Za nejlepší střih byl vůbec poprvé v historii EFA oceněn dokument, konkrétně Unce More Unto The Breach, ve kterém střihačka Maria Fantastica Valmori z mnoha a mnoha dlouhých hodin materiálu vybrala velmi precizně krásné obrazy, které v černobílém, zrnitém filmu působí pohromadě velice fluidně.
Na nejlepší výpravu z letošních evropských snímků měl štěstí snímek Personal History of David Copperfield, který se podle poroty EFA díky oceněné Cristině Casali stal působivým vizuálním zážitkem, který krásně dotváří jeho lokace a kostýmy a tvoří tak pohromadě působivou adaptaci klasického díla Charlese Dickense.
Za nejlepší masky byli oceněni hned tři maskéři – Yolanda Piña, Felix Tererro a Nacho Diaz – za film Endless Trench, věrohodně zobrazující pozvolné a uvěřitelné stárnutí postav v průběhu tří dekád.
Po hudební stránce porotě nejvíc imponoval soundtrack k tříhodinovému hitu letošního Berlinale a adaptaci stejnojmenné knihy Alexanderplatz, ve které skladby oscilující od výpravných orchestrálek až po současnou elektronicky popovou scénu fungují v dokonalé harmonii s technickým mixem zvuku. Oceněná Dascha Dauenhauer v děkovné řeči využila příležitosti k upozornění na sílu vlivu filmových děl a z ní plynoucí zodpovědnosti, kterou filmové štáby nesou.
Samotný zvukový mix pak moderující Wim Wenders a Marion Döring označili jako divácky zdánlivou samozřejmost, ale zároveň velmi obtížný řemeslný úkol. Cenou ověnčená Yolande Decarsin za dokument Little Girl na výbornou splnila úkol tkvící v nápomoci vyprávění o životě ústřední protagonistky v každodenních, podpovrchových a prchavých zvukových detailech.
Cenu za zvláštní efekty v závěru večera obdržel Iñaki Madariaga za svou práci na alegorii The Platform. Jeho výkon audiovizuálně posouvá vyprávěný příběh za pomoci jednoduchých, leč velmi působivých obrazů.
Ve čtvrtečním přenosu ve 20:00 budou rozdány ceny v kategoriích Koprodukční cena Eurimages, Nejlepší krátkometrážní film a Filmová cena Evropské univerzity (EUFA). Moderovat bude Mike Goodridge.
-red-
foto: archiv, EFA © 2020