Evropské filmové ceny za technické kategorie jsou rozdány

První přenos ze série předávání Evropských filmových cen je za námi. Velmi svižný, zhruba půlhodinový online ceremoniál se obešel bez delších prodlev a proslovů, i naše shrnutí tedy rychle a přehledně shrne výsledky večera.

Vítězové středečního večera EFA

Cenu za nejlepší kameru obdržel Ital Mateo Cocco za úchvatné a kompozičně komplikované celky ve snímku Hidden Away. Film sklidil úspěch i na poli kostýmů, za které cenu online převzala Coccova kolegyně ze štábu Ursula Patzak díky skrytým detailům a realismu ukrytým v garderóbě protagonistů, pomáhající umně posouvat děj, aniž by od něj však odváděly divákovu pozornost.

Za nejlepší střih byl vůbec poprvé v historii EFA oceněn dokument, konkrétně Unce More Unto The Breach, ve kterém střihačka Maria Fantastica Valmori z mnoha a mnoha dlouhých hodin materiálu vybrala velmi precizně krásné obrazy, které v černobílém, zrnitém filmu působí pohromadě velice fluidně.

Na nejlepší výpravu z letošních evropských snímků měl štěstí snímek Personal History of David Copperfield, který se podle poroty EFA díky oceněné Cristině Casali stal působivým vizuálním zážitkem, který krásně dotváří jeho lokace a kostýmy a tvoří tak pohromadě působivou adaptaci klasického díla Charlese Dickense.

Personal History of David Copperfield

Za nejlepší masky byli oceněni hned tři maskéři – Yolanda Piña, Felix Tererro a Nacho Diaz – za film Endless Trench, věrohodně zobrazující pozvolné a uvěřitelné stárnutí postav v průběhu tří dekád.

Po hudební stránce porotě nejvíc imponoval soundtrack k tříhodinovému hitu letošního Berlinale a adaptaci stejnojmenné knihy Alexanderplatz, ve které skladby oscilující od výpravných orchestrálek až po současnou elektronicky popovou scénu fungují v dokonalé harmonii s technickým mixem zvuku. Oceněná Dascha Dauenhauer v děkovné řeči využila příležitosti k upozornění na sílu vlivu filmových děl a z ní plynoucí zodpovědnosti, kterou filmové štáby nesou.

Alexanderplatz

Samotný zvukový mix pak moderující Wim Wenders a Marion Döring označili jako divácky zdánlivou samozřejmost, ale zároveň velmi obtížný řemeslný úkol. Cenou ověnčená Yolande Decarsin za dokument Little Girl na výbornou splnila úkol tkvící v nápomoci vyprávění o životě ústřední protagonistky v každodenních, podpovrchových a prchavých zvukových detailech.

Cenu za zvláštní efekty v závěru večera obdržel Iñaki Madariaga za svou práci na alegorii The Platform. Jeho výkon audiovizuálně posouvá vyprávěný příběh za pomoci jednoduchých, leč velmi působivých obrazů.

The Platform

Ve čtvrtečním přenosu ve 20:00 budou rozdány ceny v kategoriích Koprodukční cena Eurimages, Nejlepší krátkometrážní film a Filmová cena Evropské univerzity (EUFA). Moderovat bude Mike Goodridge.

-red-
foto: archiv, EFA © 2020