Kreativní skupina Brainz Studios představil ve spolupráci s pražským magistrátem celosvětově unikátní službu Brejlando, která nabízí experimentální divadelní zážitky ve virtuální realitě. Sami jsme si službu vyzkoušeli a výsledný dojem z 360° inscenace, ve které vám herci šeptají monology do ucha a upřeně zírají do očí, připomíná něco mezi filmem, divadlem a snem a cinefilní fanoušek se při něm neubrání úvahám, jestli nějak takhle nevypadá budoucnost kinematografie a jestli se za několik let nebude prohánět přímo v ději vedle sledovaných hrdinů.
Jedinečnost Brejlanda spočívá především ve způsobu, jakým je divadelní inscenace pro virtuální realitu natočena. „Není to on-linový přenos divadelního představení, ale inscenační experiment ve virtuální realitě. Je to opravdu nová forma zážitku, respektive přenosu informace i energie mezi hercem a divákem. V každém představení se snažíme najít speciální klíč pro jeho převod do nového a doposud nepříliš prozkoumaného média, které nabízí spoustu zajímavých příležitostí,“ upřesňuje Petr Hanousek, VR režisér a kreativní producent Brejlanda.
Tvůrci představení podle svých slov původní inscenaci rozeberou na prvočinitele a zcela přizpůsobí VR technologii. Divák se totiž sám stává kamerou a součástí hry, stojí uprostřed jeviště a vše zásadní se odehrává okolo něj. Tomu je podřízeno třeba i svícení nebo záznam prostorového zvuku. Ideální je sledovat představení uprostřed místnosti a na otáčivé židli, která umožňuje pohybovat se podle virtuálního dění kolem. Díky 360° konceptu snímání her je opakované přehrání těch samých scén unikátním zážitkem, protože zatímco divák sleduje jednoho z herců, za jeho zády děj může pokračovat zcela nečekaným způsobem. Brejlando tak doslova vybízí k opakovanému zhlédnutí některých pasáží a zkoumat svět inscenace tak dlouho, než se zapůjčenému headsetu vybije baterie.
„Při paralelních hereckých akcích po celém obvodu jeviště si pak divák může zvolit, co chce v danou chvíli sledovat. Přestože tedy každý divák obdrží v brýlích totožný obsah, zážitky dvou diváků nikdy nebudou stejné,“ popisuje Petr Hanousek. I proto jsou jednotlivá představení zkrácena na tři zhruba dvacetiminutové bloky, ve které si divák může odpočinout a zážitek vstřebat podobně, jako během přestávek ve skutečném divadle. Zároveň si divák může vybrat, k jaké pasáži inscenace se chce vrátit.
Ovládání headsetu je skutečně jednoduché a k jeho zapnutí a přehrání hry stačí pouhá dvě tlačítka. I celková uživatelská jednoduchost celého konceptu si zaslouží velký palec nahoru. Vstupenky si lze již nyní zakoupit v předprodeji na síti GoOut.cz na termíny od 29. března podobně, jako jsou diváci zvyklí nakupovat lístky na fyzické divadelní hry nebo do kina. Brýle s divadelní inscenací vám pak ve vybraný den v podvečer doručí kurýr ze společnosti Liftago a další den si v dopoledních hodinách brýle opět odveze. Služba je v současnosti dostupná pouze v Praze, do budoucna tvůrci plánují distribuci rozšířit. Cena lístků se pohybuje v rozmezí 599 až 1 399 korun podle zvolené varianty a počtu objednaných VR brýlí.
K dispozici je momentálně záznam inscenace Hamleti Divadla Na zábradlí (režie Jan Mikulášek) s Petrem Čtvrtníčkem, Janou Plodkovou, Jiřím Vyorálkem, Jakubem Žáčkem a dalšími herci a Perníková chaloupka divadla Minor (režie Jakub Vašíček, Tomáš Jarkovský), s Petrem Stachem a Monikou Načevou. Dvakrát do měsíce do nabídky dle autorů projektu přibydou další inscenace, jako je např. divadelní adaptace filmu Ucho Jana Procházky, kterou Divadlo na Vinohradech uvedlo v režii Šimona Dominika. Zájem zapojit se do projektu již projevila celá řada dalších pražských scén, služba se tak dost možná stane plnohodnotnou distribuční platformou otevřenou nejen pražským městským divadlům.
„Divadla jsou už přes rok zavřená. O to víc jsme hledali způsoby, jak lidem zprostředkovat divadelní zážitek a zároveň finančně podpořit divadelníky. Když nemůže divák do divadla, pošleme divadlo k němu domů. Pokud vím, jde o globální premiéru takového počinu,“ uvedla radní pro kulturu hlavního města Prahy Hana Třeštíková.
O celém projektu jsme si popovídali nejen s ní, ale i šéfy studia Brainz, Robinem Pulterou a Štěpánem Kleníkem, kteří se starali o technickou realizaci celého projektu. Rozhovor vám přinášíme v podcastové podobě a najdete ho také ve své oblíbené podcastové aplikaci.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video/audio: Brainz, Totalfilm.cz © 2021