Recenze: Drama Minari vypráví o dětství delikátně i virtuózně

Pokračujeme v naší sérii recenzí na letošní laureáty Cen Akademie. Americké drama Minari o rodině korejských přistěhovalců získalo hlavní cenu i cenu diváků na loňském festivalu Sundance. Snímek zažívá podobný úspěch i během letošní sezony filmových ocenění – může se pyšnit vítězstvím Zlatého glóbu za nejlepší cizojazyčný snímek a aktuálně se těší šesti nominacím na Oscara.

Minari (foto: A24)

Vzpomínky z dětství

Režisér Lee Isaac Chung vystavěl svůj film Minari na vzpomínkách z vlastního dětství. Možná právě proto tento delikátně seskládaný počin sálá láskou, hlubokou empatií a všudypřítomnou hřejivostí. Mladá rodina přistěhovalců z Koreje se ocitá v Arkansasu v osmdesátých letech. Otec Jacob zamířil právě sem, aby si splnil svůj americký sen – pěstovat zeleninu pro početnou korejskou komunitu. Snímek spřádá jemnou pavučinu obyčejných momentů a záměrně se tak vyhýbá klasické dramatické struktuře, k níž by námět jinak sváděl. Chung sází na prosté chvíle, ať už rozverné hrátky syna Davida, tlumené rozhovory rodičů o nejisté budoucnosti či babička sázející minari, bylinku, jež dala název celému filmu.

Steven Yeun, známý ze seriálového hitu Živí mrtví nebo vynikajícího korejského thrilleru Vzplanutí, v roli Jacoba podává tlumený, avšak uhrančivý a nuancovaný výkon. Za něj si jako vůbec první Američan asijského původu vysloužil nominaci na Oscara za nejlepšího herce. Oscarové nominace se dočkala i Yeo-jeong Yoon za vedlejší roli svérázné babičky. Osmiletý Alan Kim zase získal Critic’s Choice Award za nejlepší dětský herecký výkon. Yeri Han sice většina filmových cen přehlíží, avšak ani ona nevybočuje ze skvělého hereckého ansámblu a v roli matky je tichá, přemýšlivá a jednoduše výborná.

Minari (foto: A24)

Překrásný soundtrack

Vzhledem k tomu, jak střídmá je většinová stopáž snímku, může hudba Emila Mosseriho svou grandiozitou zpočátku působit lehce nesourodým dojmem. Čím hlouběji se však film noří do příběhu rodiny Yiových, tím pochopitelnější je přítomnost tohoto bohatého a překrásného hudebního doprovodu. Ve vypjatém finále se pak příběh a emočně nabitá hudba dokonale prolnou a společně se postarají až o nečekaně silný citový klimax; stejně tak jako nás v nestřeženém okamžiku zaskočí dávno zapomenutá vzpomínka z dětství – ať už v dobrém nebo ve zlém.

• Režie - 85%
    85
    80
    85
    80
  • Hudba - 85%
    85

Minari (2020)

Drama Minari lze vnímat jako deníkové záznamy režiséra Leea Isaaca Chunga. Film samotný pak funguje jako dětské vzpomínky, které z nás všech vytváří bytosti, jimiž se stáváme – a to ne svou bohatostí, ale jedinečným významem. Minari exceluje v přesvědčení, že krása tkví ve všednosti; každodenní chvíle servíruje ve virtuózním provedení.

83 %
foto/video: A24, Totalfilm Media © 2021

Minari