Recenze: Annette hraje na citlivou, grandiózní, leč místy i hluchou notu

Letošní filmový festival v Cannes odstartoval nejnovějším filmovým opusem francouzského režiséra Leose Caraxe. Zahajovací snímek festivalu mohli vidět i návštěvníci kin v Česku v rámci jeho unikátní premiéry, která se odehrála souběžně s francouzskou ceremonií. Odvážný i okázalý muzikál Annette je natolik ojedinělý, že má nepochybné předpoklady k tomu stát se kultovní záležitostí – se všemi plusy i mínusy.

Annette (foto: Aerofilms)

Režisér Leos Carax sice nepatří k nejplodnějším režisérům (Annette je teprve sedmým snímkem od jeho celovečerní prvotiny Když chlapec potká dívku z roku 1984), svým nezaměnitelným stylem se i tak již zapsal do dějin kinematografie. Pro svůj nejnovější počin se spojil s americkým hudebním duem Sparks, aby jeho muzikálovou vizi vyplnili svou hudbou.

Annette sleduje stand-up komika Henryho (Adam Driver) a jeho vztah se světoznámou operní pěvkyní Ann (Marion Cotillard). Milostná idyla se ovšem začne rozpadat po narození jejich dcery Annette. Prostá zápletka se ve stylu zpracování rozhodně neodráží. Pelmel režisérských postupů a tonální všehochuť zpočátku může připomenout muzikálový klenot Moulin Rouge! Z Luhrmannovy žánrové směsice sice zpočátku mohla jít hlava kolem, nicméně čím hlouběji jsme se propadali do nešťastné lásky kurtizány Satine a pisálka Christiana, tím příjemněji nám v bizarním světě pařížské avantgardy bylo. Caraxův film působí tak trochu opačně. Zprvu svým excentrismem potěší, postupně však zájem začne upadat. Na vině může být přepálená stopáž nebo všudypřítomné Brechtovsky laděné zcizovací efekty. Právě ty podrývají jinak emočně laděné scény.

Annette (foto: Aerofilms)

Tragika i humor

Filmem prostupuje pomyslná protiřečnost tragického příběhu a humorných vsuvek. Zábavná rovina funguje výborně například ve scéně porodu, kdy se z repetitivního „tlač, tlač“ a „dýchej, dýchej“ stává podivínský refrén. Smích však vyvolá i několik scén, jejichž účelem zjevně nebyl; například vyznávání lásky při orálním sexu působí přinejmenším lehce úsměvně. Nejrušivějším elementem je ovšem titulní postava Annette, jež je zde vyvedena v podobě ušaté panenky. Objevit se v temněji laděném filmu, mohla by s klidem konkurovat panence Chucky. Právě proto veškeré scény s Annette působí neorganicky; ba až rozpačitě.

Annette (foto: Aerofilms)

Skvělá Marion

Filmu kraluje Marion Cotillard coby krásná i nedosažitelná operní pěvkyně Ann. Ať již zpívá sama nebo mimikuje operní árie, je Cotillard fascinující – což ostatně vzhledem k její oscarové kreaci šansoniérky Edith Piaf není žádným překvapením. Adam Driver zvládá komickou fyzikalitu i psychologickou proměnu své postavy dobře, i když ne možná tak velkolepě, jak některé zahraniční ohlasy tvrdí. Jeho skalní fanoušci snad odpustí, ale jistá prkennost a plochost výrazu Driverovi zůstává stále stejná.

Snímek samotný je právě jako Driverův výkon; přes všechnu snaživost a exhibici se nelze ubránit dojmu, že mohl být ještě o půltón lepší.

  • Režie - 70%
    70
  • Scénář - 65%
    65
  • Herci - 75%
    75
  • Hudba - 65%
    65
  • Kamera - 70%
    70

Annette (Francie, Mexiko, USA, 2021)

Originální a osobitě pojatý muzikál Annette nelze v žádném případě označit za jednoduchou líbivou melodii. Pro podstatné množství diváků bude zřejmě na první pohled i poslech naopak přímo náročnou záležitostí. Navzdory tomu – nebo možná právě proto – má solidně našlápnuto ke kultovnímu statusu. Zda se mu podaří obstát v boji s časem a uzrát tak dobře jako například zmiňovaný muzikál Moulin Rouge!, je zatím ve hvězdách. A i když to na pětihvězdičkové hodnocení zatím nevypadá, nepřehlédnutelná dávka hvězdného prachu na Annette přeci jen ulpívá.

70 %
Pavel Bárta, Totalfilm.cz
foto/video: Aerofilms © 2021

Annette
Drama / Muzikál
Francie / Mexiko / USA / Švýcarsko / Belgie / Japonsko / Německo, 2021, 139 min
Premiéra: 8. 7. 2021 Aerofilms
Režie: Leos Carax
Scénář: Ron Mael, Russell Mael
Kamera: Caroline Champetier
Hudba: Ron Mael, Russell Mael
Hrají: Adam Driver, Marion Cotillard, Simon Helberg, Rebecca Dyson-Smith, Lila Fukušima, Natalie Jackson Mendoza, Ron Mael, Kiko Mizuhara, Russell Mael, Verona Verbakel, Silvana Damm, Wim Opbrouck, Kandži Furutači, Dominique Dauwe, Nino Porzio, Christian Skibinski, Dieuwke de Mooij