Recenze: Black Widow jako předkrm k hlavním chodům

Scarlett Johansson alias Black Widow se po dekádě v Marvel Cinematic Universe konečně dočkala svého prvního sólového dobrodružství. Skupina velmi nebezpečných lidí odhalila její už téměř zapomenutou minulost, a proto se musí vydat na cestu napříč celým světem, zatímco je pronásledována Taskmasterem – neúprosným zabijákem, jehož jediný úkol je zničit Black Widow.

Black Widow

Po neskutečných dvou letech se konečně dočkáváme celovečerního přírůstku do MCU a armáda fanoušků může jen děkovat nebesům, že Avengers stihli svou Endgame dohrát dříve, než svět spadl do boje s pandemií. Vynucená pauza oblíbeného světa po premiéře druhého Spider-Mana byla dlouhá a byť čekání mohlo divákům s přístupem k Disney+ ukrátit pár minisérií, nevyhnutelně vedlo k vysokým očekáváním. Naplnila se?

Tak způli. Divák milující svět MCU a jeho bohatou, byť stále relativně přehlednou mytologii, se neubrání několik prvních desítek minut blbému úsměvu a radostnému tetelení pramenícímu z návratu do oblíbeného světa. Přitom už první minuty dávají tušit, že tentokrát se marketingové mantry o komornějším a odlišném přístupu setkávají s realitou. Při sledování úvodních titulků a začátku Natashina útěku bezprostředně po událostech Občanské války se režírující Cate Shortland pouští do nefalšovaně thrillerových vod, kde prim hrají hrdinčiny emoce a nedořešená minulost, spíš než kulervoucí akční scény.

Black Widow

Odklon někam k náladě Návratu prvního Avengera filmu sluší a fandové jej dopředu vítali, bohužel někdy v polovině Black Widow však přijde mírné vystřízlivění a uvědomění, že s geniálním představením Winter Soldiera bratry Russoovými se prequel o zrzavé špionce měřit zdaleka nemůže. Akční scény v dlouho vyhlížené Natashině sólovce totiž působí zcela zaměnitelným, zapomenutelným dojmem a několikrát z nich dokonce vykoukne na marvelovské poměry nezvykle gumově vyhlížející CGI a hutná atmosféra úvodních minut na své intenzitě s ubíhající stopáží ztrácí. Nepomáhá ani generická špionážní hudba od Lorne Balfe, která je v lepších částech nevýrazná, v horší části příliš tlačená ruskými chorály. Absence původních Natashiných motivů ze starších filmů nebo geniální hudby z trailerů pak vyloženě zamrzí.

Postavy skvělé, akce horší

Ačkoliv Shortland přilévá vodu do mlýna nehezké a nepravdivé generalizaci, že ženy akci točit neumí, práci s postavami zvládá dobře. Byť neustálé tupounské vtipkování Red Guardiana s tváří viditelně dobře se bavícího Davida Harboura nemusí sednout všem a starší černá vdova Melina ztvárněná Rachel Weisz nedostane moc prostoru, chemii a bolavé vztahy s Natashinou bývalou špionskou rodinou režisérka kočíruje více než obstojně. Zejména výrazným charakterem, který bude radost v budoucnosti MCU sledovat, pak je Natashina cynická a trefně kousavá nástupnice Yelena v podání sympaťačky Florence Pugh. Trochu zamrzí nevyužití potenciálu padoucha Taskmastera, který se po zhlédnutí v ranku marvelovských padouchů řadí spíš než po bok Killmongera z Black Panthera spíš někam na úroveň Ghost z druhého Ant Mana, kterému jako by cool kostýmem, schopnostmi i předvídatelným příběhovým pozadím z oka vypadl. Naštěstí se tvůrci z minulých filmů poučili a nechávají si dvířka pootevřená pro to, aby se padouch mohl v nějaké formě v budoucnu vrátit. Potenciál k tomu určitě má, byť v Black Widow přílišný respekt nebudí.

Příjemná jednohubka

Spíš než plnohodnotným přírůstkem do světa Avengers, ke kterému se budete opakovaně a s chutí vracet, je tedy Black Widow příjemnou jednohubkou, která některé věci z minulosti dovykreslí (a konečně se dočkáme uspokojivého vysvětlení, co se stalo v Budapešti), hlavně ale předává štafetu jedné z původních členek superhrdinského týmu novým postavám. Film působí spíše jako do celovečerní podoby natažená minisérie, jaké aktuálně běží na Disney+, než plnohodnotným kinařským spektáklem, na jaké jsme od producenta Kevina Feigeho a jeho týmu zvyklí. Byť na postavy universa a zejména na Steva Rogerse se odkazuje o stošest a závěr filmu vede přímo do Infinity War (nechybí tradiční prequelová backstory náhodného kusu oblečení, které postava nosí v chronologicky pozdějších snímcích).

70
    60
    80
  • Vizuál - 60%
    60
  • Hudba - 65%
    65

Black Widow (USA, 2021)

Black Widow není redefinicí postavy Natashy Romanoff, která by vás donutila dívat se na její Avengerku v novém světle nebo která by dodala hlubší kontext její oběti v Endgame. Nejde ani o dojemnou labutí píseň, jako spíš epizodní podívanou, která překlene dění mezi koncem Občanské války a začátkem Infinity War, představí nové postavy a v potitulkové scéně navnadí na chystanou minisérii Hawkeye. Ačkoli v akčních scénách Black Widow trochu pokulhává, fanoušky MCU film jako celek určitě neurazí – minimálně jako předkrm k hlavním chodům, které dorazí na podzim.

68 %
foto/video: Falcon, Disney, Marvel © 2021

Black Widow
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
USA, 2021, 134 min
Premiéra: 7. 7. 2021 Falcon
Režie: Cate Shortland
Předloha: Stan Lee (komiks), Don Heck (komiks), Don Rico (komiks)
Scénář: Ned Benson, Jac Schaeffer, Eric Pearson
Kamera: Gabriel Beristain
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Scarlett Johansson, Florence Pugh, Rachel Weisz, David Harbour, O.T. Fagbenle, Ray Winstone, William Hurt, Robert Downey Jr., Michelle Lee, Yolanda Lynes, Nanna Blondell, Ever Anderson, Olivier Richters, Marce Dorian, Ryan Kiera Armstrong, Violet McGraw