Steffi právě dokončila střední školu a těší se na poslední třídní výlet do Paříže, kde chce prožít svou první romantickou noc. Stane se ale něco, s čím nikdo nepočítal. Jednou lékařskou kontrolou se pro Steffi všechno mění – má před sebou necelý rok života. Její matka Eva se ji okamžitě snaží ochránit před vším, co by mohlo Steffi ještě více ohrozit, tedy i plánovaným výletem do Paříže. Její otec, evangelický pastor, jí naopak v rozletu bránit nechce. Steffi se rozhodne jednat a spolu s motocyklovým akrobatem Stevem, kterého právě potkala, utíká z domu ve svém novém pick-upu a vydává se do Paříže.

Bože, ty seš hajzl (foto: CinemArt)
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Emoce tak akorát[/pullquote]Jak je po přečtení synopse patrné, pod názvem Bože, ty seš hajzl se neukrývá komedie o zhrzených milenkách, jak by se mohlo na první dobrou zdát. Němci nám po několika pandemických odkladech servírují velice civilní a citlivě dávkovanou dramedii, která na pozadí silného příběhu učí o lásce k životu a nalezení smyslu v každodennosti. Jsou to frekventovaně filmovaná poselství, kterých ovšem není nikdy dost, a režírující André Erkau navíc hořkosladké momenty Steffina posledního roadtripu adaptuje s řemeslnou věcností, aniž by tlačil na pilu. Samozřejmě nechybí výskání do větru na pláži nebo z okýnka jedoucího auta, Hajzl ale ani jednou nepřekročí tenkou linii tlačených emocí směrem k přílišnému patosu ani předsmrtnému juchání.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Bez zbytečných gest[/pullquote]Hodně tomu pomáhají i herci, ať už jde o rodiče ztvárněné tradičně výbornými německými etalony Heike Matasch a Tilem Schweigerem, nebo čtyřiadvacetiletou Sinje Irslinger v hlavní roli Steffi. Všichni podávají vyvážený výkon, který hořké emoce prodává přesvědčivě i bez k nebesům provolávaného proklínání osudu navzdory tomu, že postava otce je zároveň farářem a dlouhé promluvy s hajzlovským Bohem by tedy do scénáře propašovat bylo dost dobře možné. Snímek ani nenechává svou hrdinku v posledních měsících života skákat padákem v Dubaji ani lyžovat s Gérardem Depardieum po Alpách v “Kalamárech Varech” – spíš vnukne i těm cyničtějším divákům chuť pořádně obejmout své blízké a jít se s nimi projít do lesa. Tvůrci naštěstí totiž pochopili, že příběh Steffi Pape je silný i bez velkých, okázalých gest, ke kterým se podobné snímky mnohdy uchylují.
-
70%
-
70%
-
70%
-
70%
-
70%
Bože, ty seš hajzl (2020)
Bože, ty seš hajzl je nenápadný snímek, který si neklade za cíl vás navzdory emocionálnímu námětu rozložit na ubrečené divácké kousíčky. Do paměti se možná nezaryje, citlivě a s mírou ale připomíná krásy všedně nevšedních momentů a vzácnost našich uhánějících životů s vědomím, že podobná poselství nejen v kinosálech slýcháme často, nikdy ale neuškodí si je připomenout.

foto/video: CinemArt © 2021

Gott, du kannst ein Arsch sein
Komedie / Drama / Romantický
Německo, 2020, 98 min
Premiéra: 15. 7. 2021 CinemArt
Režie: André Erkau
Scénář: Thomas Vass, Katja Kittendorf
Kamera: Torsten Breuer
Hudba: Michael Regner
Hrají: Sinje Irslinger, Max Hubacher, Heike Makatsch, Til Schweiger, Jürgen Vogel, Jasmin Gerat, Benno Fürmann, Inka Friedrich, Dietmar Bär, Moritz Bäckerling, Jonas Holdenrieder, Thomas Krutmann, Ileana Florentina Tautu