Do kin míří prasnice Gunda, Meryl Streep mezi prasaty

Snímek Gunda ruského režiséra Viktora Kossakovského nechává diváka z unikátní perspektivy nahlédnout život hospodářských zvířat na farmě. „Zachytit takto detailním a vizuálně úchvatným způsobem život zvířat donedávna nebylo technicky možné. A následně nikoho nenapadlo zaměřit nejpokročilejší techniku na nám dobře známá hospodářská zvířata. Vyprávět příběh z jejich úhlu pohledu, beze slov a navíc černobíle. Síla detailů, dramat a emocí je taková, že diváka dokáže naprosto uhranout,“ řekl o filmu Jan Noháč z distribuční společnosti Aerofilms, která film 12. srpna uvádí do českých kin.

Ve filmu se setkáváme nejen s titulní prasnicí Gundou a jejími roztomilými potomky, ale i jednonohou slepicí a stády krav, které se na plátně obejdou bez lidské přítomnosti, komentáře a obecně jakýchkoli rušivých elementů a nadbytečných nánosů. Beze spěchu vypráví svůj příběh, zatímco kamera zvířata snímá z takřka intimní blízkosti a všemožných úhlů, tvůrci dokonce pro potřeby mobility na place postavili maketu chlívku s vyjímatelnými panely. Film tak nabízí vizuálně a zvukově pohlcující zážitek, který spíš než tradiční příběh narativního filmu zprostředkovává pocit, zážitek a emoci. Sám režisér svůj záměr pojmenovává jako snahu ukazovat, spíše než vyprávět: „Když chci divákům něco říct, netočím filmy, netoužím publiku vnucovat nějaký názor. Filmy točím, když mám lidem co ukázat, aby si mohli udělat vlastní závěry. V případě Gundy chci, aby lidé tato zvířata viděli jako cítící tvory, chci je inspirovat, aby připustili možnost, že zvířata mají vědomí vlastního já.“

Gunda (foto: Aerofilms)

Zásadní podíl na tomto poselství a meditativním půvabu snímku bezesporu má i jeho titulní představitelka, prasnice Gunda, jejíž výmluvný výkon jí záhy po natáčení vysloužil přezdívku „Meryl Streep mezi prasaty.“ Snímek petrohradského rodáka, který je známý především díky dokumentárnímu snímku o vodním živlu Aquarela, skrze ni ukazuje zvířata jako živoucí bytosti s bohatým vnitřním světem a svébytnými pocity, o kterých navzdory absenci slov nemůže být pochyb. Kossakovský prvotní inspiraci pro takový film načerpal už v dětství, kdy jeho prasečí kamarád Vašík skončil jako řízková chlouba silvestrovské tabule a on se tak stal patrně jedním z prvních vegetariánů tehdejšího Sovětského svazu. „Chtěl jsem natočit film, který by se nad ně nepovyšoval, nepolidšťoval je, bez sentimentality a veganské propagandy,“ pojmenovává svou motivaci režisér, který na realizaci svého osobního projektu sháněl prostředky přes 30 let.

Gunda (foto: Aerofilms)

Jedním z koproducentů se nakonec stala hollywoodská hvězda Joaquin Pheonix. Známý bojovník za práva zvířat a herec, který nedávno diváky uhranul jako psychopatický Joker, v Gundě vidí film hlubokého významu a uměleckého mistrovství: „Projevy pýchy a vážnosti, pobavení a blaženosti u zvídavého selátka, jeho panika, zoufalství a naprostá odevzdanost tváří v tvář kruté lsti jsou potvrzením toho, jak jsou si všechny druhy podobné, pokud jde o reakce na životní události a vyrovnávání se s nimi. Viktor Kossakovsky vytvořil fyzickou meditaci o existenci přesahující běžné bariéry mezi jednotlivými druhy.“

Gunda vstupuje do 12. srpna v distribuci Aerofilms.

-red-
foto/video: Aerofilms © 2021