Recenze Ochránce: Nejen z kriminálek vám může běhat mráz po zádech

Česká televize se v novém desetidílném seriálu Ochránce po mnoha letech vrací do pro její seriály celkem netypického prostředí – do školy. Herec Lukáš Vaculík v roli školského ombudsmana řeší případy inspirované skutečnými událostmi. Novinka bude k vidění každou neděli od 20:10 hodin na ČT1 od 5. září.

Ochránce (foto: Česká televize)

Oblíbený profesor Aleš Pelán (Lukáš Vaculík) se díky své angažovanosti a oblíbenosti mezi studenty stává školským ombudsmanem. Tato nová pozice ho přivádí do řady svízelných situací, kde je mnohdy těžké určit viníka či zjistit příčinu, která stojí za určitou nežádoucí událostí. Aleš Pelán se netradičními způsoby snaží vyřešit situace, které nejsou jednoduché pro pedagogy, žáky a ani pro jejich rodiče. Například hned první díl se zabývá případem, který dlouho rezonoval v českých médiích – šikanou a následnou smrtí učitelky. Další díly se věnují různým situacím, například dívce, která nikdy nechodila do školy, chlapci utopenému na školním výletě, nezvladatelnému žákovi či vraždě vychovatelky.

Hlavní hrdina, ačkoliv je povoláním učitel, a ne policista či inspektor, díky své touze po spravedlnosti dokáže přicházet s originálními způsoby řešení a díky své empatii se umí přesně vcítit do potřeb druhých. Právě tyto vlastnosti mu pomáhají jednat v situacích, které se zprvu zdají neřešitelné. Nesnaží se za každou cenu získat uznání a chválu, ale opravdu chce pomáhat. Paradoxem však je, že hrdina neustále řeší problémy druhých, ale vlastní život si do pořádku sám dát nedokáže.

Ochránce (foto: Česká televize)

Na scénářích k jednotlivým dílům pracovali autoři Matěj Podzimek a Tomáš Feřtek, který se ve svých projektech školství věnuje roky. Inspiraci hledali v případech, které se skutečně udály a nějakým způsobem pohnuly či stále hýbou českým školstvím. Právě to činí seriál jedinečným – ze situací, které se dějí častěji, než si chceme přiznat, totiž doopravdy běhá mráz po zádech. Autoři mimo jiné chtějí vzdát respekt práci učitelů a zároveň jim pomocí zobrazovaných kauz nabízí vhled do situací ve kterých se sami mohou ocitnout.

Ochránce (foto: Česká televize)

Herec Lukáš Vaculík se v sérii setkal s režisérkou Terezou Kopáčovou a režisérem Tomášem Mašínem. Společně se jim z postavy Aleše Pelána podařilo udělat charakterově nejednoznačného intelektuála, který nad ostatními postavami vyniká svou poctivostí, obětavostí a slušností. Zároveň však sám v sobě svádí vnitřní boj vyvolaný událostí, kterou seriál po kouscích postupně odkrývá. Charisma a vynikající herecký výkon Lukáše Vaculíka tak odvádí pozornost od místy za uši tahajících replik. I přes vážná témata, kterým se seriál věnuje, se děj místy daří odlehčit pomocí humoru. Ten většinou zajišťuje Pavel Řezníček v roli řidiče. Ve vedlejších rolích se v seriálu objevují Martha Issová, Jaroslav Plesl, Petra Hřebíčková, Iveta Dušková či Miroslav Vladyka.

• 75%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 75%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 70%
    Zvuk - 70%
72%

Ochránce (Česká televize, 2021)

Ačkoliv Ochránce není klasickým kriminálním seriálem, tak s napětím a emocemi dokáže pracovat lépe než mnohé kriminálky. Mrazivosti, kterou seriál vyvolává, přidává to, že se věnuje případům, které se skutečně staly a stávají se dodnes – a to v prostředí, které by pro děti mělo představovat bezpečí. A i přesto, že by děj mohl být dynamičtější, je to seriál, který v divákovi zanechá silné emoce.

Kateřina Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: Česká televize © 2021

Ochránce (Seriál ČT)