Recenze: Myši patří do nebe – překrásný český animák si zamilujete

Animovaný film Myši patří do nebe režisérů Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka právě vstupuje do kin. Příběh nepravděpodobného přátelství myšky Šupito a lišáka Bělobřicha nejen že si nezadá s těmi nejlepšími příběhy od Pixaru, ale dojme i nejednoho dospělého diváka, zatímco na pozadí překrásné stop-motion animace nenáročnou formou přináší dětem jednoduchá, ale pravdivá poselství.

Myši patří do nebe (foto: CinemArt)

Dvě zvířátka, považovaná svými blízkými za podivíny až outsidery, myška Šupito a lišák Bělobřich, se po nehodě setkávají ve zvířátkovském nebi. Ačkoli byli za života zapřisáhlými nepřáteli, v nebi sledujeme jejich společnou cestu k překonání starých bolestí, k novému začátku a ke zrodu neochvějného přátelství. Unikátní loutkový snímek adaptující dětskou knihu Ivy Procházkové se v předpremiéře poprvé představil českým divákům už na libereckém Anifilmu, odkud pokračoval na celou řadu světových i tuzemských festivalů a oprávněně své dosavadní diváky několikrát rozplakal i nadchnul.

Zvířátka v nebi

Film vyniká zejména ústředními tématy smrti a posmrtného života, které dětským divákům nenásilnou a hravou formou přibližuje. Ačkoli hrdinové musí v průběhu stopáže překonat celou řadu nástrah a patálií, se všemi se setkávají právě ve zvířátkovském nebi, které se spíš než idylickým odpočinkem na obláčku stává jakousi přestupnou stanicí, pomáhající zemřelé zvěři vypořádat se se svými světskými traumaty a udělat za svými životy katarzní tečku, než se vydají na další cestu. Přitom se ústřední myška s lyšákem musí potýkat nejen se svou minulostí na zemi, ale třeba i cestou strašidelným lesem nebo nad hlavou bzučící policií. Je to originální vize, která trochu vybočuje od tradičního pojetí nebe zobrazeného třeba v rovněž aktuální animované Duši od Pixaru, byť tématicky jsou si oba filmy dost podobné.

Myši patří do nebe (foto: CinemArt)

Tradiční loutková stop-motion animace je samozřejmě pohlazením pro oko a ohromuje množstvím času a piplání, které za ní stojí. Na zvířecí postavičky je radost koukat a díky povedenému dabingu (z plátna promlouvá Matouš Ruml, Ondřej Vetchý, Jiří Lábus a další) i poslouchat.

Závěr snímku o životě a smrti blízkých, do které si divák samozřejmě velmi snadno a sugestivně vyprojektuje osobní zkušenosti, je samozřejmě jaksepatří dojemný a zpotí se u něj nejedno oko. Už z více než desetileté geneze projektu, jeho celkového pojetí i tématu a titulkového věnování filmu „tatínkovi a dětem“ je zjevné, že pro manželskou režisérskou dvojici Jana Bubeníčka a Denisu Grimmovou jde o velmi osobní projekt, kterému by byla veliká škoda se v kině vyhnout.

80
    80
  • Dabing - 90%
    90
  • Animace - 100%
    100
    80

Myši patří do nebe (2021)

Putování nebem jako námět pro dětský film může na první pohled být pro některé diváky zarážející, není se ale čeho bát. Myši jsou laskavou, roztomilou, dojemnou i veselou podívanou s úžasnou animací a skvěle zpracovanými zvířátky, které si nejde nezamilovat. Dospělé téma filmu mu přináší pouze přesah a poselství, které je zcela stravitelné pro děti, zároveň ale není nikterak banální.

86 %
foto/video: CinemArt © 2021

Myši patří do nebe
Animovaný / Rodinný / Dobrodružný / Komedie / Fantasy
Česko / Francie / Polsko / Slovensko, 2021, 87 min
Režie: Jan Bubeníček, Denisa Grimmová
Předloha: Iva Procházková (kniha)
Scénář: Alice Nellis, Richard Malatinský
Kamera: Radek Loukota
Hudba: Krzysztof Aleksander Janczak
Hrají: Pavlína Balner, Matouš Ruml, Ondřej Vetchý, Lukáš Pavlásek, Martin Stránský, Ludmila Zábršová-Molínová, David Novotný, Jiří Klem, Jiří Lábus, Martin Dejdar, Barbora Hrzánová, Miroslav Etzler, Matěj Ruppert, Miroslav Donutil, Martha Issová, Martin Donutil, Ondřej Brousek, Radek Holub, Pavel Tesař, Martina Šťastná, Jiří Schwarz