Recenze: Paříž, 13. obvod – o sexuálním životě mileniálů svěže a upřímně

Pokud byste si po zhlédnutí snímku Paříž, 13. obvod mysleli, že jste právě byli svědky vydařeného režisérského debutu, nikdo by vás za to nemohl kritizovat. Přestože film natočil již téměř sedmdesátiletý Jacques Audiard, jeho nejnovější dílo působí mladě a sexy – a to jak filmařsky, tak tematicky.

Paříž, 13. obvod (foto: Aerofilms)

Ač by se děj snímku dal oklestit na bazální dějovou linku romantických komedií „ta má ráda toho a ten zas tuhle,“ Paříž, 13. obvod nabízí mnohem více než jen klasický milostný trojúhelník. Ústřední trio třicátníků tvoří plně realizované, skvěle napsané a ještě lépe zahrané postavy. Émilie (Lucie Zhang) je kousavá holka od rány, která zanechala práv, pracuje v call centru a přivydělává si pronájmem volného pokoje. Se svým novým nájemníkem Camillem (Makita Samba) naváže intimní vztah již během prohlídky bytu. A není se čemu divit, Camille je přes všechnu svou nafoukanost a okázalou intelektuálnost nadmíru přitažlivý. Camille ovšem nehledá stálý vztah – tedy do doby, než potká nedobytnou Noru (Noémie Merlant), která zase noci tráví rozhovory s cam girl Amber.

Trojúhelníkový půdorys filmu se rychle a přirozeně rozšiřuje do mnohoúhelníku – přeci jen žijeme v době Tinderu, kdy najít nového sexuálního partnera je snazší než vybrat dobře padnoucí svetr. Mileniálové tu zahánějí samotu večírky, drogami a především sexem. Sexuálních scén tu vskutku není pomálu, a jelikož všechny bez výjimky působí nenuceně, ba přímo upřímně, skvěle dokreslují všudypřítomnou sexuální otevřenost a podtrhují silný charakterový individualismus.

Paříž, 13. obvod (foto: Aerofilms)

Jak napovídá název, film se nezaměřuje pouze na le centre historique de Paris, jak je zvykem především v amerických filmech a seriálech – ať již v nostalgické Půlnoci v Paříži či bolestně stereotypní Emily v Paříži – ale ukazuje reálný život jedné pařížské čtvrti a potažmo i celé Evropy, teď a tady.

80
  • Scénář - 75%
    75
    80
    80
    70

Paříž, 13. obvod (2021)

Paříž, 13. obvod je snímek, který tak trochu klame tělem. Navzdory černobílé kameře, která zavání kinematografií dávných dob, se jedná o svěží a veskrze moderní záležitost. Film se svou upřímností a až hmatatelnou realističností nebezpečně blíží životu, psýché a sexu dnešních mileniálů. Jak kdybyste ve staré fotobuňce, která tiskne pouze černobílé fotografie, měli párty nebo orgii.

77 %
foto/video: Aerofilms © 2021

Paříž, 13. obvod