Recenze: Minisérie Guru citlivě zpracovává téma sexuálního zneužití

Třídílná minisérie Guru ze streamovací služby Voyo zpracovává silný příběh inspirovaný skutečnými událostmi a reflektuje společensky závažné téma znásilnění a nátlaku ze strany dominantního jedince. Režisér Biser Arichtev toto téma zpracoval citlivým a minimalistickým způsobem, který nechal vyniknout skvělým hereckým výkonům především ženských představitelek.

Guru (foto: Voyo)

Příběh sleduje mladou ženu Alici (Anna Fialová), která se rozhodne oznámit na policii znásilnění. Nemá na sobě žádné patrné známky násilí a ani žádné svědky. Vyšetřovatelé si proto nejdřív nejsou jistí, zda mají Alici věřit. Příběh se postupně dobere k tomu, že ke znásilnění došlo v rámci zvláštní terapie, na níž Alice chodila, aby se zbavila „háčků“ po bývalém partnerovi. Problém ale nastává v tom, že ostatní ženy onu terapii jako znásilnění nevnímají, naopak vzhlížejí k muži, který ji vykonává. Příběh je inspirován skutečným případem, za nímž stojí Jaroslav Dobeš neboli guru Jára, který se v letech 2004–2007 dopustil několika znásilnění, která obhajoval právě jako terapii.

Guru kombinuje prvky sociálního dramatu s thrillerem, přičemž tvůrci série to s thrillerovými aspekty nepřehání a příběh tak netlačí na pilu. Násilí není ukazováno příliš explicitně a samotnému násilníkovi je v příběhu věnováno minimum pozornosti.  Příběh se točí především kolem Alice – oběti, která se nebála promluvit, ale také kolem hlavní vyšetřovatelky (Zuzana Stivínová) a dalších žen podstupujících terapii. Jako záporná postava zde není ani tak vykreslen guru Mára v podání Vojty Kotka, ale spíše jeho asistentka Klára (Kristýna Podzimková). Ta stojí za „naháněním oveček“ na terapii, která je má zbavit všeho zlého. Příběh se záměrně odehrává v bezčasí, aby tak poukázal na skutečnost, že sexuální útoky se děly, dějí a bohužel budou dít i v budoucnu. Důležité je o nich v umění i skutečném životě nemlčet.

Guru (foto: Voyo)

Minisérie  stojí především na silných hereckých výkonech. Exceluje hlavně Anna Fialová v roli mladé maminky Alice. Její postava díky minimu líčení a jednoduchému oblečení působí velmi nevýrazně, ale díky tomu se divák může více soustředit na její mimiku. I přes jistou zranitelnost postava Alice působí velmi silně a její emoce vás dokážou pořádně zasáhnout i přes televizní obrazovky.

Online platforma Voyo spadající pod TV Nova tímto počinem ukázala, že to s vývojem kvalitní hrané tvorby myslí vážně. Po Případu Roubal se jedná o druhou minisérii natočenou pod značkou Voyo Originál. Nezbývá než doufat, že i další produkce se ponese ve stejně kvalitním duchu.

75
  • Scénář - 75%
    75
    80
    70
  • Hudba - 65%
    65
73 %
Kateřina Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: Nova Group © 2022

Guru
Česko, 2022, 3 díly po cca 45 minutách
Premiéra: 14. 1. 2022 VOYO
Režie: Biser A. Arichtev
Scénář: Jan Coufal
Kamera: Marek Janda
Hudba: David Solař
Hrají: Vojtěch Kotek, Anna Fialová, Zuzana Stivínová, Martin Myšička, Kristýna Podzimková, Michal Isteník, Adéla Petřeková, Lukáš Melník, Alžběta Malá, Lucie Štěpánková, Vasil Fridrich, Denisa Barešová, Martina Czyžová, Marek Pospíchal, Jiří Roskot, Elizaveta Maximová