Recenze: Mimořádná událost je mimořádně vtipnou a kousavou satirou

Jiří Havelka už ve Vlastnících ukázal, že jde o scenáristu, který tak trochu jako Zdeněk Svěrák dokáže vystihnout určitý aspekt češství a proměnit jej v komiku. Akorát tak činí s podstatně větší kousavostí, až cynismem. Po jediné místnosti a schůzi SVJ se ve svém novém filmu zavírá do jediného vagonu, aby v něm spolu s hvězdným obsazením a jejich pestrou plejádou charakterů adaptoval jistou neskutečnou událost, která zhruba před dvěma lety prolétla českým veřejným prostorem.

mimoradna-udalost

Mimořádné obsazení (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Podle neskutečné události[/pullquote]Ještě před několika fatálnějšími nehodami na Českých drahách došlo k ne až tak dramatickému incidentu, kdy strojvedoucí motoráčku na cestě Českomoravskou vrchovinou zaznamenal poruchu brzd a zatímco je venku odvzdušňoval, vlak se mu vlivem gravitace rozjel na druhou stranu a necelou čtvrthodinu pokračoval samospádem i s jedenácti cestujícími na palubě, než zastavil v protikopci. Oproti skutečným únorovým kulisám Havelka tuto základní premisu zasadil do jednoho letního dne, pestré sestavě podruhé narozených skutečných cestujících vetknul do absurdna vyhnané charaktery a příběh okořenil bábou pod kořenem, Jaromírem Baldou a dalšími bizáry z českého veřejného prostoru. Výsledkem je, jakkoli povrchně se tento přiblblý obrat nabízí, mimořádná komediální událost.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Satira absurdna a bizáru[/pullquote]Scénář samozřejmě pracuje s absurditou a do extrému vyhnanými charakterovými typy, jako je pobledlý spalovač mrtvol, rádoby světácká panička, myslivec s vysokou školou života nebo malý brýlatý všeználek, přičemž nebýt zcela nelogického chování celé řady z nich a absence jediného funkčního telefonu na vagon zaplněný lidmi, žádný film by pochopitelně ani nemohl proběhnout. Čtvrthodinový incident navíc sledujeme během stominutové stopáže, což je samo o sobě dramaturgickou výzvou, proto kromě trampot tapiserie cestujících sledujeme i neméně pestré figurky v nejrůznějších veřejných funkcích, které po zjištění situace čile, ale ne zcela efektivně pracují na záchraně splašeného motoráčku, eventuálně i nahnání nějakých těch politických bodů. Výbornou legraci si ze sebe mimochodem v několika zpravodajských vstupech nebojí udělat i Česká televize.

Mimořádná událost je tedy možná o něco méně vypravěčsky sevřenější než Vlastníci, veškeré scenáristické kompromisy ale pod palbou zdařilé situační komiky i hlášek tvůrcům velice rádi odpustíte. Atmosféru navíc podtrhuje vtipné pobrukování balkánsky znějící dechovky jak vystřižené z filmů Emila Kustorici.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Budoucnost natáčení[/pullquote]Možná trochu rušivě může ve vší té legraci působit krátký sureralistický vstup s monologem postavy pohřebáka, který celou tu sledovanou absurditu v znenadání směrem k divákům okomentuje, zatímco LED panely stojící okolo vagonu, dosud nesmírně zdařile a věrohodně emulující malebnou ubíhající krajinu, za okny kreslí abstraktní obrazce. Jízdou k pixelům obrazovek, nahrazujících tradičnější trikařské zelené pozadí, se snímek s diváky před závěrečnými titulky ve svých posledních snímcích i loučí. Vizuálně jistě jde o velmi zajímavý efekt, je ovšem otázkou, zda by nebylo lepší iluzi krajiny za oky zachovat a diváka neznalého zákulisím natáčení projektu zbytečně v posledních momentech nemást.

mimoradna-udalost-nataceni

Natáčení Mimořádné události (foto: Totalfilm)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Uznání štábu[/pullquote]Tak či onak je Mimořádná událost nejen scenáristicky, ale i vizuálně a formálně velice zdařilým projektem, zvlášť při natáčení s tolika herci v tak klaustrofobním prostoru, kdy členové štábu museli bezpochyby obratně tancovat snad i po stropu vagonu. Z hlediska záběrování by se v takové situaci možná nabízelo upustit od vizuálních ambicí, přesto Havelka s kameramenem Martinem Štěpánkem nalézají v průběhu filmu nové a nové cesty, jak a z kolika úhlů své postavy ve stísněných podmínkách snímat i v průběhu obyčejných dialogů, které by si s trochou lenosti vystačily s obyčejným střídáním pohledu a protipohledu. Všechna čest. V užití nejmodernější technologie zmíněných LED stěn promítajících okolí vagonu za jeho okny se navíc štáb stal nejen v Česku, ale i v Evropě naprostými průkopníky, a ubíhající krajina působí zcela a naprosto věrohodně.

• 75%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 80%
  • 70%
  • 75%
75%

Mimořádná událost (2022)

Mimořádná událost podobně jako Vlastníci zaujme situováním výbušné směsi několika absurdních figurek do malého prostoru, satiricky kousavým humorem utahujícím si z několika specifických českých vlastností a taky propletením několika reálných bizarních kauz do jediného komického příběhu. Kromě parádní zábavy a skvělých herců projekt vyniká i po technické stránce, zvlášť kvůli natáčení ve stísněných prostorách jediného malého vagonu a průkopnického využití LED panelů, promítajících za jeho okny ubíhající kameru.

foto/video: CinemArt© 2022

Mimořádná událost
komedie
Česko, 22 minut
Premiéra: 3. 2. 2022 CinemArt
Režie: Jiří Havelka
Scénář: Jiří Havelka, David Dvořák
Kamera: Martin Štěpánek
Hrají:Jana Plodková, Igor Chmela, Jenovéfa Boková, Jaroslav Plesl, Alois Švehlík, Ctirad Götz, Tereza Marečková, Václav Kopta, Marie Ludvíková, Robert Mikluš, Fedir Kis, Daniel Horečný, Oliver Vyskočil, Václav Vašák, Magdaléna Sidonová, Agáta Červinková, Milan Koritják

Plakat_Mimoradna-udalost