Fenomén Batman jako popkulturní ikona: Je netopýří muž pořád stejný?

Je tu nová dekáda a s ní nová verze Batmana, jehož jediná superschopnost je zdánlivě nekonečný potenciál dojit tuto značku. V moderní éře kinematografie skutečně neexistuje komiksová postava, která by dostala na stříbrném plátně více příležitostí, než gothamský rytíř. V těsném závěsu za Batmanem je Spider-man konkurenčního Marvelu, výhodou nového Batmana Matta Reevese je ale bezesporu to, že si nemusíte připomínat předchozích pět filmů, abyste si jej plně užili. Nový Batman, tedy Batman, je skutečným standalone filmem, který není nijak napojený na pokusy DC a Warner Bros. posledních let, kterými se snad snaží diváky vyloženě vyhnat z kina (Wonder Woman 1984 se některým ještě stále jistě zjevuje v nočních můrách). Nadcházející Flash to však může mžikem oka změnit a skrze DC verzi multiverza včlenit Pattinsonova vzteklého Batmana do kánonu DCEU, ale spekulacím, implikacím a konsekvencím se budeme věnovat jindy. Hádankářova kontrolní otázka zní: Kam zařadit mladého netopýra mezi zdánlivě nekonečný zástup předchůdců?

Pohádky pro dospělé

V popkultuře posledních dekád se postupně objevila celá řada různých pojetí superhrdiny inspirovaného okřídleným hlodavcem. První velkou etapu na přelomu 80. a 90. let otevřel Tim Burton s Michaelem Keatonem, který v posledních letech zažívá celkem comeback (a my již víme, že „Gotham loves a comeback story“). Michael Keaton si postupně poradil s Jackem Nicholsonem coby Jokerem a následně Danny DeVitem, alias Penguinem. Typicky Burtonovský styl však nepřilákal dostatek diváků a tak předal pochodeň Joelu Schumacherovi a to byl teprve ten pravý majstrštyk.

Michael Keaton jako Batman

Ten před kameru postavil nejprve Vala Kilmera, který nám dal ještě celkem obstojného Batmana, který adoptuje asi třicetiletého Robina. Hlavně ale ukázal Tommyho Lee Jonese jako geniálního Two-Face a Jima Carreyho jako Riddlera, i když to často vypadá, že si oba mysleli, že jdou hrát dalšího Jokera. Na další film pak šel Val od válu a Schumacher si zvolil jako netopýřího samozvance největšího krasavce Hollywoodu, George Clooneyho, každý si vzal do ruky lopatu a společně šli celou Batmanovu sérii skoro na deset let pohřbít.

Celkově však Burtonova a Schumacherova díla připomínala spíš hranou pohádku a to jak kostýmy, tak kulisami a hlavně i zápletkami. Každý z těchto dílů se ale do jisté míry stal kultovním filmem, záleží jen na tom, kdy jste se narodili a kolik vám tou dobou bylo.

George Clooney jako Batman

Huhlající Brit

Batman je však neuvěřitelně silná značka, která k sobě táhne umělce podobně jako Jumanji nic netušící děti, a tak ho v roce 2005 vzkřísili dva Britové, Christopher Nolan za kamerou a Christian Bale před ní. A že se jim to panečku povedlo. Temný rytíř je jednou z historicky nejpovedenějších komiksovek a to nejen z dílny DC. V přímém srovnání první díl trilogie tak trochu hledá sám sebe a třetí díl zase Batmana (ten se na plátně objevuje až po žalostně dlouhé době). I tak je ale celá série o zase trochu jiném Batmanovi nadprůměrně povedená a právem patří do rukou diskuzních válečníků coby smrtící reakce na tvrzení, že komiksové adaptace nejsou kvalitní filmy. Nolan se naštěstí nespoléhal na přemíru CGI (ehm ehm… Snyder… ehm ehm) a Batmanova bat technika a jeho kousky byly uvěřitelné. Navíc měl v každém díle cool kostým bez bradavek a několikrát předvedl své detektivní schopnosti, jen mu s každým dalším filmem bylo méně a méně rozumět.

Christian Bale jako Batman

Batffleck

Ben Affleck byl Batmanem, kterého jsme si zasloužili, ale kterého jsme zrovna nepotřebovali. A můžeme si za to vážně sami, kdybychom po milionech nechodili na Marvelovky a peněženkami neukazovali, jak zbožňujeme své oblíbené superhrdiny, tak by DC nikdo nenapadlo pokusit se postavit filmové univerzum se dvěma snímky a ukázat nám, že umí být vážní, vtipní, vizuálně zajímaví a bůhvíjací ještě naráz. Výsledkem je Batman, který by se hodil tak ke Catwoman z roku 2004. Jaký Ben Affleck coby Batman ve své nejlepší podobě mohl třeba někdy být, ukázala několikaminutová scéna v jeho prvním filmu, Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti, kde Batman sám jen s pomocí mnoha svých bat udělátek vymlátí skladiště plné padouchů. Je to intenzivní a surová pasáž, která se nepopiratelně inspirovala bojovým stylem počítačových her ze série Arkham od studia Rocksteady.

Arkham + Joker = Batman

Právě bez počítačových her série Arkham, které se na pultech objevovaly šest let, by popkulturní obrázek Batmana nebyl kompletní. Postupně se hráčům dostal Batman do ruky ve čtyřech výborných hrách z otevřeného světa, které představily celou plejádu všem známých, ale i méně výrazných padouchů a postav, jako třeba Jokera, Harley Quinn, Bana, Victora Zsasze, Killer Croca, Poison Ivy, Scarecrowa, Two-Face, Penguina, Mr. Freeze, Ra’s al Ghula, Black Mask, Deadshota, Robina, Nightwinga, Catwoman, … a to je skutečně jen „například“. Hlavní devizou je čas, který s postavami strávíte, vztah Batmana s Jokerem je rozpracován přes čtyři hry, které vám vezmou vyšší desítky hodin času a opravdu asi nejzábavnější formou odhalíte, kdo je Batman, co je Batman a hlavně proč je Batman. Navíc napínavé detektivní prvky příběhu jsou vyvažovány intenzivní akcí, během které seřežete na hromadu klidně padesát bouchačů.

Arkham

Kam s ním?

Přináší tedy Reeves a Pattinson ve svém noirovém pojetí? Překvapivě až tolik ne, ale to je dobře. Pattinsonův Batman je vzteklý a ještě se hledá, Batmanem je teprve pár let, dělá chyby, postupně se z nich učí a místy je zbrklý. Jestli vám to připomíná některého z dříve zmíněných Batmanů, je na vás. Celá tříhodinová stopáž pokrývá ale pouhý týden v Gothamu a naprostá většina děje se odehrává v noci. Několikrát se zdá, že už už se podařilo zjistit, kdo je ten pravý záporák, a nakonec se ukáže, že ještě nejsme na vrcholu padoušského řetězce, stejně jako je tomu v Arkhamu. Tenhle Batman nemá čas na to být Brucem Waynem a když už jím na chvíli je, akorát se mu prohlubují jizvy, které se snaží skrýt pod netopýří maskou, která je ve skutečnosti jeho jediným a pravým já.

Matt Reeves očividně dobře znal materiál, ze kterého čerpal, především ale věděl, jak z něj čerpat, a to je to pravé umění. Vybral si z každé verze to nejlepší a celkem mistrně to skloubil dohromady, ať už jde o postavy, které jsme na plátně neviděli desítky let, syrovost a opravdovou temnotu, kterou v sobě Batman skrývá, nebo výborně choreograficky zpracované bojové scény. Ačkoli se v něm dá vidět od všeho něco, tak Batman určitě není film pro všechny, je hlavně pro fanoušky, kteří s láskou vzpomínají na Burtonovy filmy, ale zároveň vědí, že Batman je o něčem trochu jiném. Nolanova trilogie tak stále nabízí nejlepší kombinaci batmanovského Batmana, který je ale přístupný širokému spektru diváků.

To je vše?

Ani náhodou, zkuste si na ČSFD najít Batmana a načíst všechny stránky s jeho filmy. Ano, jedná se o animované filmy, z nichž velká část stojí za starou belu, ale vyjmenujme alespoň ty, které rozšíří obzory. Výborná je dvoudílná část Návrat Temného rytíře, kde se ukazuje přesně ten Batman, na kterého by se Affleck jednoho dne mohl skvěle hodit a dále třeba Útok na Arkham a Batman vs. Red Hood. V nekonečné nabídce nechybí ani nedávná Lego verze.

Halle Berry, Michelle Pfeiffer, Anne Hathaway jako Catwoman

Na závěr tu zůstává ještě Selina Kyle, neboli Catwoman, která se v podání Zöe Kravitz na škále mezi Halle Berry a Michelle Pfeiffer řadí někam nad Anne Hathaway. Je o míle lepší, než byla Halle Berry, ale to je i 100 minut vypnutá televize. Má zajímavější příběh než měla Anne Hathaway v Temný rytíř povstal, ale Michelle Pfeiffer to prostě není.

Nejnovější Batman je od 3. března v kinech.

připravil: Jakub Martinů, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Warner Bros., Vertical Entertainment  © 2022