Nepřehlédněte

Michael Bay: bombastický režisér – ultimátní přehled filmů režiséra Ambulance

Už dnes se do kin přižene nový snímek Michaela Baye, Ambulance. I ten, kdo zná režijní historii největšího pyromana v Hollywoodu, by si mohl na chvíli myslet, že půjde o komorní drama z lékařského prostředí. Ale nejdéle tak do prvního traileru, ve kterém se Jake Gyllenhaal coby bankovní lupič prohání po Los Angeles v ukradené sanitce. Jaké všechny nápady musel už Bay zrealizovat, aby se ve svém repertoáru dostal k téhle kombinaci? Tak na to je potřeba zmapovat jedny z nejvýraznějších blockbusterů posledních třiceti let. A to jsme pro vás přesně udělali.

Michael Bay na place Ambulance

Bayovy filmy se dají obecně rozřadit do čtyř kategorií: kultovní akčňáky, áčkové velkofilmy, Transformers, a pak ten zbytek. Tak se z každé škatulky podívejme na jedno nej – nejextrémnější, nejexplozivnější, nejdebilnější, největší… všechno na Bayově tvorbě je vždycky nej.

Skála (1996)

Mizerové

Skála je pro spoustu filmových fandů asi to první, co si vybaví, když se jich zeptáte na nejlepší Bayův akční film. A z řemeslného pohledu jde o opravdu povedený devadesátkový akčňák, jenže Bay na začátku své kariéry poslal do světa ještě jeden snímek, který je tak trochu neobroušený diamant, ale ve sbírce ho prostě chcete mít. Dynamické duo Mizerů v podání Mike Lowryho (Will Smith) a Marcuse Burnetta (Martin Lawrence) je přesně takové, jaké to v Bayově podání má být – nej.

Mizerové (1995)

Miami zahalené v sépiovém filtru (pro mladší ročníky je to ten druhý zprava na Instagramu), Porsche, dívky oblečené jen tak, aby se nic nemuselo rozpixelovat a spousta hlášek nacpaných do přestřelek kde kulka do ramene má sílu jako rána z brokovnice. Smíchejte to, přidejte k tomu arbitrárních 72 hodin na vyřešení případu, nebo budou padat hlavy, a trochu napětí mezi parťáky a máte tak tuctové béčko, že by do toho nešel ani Bruce Willis. Jenže tohle jsou nejtvrdší devadesátky a Bay ve svých začátcích, takže v rukou toho pravého se z toho stává film s trvalým místem na listu spousty předplatitelů Netflixu. Každý buddy akční film o policajtech se snaží být tím, čím byli Mizerové, Bay jednoduše nastavil laťku.

Mike Lowry je playboy, je bohatý, jezdí v Porsche a obvinění ze znásilnění mu nehrozí, protože s ním opravdu každá chce jít, hned. Marcus Burnett je táta od rodiny, tak trochu skrček a má rád svoje pohodlí. Společně jsou výstavním klenotem miamské policie a musí ochránit korunního svědka, prostitutku, před drogovým baronem, který ji potřebuje za každou cenu zabít. Ta si při prvním setkání splete Mike a Marcuse a aby se nevyděsila, tak oni s ní tuhle hru musí hrát. Ve hře tak nejsou jen jejich kariéry a život nevinné dívky, ale taky hádka s Marcusovou ženou, takže jde o hodně. Na jedničce Mizerů je ale stejně nakonec nejlepší to, že díky ní vznikla dvojka. Dějově je s prvním dílem takřka zaměnitelná, ale už je tam vidět, že za sebou Bay má i režii jiných věcí, než jsou hudební videoklipy. Vrcholem je honička v Hummeru, při které natáčecímu týmu padla za oběť celá jedna vesnice. Až jednou Will Smith získá Oscara, tak to pořád bude až ten druhý úspěch jeho kariéry, on je Mike Lowry asi jako Robert Downey Junior je Iron Man a Hugh Jackman Wolverine.

Armageddon (1998)

Armageddon

Když už jsme toho Bruce vytáhli zase na světlo světa, tak se sluší zmínit i film, kdy mu ještě šlo o to, co si o něm v Hollywoodu myslí. Armageddon je romantický film pro kluky a taky je vším, čím by chtěl být Moonfall Rolanda Emmericha, například dobrým filmem. Ke všemu má obsazení narvané takovými hvězdami, že asteroid řítící se na Zemi proti nim vypadá jako kamínek.

Máme necelé tři týdny, než do Země narazí asteroid velikosti Texasu a smaže tím z existence všechno živé. Nejlepší řešení největších vědců světa je vycvičit partu těžařů stát se astronauty, kteří dokáží přistát na letícím asteroidu, protože je to jednodušší než naučit partu astronautů zapnout vrtačku. Tahle premisa je zkrátka ryzí Michael Bay. Po cestě se zkazí všechno, co může, spousta postav se obětuje nebo zemře hrozivou smrtí a nakonec planetu Zemi dělí od zkázy pouhé vteřiny, naštěstí je tu Bruce Willis.

Armageddon (1998)

Vzpomínáte si na scénu z Interstellaru, kdy Matthew McConaughey brečí u videozpráv své dcery a uvědomuje si, kolik času ztratil? A víte, kde na to přišel? Když se Bruce loučí se svou filmovou dcerou, Liv Tyler, tak to bere jako chlap. Slíbí jí, že všechno bude dobrý, po tváři mu steče jedna mohutná slza a pak to jde prostě zmáčknout, protože ví, že musí, jinak nebude mít jeho dcera možnost prožít si svoje „a žili spolu šťastně až do smrti“. Bruce sice nebrečel, protože to je možná nad jeho herecké schopnosti, ale my všichni ano. A i při reprízách. A i když je nám třicet. Navíc nám Armageddon přinesl jednu z nejlepších rockových balad všech dob – I don’t wanna miss a thing od Aerosmith, která spolu s November rain od Guns n‘ Roses a Bed of roses od Bon Joviho tvoří svatou trojici milostných balad.

Transformers (2007)

Transformers poprvé, podruhé, potřetí, počtvrté, už prosím ne

Transformes tu s námi jsou už od roku 2007, tedy jsou tu s námi už přes sto let, nebo od dob dinosauru? Záleží, na který film ze série se zrovna koukáte, protože v každém je to trochu jinak. I když ono na tom ani tak nezáleží, když na tom nezáleží ani tvůrcům. Ale zpátky k věci, filmoví Transformers tu s námi jsou už od roku 2007, což je přesně jeden rok před Feigem a jeho MCU.

Ve své době šlo o přelomový film s parádními efekty a který zaznamenal obrovský úspěch. Auta měnící se v roboty, co se mlátí a střílí po sobě byl tak skvělý koncept, že ani Shia LaBeouf to nemohl pokazit. Superhrdinské filmy, kam by Transformers šli bez pochyby zařadit, se teprve dostávaly na vrchol a tak série doopravdy táhla, což ukazují i tržby prvních tří dílů. Jenže pak Marvel ukázal, že i digitální bitky se dají dělat přehledně s trošku méně křečovitými dialogy a od té doby to jde se sérií z kopce.

Po pěti dílech přišel spin-off Bumblebee, kde Bay dělal pouze producenta, a v budoucnu nás čekají ještě nejméně dva další díly, kde bude Bay coby producent, nikoli již režisér. Je opravdu škoda, že právě tohle jsou filmy, se kterými je v současnost Bay spojován asi nejvíce, protože jim věnoval značnou část svojí kariéry.

A ten zbytek

Michael Bay si ale občas také odskočí vytvořit nějakou tu sólovku, která nepatří do žádné série a chce být prostě jen zábavným filmem. Třeba takové Pot a krev o třech fitness maniacích s Markem Wahlbergem, Dwaynem Johnsonem a Anthonym Mackie je vyloženě chuťovka pro nenáročného diváka. Hloupé postavy, hloupá záplatka, hloupé dialogy a vyšel z toho obrovsky zábavný film. Bay tu ukázal, že v jednoduchosti je krása a Pot a krev se jednoduše povedlo.

Jenže pak je tu třeba ještě 6 Underground, jeden z prvních velkofilmů Netflixu s Ryanem Reynoldsem v hlavní roli. Tenhle snímek se zkrátka moc nepovedl, Reynolds je tu sám sebou, což se v roce 2019 ještě bylo zábavné (Ryan Reynolds hrál Ryana Reynoldse celkem v dalších šesti filmech od roku 2019 a jeden nás letos ještě čeká). Mimo to doplatil na to stejné, co Postradatelní 3, kdy se tvůrci hodně spoléhali na mladé a neznámé herce. Jenže to mezi nimi nefunguje a tak jsou z nich ve finále jen postavy, u kterých tak trochu doufáte, že aspoň na plátně zábavně umřou. Film má spoustu světlých momentů a zábavných pasáží, ale děj si už málokdo vybaví a zkrátka nemá cenu si jej pouštět podruhé, na rozdíl od ostatních zmíněných v tomto článku.

Nezbývá než doufat, že Ambulance se zařadí na přední příčky Bayovy filmotéky, protože ačkoli neútočí na akademickou část diváků a udělá občas přešlap, tak nepopiratelně své řemeslo dělá poctivě. Takových už dneska ve filmovém průmyslu není nazbyt. Na každý pád Jake Gylenhaal v hlavní roli vyvolává určitou důvěru a podle trailerů by se mohlo jednat o solidně intenzivní přestřelku.

Ambulanci do kin právě uvádí CinemArt.

připravil: Jakub Martinů, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Touchstone, Paramount, CinemArt © 2022

%d blogerům se to líbí: