Recenze: Celovečerní Fylm o Lavim a Vyšehradu je geniální úchylárna

Když byl oznámen celovečerní Vyšehrad, který měl navázat na sérii krátkých a jednoduchých anekdot ze života jednoho bohémského génia a dyliny, který od mala kopal do míče, než objevil, co je výčep, jeden se neubránil pochybám, jestli víc jak běžných pět minut v jeho přítomnosti bude snesitelných a smysluplných. A ono jo. Sportovní pohádka pro dospělé o tom, jak se Lavi oženil, málem ihned rozvedl, nechat přizabít sázkařskou mafií, shledal se svým ztraceným synem a pokusil se napsat paměti, je totiž naprosto super.

vysehrad-lavi-svatba

Jen pro fandy?

Sportovní fandové pochopitelně docení řadu narážek a malých roliček fotbalistů, hokejistů nebo třeba zápasníků MMA. Podstatnou část děje navíc tvoří scenáristy předpověděná a dodnes nedořešená korupční kauza s vedením FAČRu a ovlivňování rozhodčích. Vyšehrad ale svou svěžestí a celkovou uvolněností pobaví i lidi, kteří sport mají nanejvýš na háku a pro docenění většiny situací stačí tušit, že existuje jistá drobná rivalita mezi pražskými kluby.

Nehledě na přímočarost a občasnou předvídatelnost některých vtipů se u nich prostě nedá dementně nechechtat – ať už jde o návštěvu slavistického tchána, hořící trencle, zrnko včerejší kukuřice, kontaminaci netopýrem nebo odcentrovaného buldočka. Kromě řady geniálních, hnusných vtipů útočících na první dobrou je ale potřeba ocenit i méně okázalý komediální timing ukrytý jak v některých hereckých výkonech, tak ve střihu, který spolu s ráznými songy dává řadám situací ve Fylmu správné koule.

vysehrad-bebr

Taťka z FAČRu (foto: Bioscop)

Žloutek, Král, Taťka a další

Z herců a všech těch figurek, kteří po plátně pobíhají, si divák musí nutně užívat všechny. Jakub Štáfek si roli fotbalové dyliny celkově skvěle dává; stejně tak Jakub Prachař je perfektní, a to hlavně když si podrobeně utíká pro kost hozenou dominantní manželkou nebo vyčerpaně nabízí svého klienta do zahraničí ve všech světových jazycích.

Výborná je i každá scéna sázkařské mafie ztělesněné uhlazeným Jaroslavem Pleslem a gorilou Davidem Novotným, třeba když Lavi jejich vyhrožování považuje za sehraný únos ženicha, načež po nekončící lavině prupovídek končí s roubíkem v kufru. Kouzelně odvázáná je v roli Laviho dylinky Lucinky i Šárka Vaculíková, která je i středobodem několika nezapomenutelně úchylných momentů.

vysehrad-vaculikova

Scéna s netopýrem je geniální (foto: Bioscop)

Prcek roku

Tohle tuzemské filmové jaro je už ve čtvrtém případě poznamenáno postavou mrňavého okatého rozumbrady, který svým fištrónem dalece přesahuje své dospělé kolegy. Laviho ratolest, která během chvilky spíchne pro svou parodii na otce michelinskou večeři a pro jistotu před ním raději i schová ostré předměty, je v tomto případě ale velice přirozeným a nenásilným příběhovým prvkem, a navrch zdrojem hned několika z nejvtipnějších scén. Třeba když suverénně odřídí tátovo sportovní fáro a ještě u toho balí kočku ze školy.

vysehrad-lavi-syn

Prcek se nepotatil (foto: Bioscop)

80
    80
    70
    70
    80

Vyšehrad: Fylm (2022)

Jestli vás bavil seriál a Seryjál, Fylm je přesně to, co od celovečerního řádění nejlepšího českého fotbalisty čekáte. Tvůrcům se podařilo nejen osvěžit tuzemskou kinematografii plných zaměnitelných slaďáren, ale i přijít se smysluplným příběhem a vývojem celé řady uvolněně zahraných a zábavných postav. Když se naladíte na jeho vlnu, je s Lavim prostě a jednoduše výborná... prdel.

76 %
foto/video: Bioscop© 2022

Vyšehrad: Fylm