Nepřehlédněte

Erupce lásky: Výbušný film o sopkách i vášnivém vztahu svérázných vědců (recenze)

Hlavními hrdiny nového celovečerního dokumentu Erupce lásky režisérky Sary Dosy jsou dva svérázní vědci vulkanologové, kteří celý život zasvětili zkoumání aktivních sopek a svou nebezpečnou prací, svými poznatky zachránili desítky tisíc životů. Film, který je prodchnut jedinečnými záběry sopek z celého světa, hravými animovanými pasážemi, je i soukromým archivem Katii a Maurice Krafftových, kteří milovali nejen svoji práci, pozorování vulkánů zblízka, ale zejména jeden druhého.

Erupce lásky (foto: Aerofilms)

Krafftovi byli manželi od roku 1970. Narodili se ve francouzském Alsasku. Jejich příběh začíná na univerzitě v 60. letech, kde se oba potkali během studentských bouří a z úst Maurice zde zazní: Dávám přednost intenzivnímu a krátkému životu před monotónním a dlouhým životem. Ve stejném duchu a tempu se společný život respektovaných francouzských vulkanologů ubíral. Geochemička Catherine Joséphine (17. dubna 1942) byla vždy klidná, usměvavá, v životě nad věcí, přitom opatrná žena. Geolog Maurice Paul (25. března 1946) byl jejím opakem, bezprostřední, emocionální a nesmírně odvážný muž. Oba svou práci natáčeli na 16mm filmy. Vznikly tak unikátní autentické záběry sopek pořízené z neuvěřitelné blízkosti, které diváky vtáhnou do mysteriózní krajiny vulkánů, bublání, kouře, mraků dýmu, erupcí a lávových polí.

Průkopníci

Oba manželé tragicky zahynuli v rámci další mise 3. června 1991 při výbuchu sopky Unzen na ostrově Kjúšú v Japonsku společně s dalšími 41 vědci a novináři, kteří pozorovali erupci japonské sopky. Krafftovi se proslavili v 70. a 80. letech jako průkopníci při využívání techniky v rámci natáčení, nahrávání, focení při studiu sopek, blízkém výzkumu sopečné činnosti a následné prezentaci v médiích pro laickou veřejnost. Oba manželé nadšeni a pohlceni svou prací, psali knihy, vzdělávali veřejnost a zkoumali činnost aktivních sopek, odhadovali, kdy může daná sopka vybuchnout, s jakými následky a jaká oblast bude zasažena.

Erupce lásky (foto: Aerofilms)

Emoce i humor

Dynamický, emotivní snímek nabitý humorem a trefnými glosami, je poctou krásné, i když nebezpečné přírodě. Je portrétem dvou fascinujících jedinců, kteří během dvaceti let navštívili přes 150 sopek po celém světě a nebáli se smrti. Příběh o posedlosti a vášni vzbudil bouřlivé reakce na festivalu v Sundance, kde byl označen jako „dokumentární romance“. Na letošním karlovarském festivalu zažil obdobný úspěch u festivalového publika, které si okouzlující pár vědců na filmovém plátně zamilovalo.

80
    80
  • Kamera a archivní materiály - 85%
    85
    70

Erupce lásky (2022)

Dokument jistě ocení i diváci mimo festivaly, v běžné distribuci, kteří se z filmu například dozví, jaké to je, vyplout na jezero plné kyseliny v gumovém člunu z levného bazaru. Zní to jako šílený nápad, ale takové věci Krafftovi opravdu dělali, s vědomím rizika a v blízkosti smrti...

80 %
Alice Aronová, spolupracovnice redakce
foto/video: Aerofilms © 2022