Bestie: Výlet na safari se zvrtne v souboj se zdivočelým králem zvířat (recenze)

Newyorský doktor Nate bere své dvě náctileté dcery na safari do Jižní Afriky, kde se seznámil s jejich nedávno zesnulou mámou. Průvodcem jim je rodinný přítel, který zná v okolí každé zvíře a každý kout. Ani ten ale nemůže tušit, že se v jeepu řítí vstříc střetu s rozzuřeným predátorem, který si po bolestivém střetu s pytláky a vyvraždění celé smečky vzal do hlavy, že člověk je jeho největší nepřítel. Ve snaze ochránit své teritorium je tahle bestie schopna čehokoli.

Bestie (foto: CinemArt)

Dnešní lví menu

Ještě než postavy spadnou do jámy lvové a budou muset bojovat o holý život, musíme s nimi strávit nějaký čas, abychom je poznali a báli se o ně. Výhodou Bestie v úvodní půlhodince jsou její poměrně přirozeně napsané dialogy a sympatičtí herci. Idris Elba tak trochu proti typu uvěřitelně ztvárňuje vylekaného doktora, který divočinu zná převážně z vyprávění, většinu scén si pro sebe ale krade Sharlto Copley jako divočinou zocelený průvodce se silným jihoafrickým přízvukem.

Achillovou patou se snadno mohly stát dětské herečky v rolích Elbových dcer, slečny si ale v souboji se zmagořelou kočkou nedělají žádnou ostudu. Důležitou součástí děje je truchlení protagonisty a jeho dětí po nedávno zesnulé matce, což lidské postavy defacto spojuje se lvím zabijákem, který kvůli pytlákům přišel o smečku; díky uvěřitelným výkonům herců v Bestii dobře fungují i tyto dramaticky laděné, rodinné momenty. Na potenciálním lidském krmení tedy divákovi záleží a brzkou smrt mu nepřeje, jak se tomu občas v podobných survival thrillerech děje.

Hlavní hvězdou pak pochopitelně je digitální kocour, který sice fotorealistického vzhledu Mufasy či Simby z nedávného remaku Lvího krále nedosahuje, uvěřit v jeho existenci ale lze bez problému.

Skoro osmdesátiletý Philippe Rousselot, podepsaný třeba pod Správnými chlapy nebo Karlíkem a továrnou na čokoládu, pak za kamerou předvádí parádní věci. Příběh o Bestii vypráví v sekvenci několika dlóuhatánských záběrů. Tvůrci se nenechali svázat kompletně jednozáběrovým přístupem ve stylu 1917 a když potřebují, scénu střihnou, ale většinou se to stane až po několika minutách.

V jednu chvíli tedy sedíme mezi postavami na zadní sedačce jeepu, abychom spolu s Elbou v jediném záběru vylezli ven a běželi na pomoc muži s roztrhanou nohou. Spolu s postavami procházíme bez jediného střihu liduprázdnou vesničkou a jen postupně se s nimi dovídáme, kam se vlastně všichni poděli. Obrazové vyprávění je díky Rousselotově umu velmi vtahující a dodává filmu na napětí, protože divák se cítí trochu jako dokumentarista, kterému lev dýchá za krk stejně jako hrdinům.

Bestie (foto: CinemArt)

Jáma lvová

Bestie je skoro až do konce jednoduchou, ale velmi sympatickou žánrovkou, u které se divák napne, užívá se hezké africké obrázky i atmosférickou hudbu a postavám v jejich souboji s nezastavitelným predátorem fandí. Bohužel lví nesmrtelnost se v průběhu filmu propůjčí i lidskému hrdinovi, který se (spoiler?) rozhodne běsnící šelmu, toho času vraha desítek ozbrojených lidí, vyzvat na pěstní souboj.

Potřeba epického vrcholu je pochopitelná, Bestie z něj bohužel ale přepadne do přiblble béčkových vod, které na novinářské projekci jeden z přítomných kolegů odsoudil hlasitým povzdechem a okázalým odchodem ze sálu. Zas taková dramatická gesta si tvůrci určitě nezasloužili, je ale škoda, že o své maximalistické nápady klopýtli tak těsně před cílovou rovinkou.

70
    60
  • Kamera - 85%
    85
    80
    70

Bestie (2022)

Bestie je zábavnou a napínavou survival jednohubkou, která stojí na dvou hereckých profících a vypiplaným dlouhým záběrům, díky kterým diváka chvílemi boj postav se zuřivou čičinou opravdu pohltí. Škoda jen úsměvného závěru, který celý film trochu sráží.

70 %

foto/video: CinemArt © 2022
Bestie / Beast