Newyorský doktor Nate bere své dvě náctileté dcery na safari do Jižní Afriky, kde se seznámil s jejich nedávno zesnulou mámou. Průvodcem jim je rodinný přítel, který zná v okolí každé zvíře a každý kout. Ani ten ale nemůže tušit, že se v jeepu řítí vstříc střetu s rozzuřeným predátorem, který si po bolestivém střetu s pytláky a vyvraždění celé smečky vzal do hlavy, že člověk je jeho největší nepřítel. Ve snaze ochránit své teritorium je tahle bestie schopna čehokoli.
Dnešní lví menu
Achillovou patou se snadno mohly stát dětské herečky v rolích Elbových dcer, slečny si ale v souboji se zmagořelou kočkou nedělají žádnou ostudu. Důležitou součástí děje je truchlení protagonisty a jeho dětí po nedávno zesnulé matce, což lidské postavy defacto spojuje se lvím zabijákem, který kvůli pytlákům přišel o smečku; díky uvěřitelným výkonům herců v Bestii dobře fungují i tyto dramaticky laděné, rodinné momenty. Na potenciálním lidském krmení tedy divákovi záleží a brzkou smrt mu nepřeje, jak se tomu občas v podobných survival thrillerech děje.
Hlavní hvězdou pak pochopitelně je digitální kocour, který sice fotorealistického vzhledu Mufasy či Simby z nedávného remaku Lvího krále nedosahuje, uvěřit v jeho existenci ale lze bez problému.
Skoro osmdesátiletý Philippe Rousselot, podepsaný třeba pod Správnými chlapy nebo Karlíkem a továrnou na čokoládu, pak za kamerou předvádí parádní věci. Příběh o Bestii vypráví v sekvenci několika dlóuhatánských záběrů. Tvůrci se nenechali svázat kompletně jednozáběrovým přístupem ve stylu 1917 a když potřebují, scénu střihnou, ale většinou se to stane až po několika minutách.
V jednu chvíli tedy sedíme mezi postavami na zadní sedačce jeepu, abychom spolu s Elbou v jediném záběru vylezli ven a běželi na pomoc muži s roztrhanou nohou. Spolu s postavami procházíme bez jediného střihu liduprázdnou vesničkou a jen postupně se s nimi dovídáme, kam se vlastně všichni poděli. Obrazové vyprávění je díky Rousselotově umu velmi vtahující a dodává filmu na napětí, protože divák se cítí trochu jako dokumentarista, kterému lev dýchá za krk stejně jako hrdinům.
Jáma lvová
Potřeba epického vrcholu je pochopitelná, Bestie z něj bohužel ale přepadne do přiblble béčkových vod, které na novinářské projekci jeden z přítomných kolegů odsoudil hlasitým povzdechem a okázalým odchodem ze sálu. Zas taková dramatická gesta si tvůrci určitě nezasloužili, je ale škoda, že o své maximalistické nápady klopýtli tak těsně před cílovou rovinkou.
- Režie - 70%70
- Scénář - 60%60
- Kamera - 85%85
- Hudba - 80%80
- Herci - 70%70
Bestie (2022)
Bestie je zábavnou a napínavou survival jednohubkou, která stojí na dvou hereckých profících a vypiplaným dlouhým záběrům, díky kterým diváka chvílemi boj postav se zuřivou čičinou opravdu pohltí. Škoda jen úsměvného závěru, který celý film trochu sráží.
foto/video: CinemArt © 2022