Film Běžná selhání s Taťjanou Medveckou a Beátou Kaňokovou v hlavních rolích měl svou světovou premiéru na právě probíhajícím 79. Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Přímo na místě film představily Taťjana Medvecká, Beáta Kaňoková, Vica Kerekes, Nora Klimešová, režisérka Cristina Grosan, scenáristka Klára Vlasáková a český producent Marek Novák.
„Být tady je jeden velký zážitek,“ neskrývala nadšení představitelka jedné z hlavních rolí Beáta Kaňoková. Přímo z červeného koberce ji doplňuje i Taťjana Medvecká: „Ještě včera večer jsem měla představení v Praze a teď stojím tady. Je úžasné, že jsme se tady rok po konci natáčení mohli sejít a navíc tady film poprvé uvidíme.“
Film Běžná selhání sleduje příběh tří žen různých generací v průběhu jednoho dne. Každá z nich čelí osobní krizi právě ve chvíli, kdy je město, v němž žijí, zasaženo podivným přírodním úkazem způsobujícím náhodné výbuchy.
„Je to podle mě výjimečný film, moc podobných u nás nevzniká. Byla jsem nadšená už při čtení scénáře,“ říká k filmu Beáta Kaňoková. „Moje postava ve filmu hledá práci, řeší, jestli je dobrá máma, a bilancuje, jestli její život vůbec dává smysl. Běžná selhání nabourává hodně stereotypů včetně představy, že mateřství musí být pro ženu čistá radost. Hodně žen zažívá nejistotu, jestli jsou dobré matky a jestli by se neměly realizovat i jinak. Myslím, že spousta žen se v něm může najít,“ pokračuje Kaňoková.
Nejstarší z hrdinek filmu, čerstvě ovdovělá Hana, dostane nečekaně výpověď, další ženu Silvu zasáhne krize mateřství a nejmladší Tereza uteče z domova. Dohromady je svede teprve chaos, který znenadání jejich město postihne. Rostoucí panika a krizová situace mohou hrdinkám paradoxně pomoci narovnat své životy.
„Na scénáři mě zaujala jeho podprahová znepokojivost, pocit, že se něco děje,“ říká k filmu Taťjana Medvecká.
Právě atmosféra obecného ohrožení vedly první diváky k dotazům, zda film ovlivnila doba Covidu. Film však začal vznikat už v době před pandemií a podle režisérky nemohl nikdo očekávat, že se doba během pár let tolik promění a film bude blíže realitě, než si kdo mohl myslet.
„Já hraju maminku jedné z hlavních postav, mladé Terezy. Moje postava má ráda věci pod kontrolou, všechno musí být podle jejích představ, a to se týká i jejího vztahu s dcerou. Ráda vládne i činům své dcery. Dělá to pro ní, má na srdci jen její dobro a chce pro ní to nejlepší, jen s přehnanou mateřskou starostlivostí,“ popisuje Vica Kerekes svou postavu a vzpomíná i na dobu natáčení s rumunsko-maďarskou režisérkou Cristinou Groșan. „Většinou točím v jiném jazyce, než je má mateřská maďarština. Teď to byl to úplně jiný pocit, najednou stačilo opravdu málo, abychom si s Cristinou porozuměli. Jazykem štábu během natáčení byla angličtina a já jsem si mohla s Cristinou rychle něco říct. Cítila jsem, že to bylo v něčem pohodlnější. Občas jsme taky postřehla, co si maďarsky špitají s kameramanem, a mohla jsem se smát pod fousy,“ vzpomíná s úsměvem Vica Kerekes.
Snímek režisérky Cristiny Groșan uvedl festival v sekci Giornate degli Autori, do které vybírá z celého světa deset filmů. Předsedkyní poroty pro tuto sekci je oceňovaná filmařka Céline Sciamma, autorka dramatu Portrét dívky v plamenech. Festival v Benátkách patří mezi nejvýznamnější filmové přehlídky, byl založen již v roce 1932, jde o nejstarší filmový festival na světě a letos proběhne jeho 79. ročník.
„Hrdinky vzdorující běžným selháním na nás silně zapůsobily. Feministická dystopie Cristiny Groșan je varováním o světě, který se záhadně hroutí. Zároveň nás však vyzývá, abychom se apokalyptické závrati nevzdávali a čelili jí lidskou sounáležitostí.“ zdůvodnila výběr filmu umělecká ředitelka festivalu Gaia Furrer.
Producentem filmu je Xova Film, koproducentem je Česká televize. Do kin film pošle Bontonfilm 13. října.
-red-
zdroj: Lukáš Vedral
foto/video: Bontonfilm © 2022