Grand Prix: Kozub, Ferro a Hádek jedou na formule v ujeté černé komedii (recenze)

Při letmém prozkoumání může Grand Prix divákům, kteří v létě viděli celovečerní Tři tygry, připadat lehce povědomě. Obojí je komediální road movie, v obou máme šišlajícího Štěpána Kozuba, podivínského Robina Ferra, komickou policejní figurku, mafiánského bosse a spoustu vraků na čtyřech kolech. Skoro se zdá, jako by tvůrci dostali totožné zadání a soutěžili, kdo z těchto ingrediencí vytříská lepší film. Po včerejší premiéře můžeme konstatovat, že Jan Prušinovský tenhle souboj, jak říká klasik, “vyhjál.”

Dva bratranci, Roman a Emil si ze všeho nejvíc přejí podívat se na závody Formule 1. Emil je zanícený milovník pořádku, piplá si svou autodílnu v centru severočeského Cvikova a o autech ví skoro všechno. Roman vede ušmudlaný autobazar na periferii, na krku má tři děti a živelnou manželku. Když jednoho dne Emil v televizní soutěži vyhraje vstupenky na Velkou cenu v Barceloně, netuší ani jeden z nich, že jejich výlet za snem se brzy změní na divokou jízdu napříč Evropou, ve které místy půjde o život. Spolu se svými průšvihy se na ně totiž nabalí Štětka, Romanův kamarád, čórka a místní magnet na problémy.

Cvikovští all-stars

Velká síla Prušinovského novinky leží v hereckém obsazení a chemii mezi všemi těmi zábavně nesnesitelnými postavičkami, všechny ty jejich výbuchy vzteku a hysterie, jejich komediální timing, to všechno v Grand Prix funguje tak dobře, že za zmínku stojí snad každý z nich.

Štěpán Kozub se opírá o svou ozkoušenou komediální polohu naprostého dementa, která se leckomu již pomalu zajídá, sem se ale hodí a funguje. Kryštofu Hádkovi nejde nežrat žádný z jeho frustrovaných výlevů ani permanentní přiožrání; oběma stranami skvěle zahrané a funkční jsou i jeho toxické, ale v jádru milující vztahy s manželkou a bratrancem. Robin Ferro je jako milovník aut a pořádný auťák srdcem filmu, jakkoli jsme podobných morálních kompasů s psychickými bloky viděli na plátně v poslední době už několik. Marek Daniel by si jako benevolentní policajt se srdcem na dlani a zálibou v písních Anety Langerové zasloužil vlastní spin-off. Miroslav Donutil si nerudného důchodce, který vydrží s nabitým tabletem a taškou jídla kdekoli a neomezeně dlouho, viditelně velmi užívá. Cvikovská feťačka Tatiana Dyková je naprosto autentická a k nepoznání.

Čekat od komediální road movie tohohle ražení zásadnější růst a vývoj postav je samozřejmě lehce naivní, Grand Prix chce v první i druhé řadě bavit. Humor je samozřejmě subjektivní, kdo ale viděl a oblíbil si Most!, Okresní přebor nebo jinou komedii z dílny oblíbeného scenáristy a režiséra, asi tuší, co může čekat a jestli se bude bavit. My se bavili skvěle.

Životem otřískané postavičky, posbírané v bohem pozapomenutých koutech naší země, ze sebe sypou cynické hlášky a dostávají se do situací, jejichž černá komičnost mnohdy brousí hrany. V Grand Prix zlodějíček prohodí oknem kradeného SUV malého psíka, polské mlátičky se neštítí výhružně zamířit bouchačkou na dítě a paklíkem eur motivovaná korpulentní černá dáma ne a ne dát pokoj bílým nebožákům. Korektnost je sakra daleko, skoro ani není vidět; cimprlich divák může mít naopak pocit, že na dohled je nevkus. No, jeho škoda.

Tenhle film se nebere vážně a nechce to ani po divákovi. Příběh o tom, jak Kozub, Hádek a Ferro jedou počorovanou dodávkou na formule, je zkrátka velmi vydařenou oddychovou zábavou, která má hlavu a patu, scenáristicky drží pohromadě a slepé dějové uličky nebo vyloženě hluchá místa v ní chybí. Měla by to být samozřejmost, v české komedii to ale není samozřejmost, že postavy jsou konzistentní, že letmé detaily odehrávající se na obraze mají svou dohru později, že všechny dějové linky a rozehráté motivy se před koncem uspokojivě uzavřou.

Zas*anej asfalt v poli

Na poměry české produkce pak má samozřejmě koule i finále odehrávající se ve skutečných kulisách barcelonských závodů. Palec nahoru si navíc zaslouží i práce maskérů, kostymérů a lokačních, kteří postavičky filmu dokázali v některých případech proměnit v naprostá individua, oháknout je do nejšílenějších módních výstřelků, které zrovna frčí ve cvikovských kuloárech a v neposlední řadě najít tak kouzelně neutěšená a vizuálně nestimulativní místa, až se chvílemi nechce věřit, že nevznikly pro potřeby natáčení jako kulisy.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci

Grand Prix (2022)

Koho baví asfalt, autíčka a humor a tvorba Jana Prušinovského, bude spokojený. Grand Prix je dynamickou road-movie oddychovkou se zábavnou paletou zhovadilých postav, která se neštítí ničeho a strefuje se do lecčeho.


Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon, audio: Totalfilm Media © 2022

Grand Prix
Komedie / Drama / Road movie
Česko, 2022, 107 min
Režie: Jan Prušinovský
Scénář: Jan Prušinovský
Kamera: David Hofmann
Hudba: Ondřej Sifon Anděra
Hrají: Kryštof Hádek, Robin Ferro, Štěpán Kozub, Anna Kameníková, Miroslav Donutil, Marek Daniel, Tatiana Dyková, Eva Hacurová, Cyril Drozda
Produkce: Jan Prušinovský, Ondřej Zima
Střih: Lukáš Opatrný
Zvuk: Matěj Matuška, Michal Čech
Scénografie: Henrich Boráros
Masky: Lukáš Král, Jana Bílková
Kostýmy: Ivan Stekla