Podcastový speciál nejen o Fabelmanových: Život a dílo geniálního řemeslníka Stevena Spielberga

Jurský park, E.T., Indiana Jones, Shindlerův seznam, Blízká setkání třetího druhu, Minority Report, Terminál… nebo aktuálně Fabelmanovi. Nový projekt legendárního režiséra Stevena Spielberga je částečně autobiografický snímek o jeho dětství a dospívání, vyprávěný optikou mladého začínajícího filmaře. Drama o dospívání sleduje Sammyho Fabelmana, který vyrůstá v poválečné Arizoně, kde zkoumá a poznává, jakou moc mají filmy. Navzdory všem nepřízním osudu a překážkám, které mu stojí v cestě, se Sammy ponoří do své vášně a filmování se mu stane životní cestou. S filmovým kritikem a animátorem Danielem Řehákem jsme si povídali o kontextu Spielbergovy tvorby, jeho silných režijních stránkách, projekcích nelehkého vztahu s otcem do filmových postav nebo unikátním zázemí, ze kterého jeden z nejslavnějších filmařů historie vzešel.

“Spielberg je dobrá učebnice. Pokud chcete nahlédnout pod pokličku filmu, studujte Spielberga. Je to expert na filmovou řeč, nesmírně důsledně používá všechny standardní postupy, které dotahuje do extrémní dokonalosti. Skoro jako by u něj byla důležitější forma než to, jak vypráví. Proto je perfektní v žánrových filmech, ale nemá u něj až takový smysl bádat, o čem vlastně točí,” zamýšlí se Dan Řehák v odpovědi na otázku, co ho vlastně vedlo k hlubšímu zájmu o dílo ohijského rodáka.

Nezajímá ho tolik rozkrývat nějakou osobnost životní situaci, jako se to děje v nezávislých fimech nebo u jiných tvůrců, to je pro něj druhotné. Skvěle ale staví kameru, herce, hraje si s mizanscénou, dotahuje obrazy, je pro něj důležitý z jakého uhlu se na herce kouká. Jeho práce je prostě dobrá učebnice klasického západního vyprávění, protože tam všehny ty postupy jsou. Jakmile se začnete zajímat o to, co je záběr přes rameno, točení přes osu apod., pustíte si Dobyvatele ztracené archy. Nemusíte koukat na příběh, ale sledujete, jak se pracuje s filmovými prostředky, jak fungují, co je to silueta, světlo, příblížení, vzdálení od subjektu.

On sám se učil sledováním práce jiných lidí. Je to praktik. I o tom je jeho nový film,” pokračuje náš “vrchní spielbergolog” v úvodu podcastového rozhovoru, který se nakonec z původně plánovaných dvaceti minut proměnil ve skoro čtyřicetiminutový ponor do mysli a díla jednoho z největších filmových vypravěčů, perfekcionistického hračičky, průkopníka moderního blockbusteru a velmi schopného byznysmena, který si své soukromí pečlivě hlídá, svůj otisk ale dle svých slov zanechal v každém svém filmu včetně Indiana Jonese.

“Jedině Steven Spielberg se může zeptat producentky, a ona mu odpoví, že kdykoliv bude chtít,” komentuje s úsměvem Řehák Spielbergovu pozici v dnešním Hollywoodu a jeho privilegium točit si v závěru své kariéry své nejvysněnější projekty. Nejen to, jak toho režisér dosáhl, se dozvíte v rozhovoru.

Totalfilm Podcast najdete ve všech oblíbených aplikacích k tomu určených. Kromě rozhovorů s fimovými tvůrci a experty na něm najdete i audiorecenze aktuálních premiér nebo pravidelná shrnutí filmových zpráv a novinek. Fablemanovi jsou právě k vidění v českých kinech.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Totalfilm Media, Vertical, MujRozhlas; audio: Totalfilm Media © 2022