Přes čáru: toxická maskulinita na pomezí homofobie a homoerotiky (recenze)

Argentinský scenárista a režisér Marco Berger není na queer filmovém festivalu Mezipatra žádným nováčkem. Před dvěma lety mohli návštěvníci festivalu zhlédnout jeho napínavé drama Lovec s námětem dětské pornografie. Letošní ročník Mezipater představuje jeho novinku Přes čáru, v níž se režisér opět vrací ke svému oblíbenému tématu toxické maskulinity.

Přeš čáru (foto: Wildstar Sales)

Parta kamarádů, kterým pomalu táhne na třicet, spolu tráví Vánoce v luxusní rodinné vile. Jedinou náplní jejich společných dní je flákání, fet a fekální humor. A jak už to ve světě paradoxů bývá, čím víc se všichni zúčastnění chovají jako machistická prasata, tím více se rádi s despektem věnují homosexuálně laděným hrám, během nichž si nonstop navzájem osahávají intimní partie. I přes silně homoerotickou náturu jejich hrátek je však jasné, že prostředí, které si mezi sebou jednotlivci vytváří, je až násilně homofobní. Lechtivé radovánky by mohly pokračovat donekonečna, to by si ovšem někteří ze smečky nesměli položit otázku: „Co když je mezi námi skutečný gay?“

Marcu Bergerovi se především v první půlce snímku daří dobře vykreslit atmosféru, jež se jeví skrznaskrz přátelsky, nicméně pod povrchem bublá tenze, která nutí všechny zúčastněné chovat se jako co největší hulváti. Ačkoliv Berger svým vyprávěcím stylem trefně vystihuje toxickou maskulinitu, příběhově se točí v kruhu. Výsledkem jsou tak repetitivní sekvence primitivních vtípků a potlačovaných homosexuálních tužeb.

Přes čáru (foto: Wildstar Sales)

Snímek je přístupný až od 18 let, přesto se nelze ubránit dojmu, že není zdaleka natolik znepokojivý jako jiné filmy, které jsou přístupné od útlejšího věku. Berger mohl ze svého filmu vyždímat mnohem údernější, znepokojivější drama nebo například brutální komedii. Výsledkem je však napůl úspěšná, napůl tonálně neurčitá sonda do světa rádoby alfa samců.

• Praha: so 5. 11. 2022 19:15 Kino Pilotů, sál B KOUPIT
  • Praha: po 7. 11. 2022 21:30 Edison Filmhub KOUPIT
  • Brno: so 12. 11. 2022 18:00 Kino Art, velký sál KOUPIT

• 70%
    Režie - 70%
  • 55%
    Scénář - 55%
  • 65%
    Herci - 65%
  • 65%
    Hudba - 65%
  • 65%
    Kamera - 65%
64%

Přes čáru (2022)

Argentinská dramedie Přes čáru si bere na paškál (ne)úměru homoerotiky a homofobie. Slušně narýsovaná dějová linka se bohužel v průběhu filmu začne krabatět a měnit v neurčitou vlnovku. Jako obžaloba toxické maskulinity funguje Přes čáru na výbornou, jako film však pokulhává.

foto/video: Mezipatra, Wildstar Sales © 2022

Přes čáru
Los agitadores