Za týden do kin zamíří Oběť, novinka režiséra televizního hitu Podezření

Po úspěšném uvedení na festivalech v Benátkách a Torontu míří do českých kin novinka režiséra Michala Blaška Oběť. Slovensko-česko-německý koprodukční snímek na příběhu ukrajinské matky, která hledá spravedlnost po útoku na svého syna, komplexně vyobrazuje život menšin v Česku. Pro Blaška znamená Oběť celovečerní debut. Diváci už ale znají jeho velmi úspěšnou televizní minisérii Podezření, na které spolupracoval se scenáristou Štěpánem Hulíkem či třetí sérii Případů I. oddělení. Podívejte se na trailer.

Už první záběr z nitra autobusu čekajícího na hranicích pohltí publikum dramatickou situací, v níž se mísí ukrajinština s češtinou. Diváci i kamera spěchají spolu s hrdinkou Irinou, ta se potřebuje dostat k synovi Igorovi, kterého zrovna kdesi v Česku operují. Ukrajinského mladíka a nadějného gymnastu prý někdo napadl. Drama Oběť je od prvních chvil intenzivní a současné, nejen námětem, ale i kontaktním stylem, který publiku jen pozvolna odhaluje, že situace je mnohem komplikovanější, než se zprvu zdá.

„Oběť je příběhem o důvěře matky Iriny a syna Igora žijících v cizím státě, kde jsou odkázaní hlavně sami na sebe,“ říká režisér Blaško. „V jistém smyslu je to univerzální příběh, který by se mohl odehrát kdekoli na světě, protože proti sobě staví dvě minority. Otázkou zůstává, na jakou stranu se postaví většinová společnost, která se tak stane soudcem.“

„Mým cílem bylo prostřednictvím Irinina emočního portrétu obnažit podstatu středoevropské společnosti, pro kterou je svízelná situace hlavní hrdinky příležitostí ukázat nenávist a legitimizovat ji,“ rozvíjí hlavní téma režisér. „Část společnosti čeká, kdy dostane možnost vyjít se svou skrytou nenávistí na veřejnost, pomocí jemné manipulace si své chování částečně ospravedlní. A nenávist se časem stane normou.“

Oběť (foto: Nutprodukce)

Manipulace je leitmotivem filmu a objevuje se napříč společenskými vrstvami, o nichž Oběť vypráví. „Skutečnost, že Irina a Igor jsou Ukrajinci, patří k jedné z nejpočetnějších menšin v České republice, a navzdory tomu nejsou většinovou společností zcela akceptovaní, dodává postavám jedinečnou optiku.“

Hlavní role ve filmu ztvárnili Vita Smačeljuk a Gleb Kuchuk. Stejně jako pro Blaška se i pro oba představitele jedná o jejich první celovečerní film. „Když se mi do rukou dostal návrh scénáře, udělaly na mě dojem realistické dialogy. Nastavují správnou atmosféru a jsou psychologicky přesné. Zároveň se mi líbilo, jak se v příběhu vyvíjejí jednotliví hrdinové. Mám ráda drama a o takovou roli jsem dlouho stála,“ uvedla Smačeljuk a popsala, co pro ní při studování postavy bylo důležité: „Nejprve jsem se chtěla ponořit do vztahu mezi matkou a synem. Sama jsem máma a jednou z mých momentálních životních otázek je, jak neztratit důvěru mých dětí. Chci, aby věděly, že tady pro ně budu, ať se děje, co se děje. Pak jsem se soustředila na téma menšin, které je mi taky velmi blízké. V době, kdy jsem se ucházela o roli, jsem se totiž s mojí rodinou přestěhovala z Ukrajiny do Německa. Rozuměla jsem Irininým pocitům. Věděla jsem, jaké to je žít v bublině, v které člověk nemá žádnou sociální záchranu.

Oběť (foto: Nutprodukce)

I Gleb Kuchuk našel v jeho postavě mnoho familiárního. Do role Igora jsem se vžil snadno. Jsme oba ze stejné země a oba jsme se s našimi matkami přestěhovali do Čech. Na tomhle filmu jsem chtěl pracovat o to víc, když jsem poznal celý štáb. Atmosféra v týmu byla totiž skvělá. Od Iriny jsem se toho spoustu naučil a Michala obdivuji díky jeho předchozím projektům. Zapůsobilo na mě, jakým způsobem se rozhodl prozkoumat otázku diskriminace a spravedlnosti. Věděl jsem, že film bude mít vliv, říká Kuchuk.

Z českých herců a hereček si v Oběti zahrála Gabriela Míčová, Alena Mihulová, Viktor Zavadil, Igor Chmela, Klaudia Dudová nebo Elizaveta Maximová.

Oběť je dalším projektem české společnosti nutprodukce a její slovenské odnože nutprodukcie. Obě firmy mají bohaté zkušenosti s mezinárodně úspěšnými projekty. Jejich filmy i seriály byly oceněné na Berlinale i v Cannes, vyhrály 15 Českých lvů a šest Cen české filmové kritiky. Mezi nejúspěšnější projekty patří tituly Pustina a Hořící keř. Letos už výrazně zabodovala minisérie Podezření, kterou jako první tuzemský seriál uvedlo Berlinale a která uspěla i u kritiky.

Do kin film vstupuje 10. listopadu.

-red-
zdroj: P. Umlaufová
foto/video: Bontonfilm, Nutprodukce © 2022