A pak přišla láska: Šimon Holý a vztahy optikou “Nové české intimity”

Šimon Holý v prosinci přichází do kin s filmem A pak přišla láska. Svébytné komediální drama v hlavních rolích s Pavlou Tomicovou, Sarou Venclovskou, Terezou Hofovou a Eliškou Soukupovou je již druhý počin tohoto filmového tvůrce, jenž vznikl v rámci manifestu Nová česká intimita.

Neprobádaná intimita

Šimon Holý patří k tvůrcům, kteří natáčejí filmy ve jménu „Nové české intimity.“ Je to právě on, kdo s tímto manifestem, snažícím se zachytit temnější stránky lidské mysli a života, přišel na českou scénu ve spolupráci s Terezou Vejvodou nebo třeba Tomaszem Wińskim, který letos už do kin uvedl kontroverzní drama Hranice lásky.

Tito tvůrci se snaží prozkoumávat potlačované emoce a celkově nepohodlná témata, jak už Holý ukázal ve své prvotině Zrcadla ve tmě, v nichž se hrdinka trápí složitým vztahem a kariérním neúspěchem. V A pak přišla láska tomu není jinak a zkoumá přesně taková neprobádaná teritoria.

Film je to o lásce a tarotu, jak stojí na plakátu. Ezoterická linka se po formální stránce dočkala velké péče, škoda tedy, že nepřináší moc nového navrch některých zažitých stereotypů. Síla snímku leží zejména v tématu mateřské lásky, jehož vyobrazení jistě některým divačkám bude mluvit z duše.

Na světové scéně vzniklo už mnoho filmů zkoumající různé vztahové dynamiky mezi matkou a dcerou; nabízí se srovnání s nedávnou Ladybird od Grety Gerwig. V českém rybníčku se ale jedná o tematicky vzácný úkaz.

Autenticita v improvizaci

Originalita filmu Šimona Holého tkví i ve způsobu, kterým svoje postavy spolu s herečkami přivedl k životu. Neobdržely totiž klasický scénář, nýbrž pouze čtyřstránkový treatment a také jeho pokyny k tomu, kam mají jednotlivé scény směřovat. Dialogy tak společně tvořily přímo na place, když spolu před kamerou hovořily ve svých rolích. Herečky tímto způsobem musely lépe porozumět postavám, které ztvárňují, což jen přispívá k naprosté uvěřitelnosti napjatého vztahu mezi matkou a dcerou.

Mezi hlavními představitelkami tak panuje nefalšovaná chemie a podávají dialogy natolik autentické, že se divák cítí, jako kdyby nahlížel do života reálných lidí imaginárním oknem kamerové čočky. Ta celkový pocit intimity jen umocňuje, když namísto experimentů a atrakcí dává veškerý prostor hrdinkám a prostředí, jež je obklopuje.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci

A pak přišla láska... (2022)

A pak přišla láska je na poli českého filmu originálním a svěžím úkazem, který v některých momentech lehce táhne dolů snad jen okatý product placement. Není to poprvé, kdy se Holý věnuje ženským tématům, a tak k nim přistupuje s jemností a respektem. Příběh o sebelásce a rodinných traumatech umně ukazuje zásadní charakterový progres i na prostoru relativně skromné stopáže, vyprávění ale přesto občas chybí spád. Citlivější motivy ze života s komediální linkou se v něm prolínají poměrně harmonicky - především díky hereckému koncertu Pavly Tomicové, která výborně dokáže kombinovat sebelítost s šibeničním humorem.


Tereza Mažáriová, spolupracovnice redakce
foto/video: Aerofilms © 2022

A pak přišla láska…
Komedie / Drama
Česko, 2022, 85 min
Premiéra: 1. 12. 2022 Aerofilms
Režie: Šimon Holý
Scénář: Šimon Holý, Pavla Tomicová, Sara Venclovská (více)
Kamera: Jana Hojdová
Hudba: Šimon Holý
Hrají: Pavla Tomicová, Sara Venclovská, Tereza Hofová, Eliška Soukupová, Marián Chalány, Nirav Prajapati, Soňa Beaumont, Lenka Karaka
Produkce: Šimon Holý, Jan Syruček
Střih: Sabina Mladenová
Zvuk: Hana Vyšínská
Masky: Lucie Vejvodová
Kostýmy: Lucie Vejvodová, Anežka Karasová