Scandi recenze: Psychologický thriller Nic na hraně morálky svírá i obrací žaludek

Snímek Nic vznikl na motivy stejnojmenného bestselleru Janne Tellerové, který vyšel ve 30 zemích a po celém světě se prodalo více než 1,5 milionu výtisků. Přestože kniha byla adaptována do více než 150 různých divadelních inscenací, svého filmového zpracování se dočkala teprve nyní. K vidění je právě na Scandi, do kin dorazí až v červnu.

Nic (foto: Film Europe)

Pierre Anthon a jeho spolužáci právě začali chodit do deváté třídy, což pro ně mimo jiné znamená začít se zajímat o svou budoucnost, konkrétně o to, jakým směrem se vydají po základní škole. Při vyplňování dotazníku, jenž má studentům pomoci s výběrem budoucího zaměstnání, Pierre Anthon zničehonic prohlásí, že nic v životě stejně nemá smysl, sekne se školou, vyleze na strom a odmítá z něj slézt. Spolužáci Pierra Anthona se rozhodnou ho přesvědčit o opaku, tedy o tom, že existují věci, na nichž v životě záleží. Jejich prvotní myšlenka se však brzy zvrtne ve znepokojivou psychologickou hru.

Režisérské dvojici Trine Piil Christensen a Seamusovi McNallymu se během krátké, ani ne hodinu a půl dlouhé stopáže daří budovat napětí a vykreslit nezdravé vztahy mezi jednotlivými teenagery. Ti mezi sebou střídavě přijímají dominantní či submisivní role a navzájem sebou manipulují. Nevinná zábava se tak spirálovitě stočí k (nejen) psychologickému násilí.

Nic (foto: Film Europe)

Nic je filmem, který balancuje – ba pro mnohé diváky přímo překračuje – hranice morálky. Jedná se o znepokojující, či až kontrovezrní podívanou, u níž se vám může sevřít či rovnou obrátit žaludek. Svým nihilistickým zabarvením a tíživou až absurdní gradací je snímek psychologickým experimentem, v němž jde o všechno nebo Nic.

Další projekce filmu v rámci Scandi zde.

Nic (2022)

Severská kinematografie se nezdráhá těžkých a temných témat a dánský thriller Nic je toho důkazem. Tato nepříjemná podívaná efektně akcentuje to nejhorší v nás – naše strachy, slabé stránky i odpudivé chrakterové rysy. Nic se s největší pravděpodobností nestane záležitostí, jíž byste si rádi pouštěli pořád dokola, ale rozhodně na ni jen tak nezapomenete.

foto/video: Film Europe © 2023

Nic
Intet