Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

FESTIVAL NEJHORŠÍCH A BIZARNÍCH FILMŮ PRÁVĚ PROBÍHÁ V PRAZE. O FESTIVALU NARUBY VÍC TADY.

Zákulisí 65: Adam Driver v dinosauřím survivalu od tvůrců Tichého místa

„Milujeme žánrové filmy – užíváme si příležitostí zajít v pátek večer do nabitého kina a vidět film, který nás všechny zcela pohltí,“ prohlašuje Scott Beck, který s tvůrčím partnerem Bryanem Woodsem napsal scénář k novému sci-fi thrilleru 65 a společně se i ujali jeho režie. „Horor, napětí, akce, dobrodružství – to je pro nás ono. A ještě víc nás baví kombinovat žánrový film s emocemi – představit v něm postavy, které si skutečně zamilujete.“

Beck a Woods na projekci v New Yorku (foto: Falcon)

Beck a Woods již v minulosti slavili úspěchy jako dva ze tří členů scenáristického týmu snímku Tiché místo, který v roce 2018 diváky naprosto uchvátil. V případě snímku 65 se poprvé sami ujímají také režie a spolu se Samem Raimim a dalšími tvůrci film také produkují. „Na filmu 65 mě nejvíce zaujala jeho podstata, kterou tvoří vztah mezi Millsem a Koou, tedy vztah, který se řídí pravidly vztahu otce a dcery,“ popisuje Raimi. „Koa je odvážná a inteligentní mladá žena, která je pro Millse komplikovaným oříškem. Společně se chrání a bojují, aby toho druhého bránili. I když Mills zpočátku Kou zachraňuje, ve skutečnosti Koa zachrání jeho. Je to opravdu krásný příběh.“

Postavu Millse, mezihvězdného pilota, který přepravuje velkou skupinu cestujících vesmírem, si střihl Adam Driver, který neodolal zahrát si postavu, jejíž fyzický boj o přežití je odrazem boje emocionálního, který podstupuje. „Zajímají mě veškerá měřítka filmové tvorby a natáčení filmu je bez výjimky vždy zcela unikátním zážitkem. Film 65 na mě působil obzvláště netradičně, protože se jednalo o příběh s dinosaury a tedy o příběh velice výpravný, ale zároveň v něm byl prostor pro velice pečlivě vypracované postavy a zásadní obecné motivy, a zároveň byl nesmírně zábavný.“

Při nehodě nakonec zahynou všichni jeho pasažéři kromě jednoho – mladé dívky Koi, kterou ztvárnila Ariana Greenblatt. „Koa je milá, nevinná, odvážná a zvědavá dívka,“ říká. „V průběhu filmu prochází výrazným vývojem – na začátku je vystrašená a neklidná, a ke konci v sobě najde potřebnou odvahu.“

65 (foto: Falcon)

Mills a Koa netuší, že planeta, na které přistáli, je naše Země – před 65 miliony let. Když se vydají na velkolepou pouť s vidinou jediné možnosti na záchranu, stanou se štvanou kořistí nemilosrdných smeček dinosaurů, které je nebezpečnou krajinou pronásledují. „V každém z nás se ukrývá dvanáctileté dítě, které odjakživa toužilo napsat scénář filmu o dinosaurech,“ prohlašuje Beck. „V takových scénách se na plátně upřímné lidské emoce projevují tím nejsilnějším možným způsobem.“ „Jde o velice intenzivní a děsivé scény,“ míní Liebling. „Napětí se bolestivě a nesnesitelně stupňuje. Odměnou za to nám jsou ty nádherné chvíle, kdy vnímáme skutečně čistou emocionální radost ze spojení, které mezi našimi postavami vzniká.“

Beck tvrdí, že paradoxně právě proto, že se oba věnují psaní scénářů i režii, jsou vlastním scénářem během natáčení omezováni méně. „Jako režisér můžete na place využít každý dobrý nápad, ať už pochází od vašeho kameramana, vedoucího týmu vizuálních efektů nebo některého z herců,“ vysvětluje Beck. „Až do poslední chvíle, než jste připraveni zavolat ‚akce‘, můžete uplatnit a různě kombinovat všechny nápady.“ Tato dynamika je podle Woodse obzvlášt patrná při práci s tak talentovaným hercem, jakým je Adam Driver. „Vždycky má ohledně své postavy spoustu skvělých nápadů,“ konstatuje Woods. „Přiměl nás o scénách uvažovat očima každé z postav a scény v tomto ohledu zpracovávat.“

„Řídili jsme se zásadou, že podstatné je to, co nám kamera neukazuje,“ vysvětluje Beck k budování napětí. „To bylo velice zásadní ve filmu Tiché místo, stejně jako to bylo zásadní ve filmech jako Čelisti, které jsme sledovali v dětství. Celý film se této zásadě podřizoval – šlo o to, že se v jejich okolí vyskytuje něco nebezpečného a tajemného, s čím se Mills a Koa budou muset vypořádat. Prostřednictvím práce se zvukem, kamerou i výtvarnou složkou filmu naznačujeme, co na naše hrdiny čeká, a teprve ve správný okamžik diváky vyděsíme.“

Film se natáčel v oregonských lesích, mimo jiné i u vodopádů Golden Falls, a tvůrci filmu tak měli možnost natáčet v okouzlující krajině, kterou na filmový pás zaznamenal uznávaný kameraman Salvatore Totino. „Byla to výzva,“ vzpomíná. „Některé záběry byly po stránce natáčení opravdu složité a my jsme se nacházeli na místech, kde se nám opravdu nepracuje snadno – snažili jsme se převézt do lesa nebo do bažin kamerové jeřáby, vymýšleli jsme, jak takové obrovské prostory v noci nasvítit tak, aby celá lokace působila zajímavě, ale zároveň byla opravdu děsivá a neznámá. Nakonec jsme přišli s velice dobrým stylem práce a podařilo se nám příběh, jaký nemáte často možnost zpracovat, vyprávět velmi vizuálním způsobem.“

Jak výsledek bude vypadat na plátně se dozvíme už 16. března.

-red-
zdroj: Marta Žurková
foto/video: Falcon © 2023

65-plakat 

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast