Exkluzivně s tvůrci Dungeons & Dragons: O praktických efektech, loupežích a partě psanců

Byl to epický úkol, dostat Dungeons & Dragons na filmová plátna. Total Film si popovídal s tvůrci, aby zjistil, jestli nové fantasy dobrodružství nabídne něco víc, než jen adaptaci populární deskové hry.

Je to přesně tak. Nesnáším všechno a všechny.” Je pozdě večer, Total Film se připojil k Zoomu s Hughem Grantem a podělili se s ním o ironickou poznámku režisérů Jonathana Goldsteina a Johna Francise Daleyho, kteří dostali adaptaci Dungeons & Dragons na starost. Při obsazování hlavních rolí totiž z britské hvězdy a jejích údajných vysokých standardů měli trošku vítr. Zbytečně, jak se ukázalo. “Scénář mi přišel dojemný a vtipný,” vypráví Grant. “Když jsem pak mluvil s režiséry, cítil jsem z nich takový montypythonovský vibe. Navíc se mi zachtělo si po letech zkusit zahrát v jedné z těhle předražených, obřích věcí.”

Zatímco pro Granta může být taková volba překvapivá, u Chrise Pinea se asi divil málokdo. Představitel Jamese T. Kirka, Jacka Ryana nebo Steva Trevora o Dungeons & Dragons ale “věděl kulový,” jak přiznává. “Byl jsem v tomhle úplně nepopsaný list, hned jsem si ale zamiloval ten specifický tón. Je to něčím srdečná, upřímná filmařina.”

Když nerozeznáte drakorozeného od demogorgona, máte hodně co dohánět. V původní deskovce se hráči mohou stát barbary, bojovníky, paladiny, hraničáři, mnichy, tuláky, čaroději nebo třeba skalními gnómy, podnikat různé výpravy pod vedením zkušeného Pána jeskyně. Na podobná dobrodružství se už od stolu vydaly miliony lidí, a Hollywood se už dlouho třese na to, aby značku přetvořil ve filmovou frančízu.

O jednu, s Jeremym Ironsem v hlavní roli, se  v roce 2000 už filmaři pokusili. Výsledkem byl propadák, zájem o hru ale za těch dvacet let nepolevil; naopak ho ještě povzbudil úspěch seriálových Stranger Things od Netflixu, ve kterých s hrou tráví volné chvíle ústřední parta puberťáků, a Legendy jménem Vox Machina od Amazonu, animáku vycházejícího z jedné z populárních herních kampaní.

S něčím takovým jsou spojená velká očekávání,” zamýšlí se Michelle Rodriguez, která má s velkými značkami zkušenost třeba díky Rychle a zběsile nebo Resident Evilu.Všechny ty hry a animáky tvoří fandovskou základnu na úrovni DC nebo Marvelu. S něčím takovým jsem hodně opatrná, vážně nechci hrát v další nepovedené adaptaci. To za ty peníze nestojí.

Stejně jako Granta a Pinea, i ji nakonec zlákalo tvůrčí duo u režijního kormidla. To za sebou má akční komedii Noční hra nebo scénář prvního Spider-Mana s Tomem Hollandem, od Dungeons & Dragons toho ale chtěli víc, než pouhý sandbox na hraní. Ani se nechtěli vydat podobnou cestou, jako tvůrci Jumanji, a lapit reálné postavy uvnitř hry. Výsledkem mělo od počátku být poctivé, staromilské fantasy dobrodružství. “Záleželo nám ale i na tom, aby film fungoval i bez všech fantastických prvků. Aby měl funkční postavy a témata nehledě na žánr. Draky a jeskyně jsme začali přimíchávat až ve chvíli, kdy se tenhle základ povedl. Podobně jako Spider-Man: Homecoming měl fungovat jako středoškolská komedie, tohle měl být v základu heistový příběh o nepovedené loupeži.

Loupeže ostatně ve hře často fungují jako důležitá část kampaní. Méně častý prvek v herních Dungeons & Dragons už je bard jako hlavní postava, pokud tedy nemáte velký smysl pro humor. Jsou to vypravěči, neradi si ale mažou ruce. I proto je asi Pineův Edgin rád, když v žaláři narazí na barbarku Holgu s tváří Rodriguez. Když se dostanou na svobodu, vydávají se napravovat staré křivdy s pomocí party nových přátel. Stejně jako hra, i film tak stojí a padá na tom, jak zábavná je chemie mezi členy výpravy a jak pestré je její složení.

Herci vztahy na place neutužovali ničím jiným, než právě partičkami Dungeons & Dragons, u kterých přemýšleli, jak by se jejich postavy chovaly po konci filmu. Pro mnoho z nich to byla úplně nová zkušenost, a Grant na tu svou stále čeká. Dodnes totiž, jak nám přiznal, netuší, jak ta věc funguje.

Pak už stačilo postavit desítky animatronických potvor, přes 120 praktických setů, zaletět třeba na Island natočit si reálnou explozi sopky. Inspirací režisérům měl být Jurský park, jako etalon perfektního mixu efektů a příběhu. “Oproti všem těm tenisákům na tyči a zeleným pozadím to byla velmi příjemná změna,” pochvaluje si Pine. “Jako herci musíme umět použít sovu představivost a hrát klidně i proti zdi, ale podobná práce ve vás to kouzlo probudí dřív a mnohem přesvědčivěji.

Svět Dungeons & Dragons je v podstatě bezbřehý, a v Paramountu už se nějakou dobu kuje i televizní seriál z jeho universa. Nevyhnutelné pro dnešní dobu jsou i debaty o sequelu. Film ale měl fungovat v první řadě sám o sobě, ne jako lákadlo pro věci příští. “Pamatuju si, když jsem při natáčení Iron Mana dostal skvělý nápad na pokračování. Přišel jsem s ním za Kevinem Feigem, ten mi ale řekl, že jestli jednička nebude perfektní, žádná dvojka nikdy nebude. Donutil mě ukázat karty hned a řekl, že jestli nás něco super nenapadne i příště, nemáme v tomhle oboru co dělat,” vypráví s úsměvem Daley.

Tak uvidíme, jestli má Daley s Goldsteinem před sebou svět, který bude diváky bavit několik desítek filmů a několik fází, jako se to před nimi povedlo Feigemu. “Určitě by to chtělo vymyslet jiné slovo, když fáze už jsou zabrané,” smějí se režiséři. Vzhledem k tomu, že jejich dojemný a vtipný scénář přesvědčil dokonce i Hugh Granta, který nesnáší všechno a všechny, je skoro jisté, že je něco časem napadne.

Film vejde do kin již 30. března.

-red-
zdroj: Total Film
foto/video: CinemArt © 2023