VÍTÁME VÁS NA NAŠEM NOVÉM WEBU. VĚŘÍME, ŽE SE VÁM TU BUDE LÍBIT.

Recenze: Dungeons & Dragons jsou poctivé fantasy dobrodružství, které rozesměje i strhne

Kdo by byl řekl, že se z adaptace společenské hry stane nejzábavnější fantasy od… Kdy jsme vlastně nějakou naposledy v kinech dostali? Dungeons & Dragons jsou fenomén, který si zamilovaly miliony hráčů po celém světě, k jeho popularizaci navíc pomohly netflixovské Stranger Things se svou vášní pro všechno nostalgické. Může ale jeho filmová adaptace zaujmout i ty diváky, kteří si s partou kámošů a spoustou pizzy na dobrodruhy putující fantastickým světem nikdy nehráli? Může, a jak!

Scenáristé a režiséři John Francis Daley a Jonathan Goldstein za sebou mají třeba povedenou komedii Šéfové na zabití nebo Spider-Mana: Homecoming. Že jejich novince nebude chybět vtip a jistá svěžest není velké překvapení, zvláštní uznání si ale zaslouží za to, že se jim v Dungeons & Dragons podařilo přijít s filmem, který sice zábavně a sebeironicky pracuje s nespočtem fantasy serepetiček, které mu předloha nabízí, v jeho středu ale stojí univerzální příběh o nesourodé partě a tápajícím otci, který by mohl fungovat v jakémkoli žánru.

Potulný bard Ed s tváří Chrise Pinea se kdysi zapletl s partou zlých čarodějů, a dodnes nese následky v podobě zesnulé manželky a odcizené dcerky. Napravit jednu zpackanou loupež, svou pověst a získat obě zpátky ale nebude sranda ani se všemi kouzly na světě, zvlášť když se na stranu nepřítele přidal i jeho bývalý parťák Forge v podání zjevně se dobře bavícího Hugh Granta. K ruce Edovi naštěstí kromě hřmotné válečnice je i aspirující kouzelník, vychytralá druidka nebo ušlechtilý paladin. Společně se tak vydají na cestu plnou nástrah.

Je pravda, že motivace některých aktérů, a záporáků obzvlášť, v tomhle dobrodružství zkoumáme jen v nezbytném minimu; zásadně to ale nevadí; zvlášť přihlédneme-li k faktu, že je postav tolik a že jde o první díl potenciální série. Tahle skvěle zahraná partička psanců se srdcem na správném místě každopádně divákovi ihned přiroste k srdci. Není divu, že jejich dravá dynamika a způsob, jakým se špičkují a vzájemně od sebe odrážejí, si po prvních projekcích na internetu vysloužily četná srovnání se Strážci galaxie.

Když už ale jsme u srovnávání s komiksovými universy, obrovsky příjemným aspektem Dungeons & Dragons je i jejich sevřenost a snaha odvyprávět funkční příběh, který má začátek, prostředek a konec, a který neslouží v druhém a třetím plánu k otevření dveří desítkám pokračování a spin-offů. Prostor pro ně tu samozřejmě je, stejně jako studiové plány a potenciál vybudovat okolo značky novou franšízu, přesto to ale film dělá nenásilně a sympaticky stojí na vlastních nohou.

O emotivnější momenty na téhle cestě není nouze, pokud jste ale viděli některou z nespočtu ukázek, pak jste si asi všimli, že tahle fantasy se skutečně nebere vážně. Příběh se odehrává přímo ve fikčním světě Dungeons & Dragons, tvůrci tak zvolili jiný přístup než třeba v Jumanji, ve kterém byla herní podstata zápletky přiznaná. Daley a Goldstein na to jdou víc od lesa. Hrdinové nejen že opakovaně chybují jako by vyšší moci sem tam nevyšel hod kostkou, taky u toho uštěpačně komentují herní strukturu svého putování nebo velmi specifické vlastnosti kouzelných předmětů, na které v příhodných momentech narážejí.

Jakmile kolem nich bez zájmu pochodují krvelačné mozky se záluskem na co nejchytřejší oběti, oživené mrtvoly trvají na položení konkrétního počtu otázek nebo se vtipně a sakra kreativně pracuje s holí střílející portály, nejde se nesmát i navzdory naprosté neznalosti původní hry. Přitom nejde o žádnou sebeshazující parodii, která by se předloze vysmívala. Naopak! Humor se dávkuje na vhodných místech, neshazuje funkčně emotivní momenty a funguje v situační i konverzační rovině. Nikdy nejde o křečovitou snahu bavit za každou cenu, která se tolika divákům zajedla s posledními komiksovkami.

Pochvalu si zaslouží i práce s praktickými efekty a viditelná snaha tvůrců šetřit zeleným pozadím. Jakmile to jen trochu jde, tvůrci raději sahají po kaskadérech v masce namísto tenisáků na tyči, což je jedině dobře, protože i ten nejprkennější gumový drak vypadá lépe než počítačem animovaný medvýr. Šetření počítačovými triky jen napomáhá příjemné nostalgii a radosti z poctivého, staromilského dobrodružství, kterým filmové Dungeons & Dragons jsou.

4.5

Dungeons & Dragons: Čest zlodějů

Od adaptace deskovky, kterou jsme nikdy nehráli, jsme v redakci vůbec nic nečekali. O to víc nás překvapila. Výsledkem totiž je poctivé, nápadité dobrodružství a vtipná fantasy týmovka, která udělá radost každému, kdo v kině hledá oddychovou zábavu ze staré školy.

foto/video: © CinemArt 2023

Dungeons & Dragons: Čest zlodějů | Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves
Dobrodružný / Fantasy