Natočila film a najala si ochranku. Podcast s Agnieszkou Holland o filmu Hranice

Drama Hranice světově uznávané režisérky Agnieszky Holland popisuje aktuální události na polsko-běloruské hranici. Je to těžký film, který nám ukazuje depresivní pravdu o Evropě a sobě samých – že navzdory proklamované modernitě a morálce stále bojujeme s vlastními předsudky a primitivními strachy. Režisérka v Praze na počátku sedmdesátých let absolvovala FAMU a opakovaně se k nám se svými projekty jako byl třeba Hořící keř nebo Šarlatán, vrací. Platí ale za celosvětově uznávanou filmařku, která režírovala třeba film Úplné zatmění s Leonardem DiCapriem nebo několik epizod oceňovaného netflixovského seriálu Dům z karet. O Hranici, reakcích na kritiku nebo o tom, proč se k nám tak ráda vrací, jsme si povídali u příležitosti pražské premiéry její novinky.

Film vypráví o psycholožce Julii (Maja Ostaszewska), která se po přestěhování do Suwalského kraje stává nedobrovolnou svědkyní a účastnicí dramatických událostí na polsko-běloruské hranici. Rozhodne se vzdát se svého pohodlného života a přidá se ke skupině aktivistů, kteří poskytují pomoc uprchlíkům. Současně s tím jsou syrská rodina prchající před občanskou válkou a její doprovod, učitelka z Afghánistánu, podvedeni Bělorusy a násilně převezeni do uprchlického tábora nedaleko hranic s Polskem. Ve snaze uniknout se vydávají na zoufalou a nebezpečnou cestu neznámým a nepřátelským územím. V Polsku se jejich osud protne s osudem Juliiným a mladého pohraničníka Jana (Tomasz Włosok). Události, které je potkají, navždy změní život nejen jim, ale i dalším migrantům a aktivistům zapojeným do jejich příběhu.

Nejde o úplně lehkou podívanou, alespoň nemáte-li žaludek na sledování mrtvoly zbídačené dámy, kterou si polští a běloruští vojáci opakovaně přehazují přes ostnatý drát, protože se nechtějí zaobírat jejím pohřbem. Zavírat před událostmi ve filmu oči by ale byla chyba. Polská vláda výsledek ale označila za propagandu a tamní pohraničníci diváky od jeho zhlédnutí odrazují heslem “Jenom svině sedí v kině,” které vzniklo v době nacistické okupace. Přesto, nebo možná právě proto, je návštěvnost v kinech u našich sousedů ohromná. Naši recenzi si přečtete tady.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bioscop; audio: Totalfilm Media © 2023