Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Premiantka: Jenna Ortega v zakázaném vztahu s učitelem (recenze)

Do kin přichází Jenna Ortega v novince Premiantka režisérky Jade Halley Bartlett. Ve své celovečerní prvotině vykresluje mladá režisérka dynamický vztah ambiciózní studentky a jejího učitele, který překročí veškeré morální hranice – a všichni zúčastnění na to zaručeně doplatí. Spoluhráče dělá stále populárnější herečce ostřílený matador Martin Freeman.

Premiantka (foto: Donart)

Studentce Cairo Sweet (Jenna Ortega) rozhodně nechybí talent, ale chybí jí pozornost. Její rodiče se zajímají víc o práci než o svou dceru, a ta tak zůstává osamělá v honosném, ale za to ponurém rodinném sídle. S její nejlepší kamarádkou Winnie (Gideon Adlon) jsou jako oheň a voda. Není tedy divu, že když si Cairo zapíše předmět profesora Millera (Martin Freeman), který má stejně jako ona až obsesivní zájem o literaturu a psaní, hned si k němu vytvoří silné pouto. Zároveň Miller, kterého straší ve skříni neúspěšná spisovatelská kariéra, nachází u Cairo zdánlivé pochopení a obdiv, který v osobním i profesním životě zoufale postrádá. Přidejme k tomu vzájemnou přitažlivost, a zakázaný vztah mezi učitelem a studentkou je na světě.

Zní vám to povědomě? Premiantka se zápletkou příliš neliší od jiných tematicky podobných filmů, jako nejspíš nejznámější Svádění s Evan Rachel Wood v hlavní roli. V čem ale Premiantka září, jsou Jenna Ortega a Martin Freeman v hlavních rolích.

Jenna, známá především pro svou roli v seriálu Wednesday, opět dokázala že umí uvěřitelně ztvárnit kombinaci smělosti, ale i zranitelnosti a v neposlední řadě jisté psychotičnosti. Zároveň byla pro svůj mladistvý vzhled ideální volbou zdůrazňující věkovou, a především autoritativní nerovnováhu ve vztahu dívky na pokraji dospělosti a muže, který by mohl být jejím otcem. Martin Freeman také tradičně předvádí svou schopnost dodávat komplexnost a dimenzionalitu postavám, které hraje.

Výrazná je i Gideon Adlon jako Winnie, jejíž postava nejprve slouží jako klasický comic relief, jestli ovšem překousnete její afektované až trochu nerealistické chování. Když ale situace zvážní, dokáže Gideon prodat i emocionálně zrazenou křehkou mladou dívku.

Premiantka (foto: Donart)

Ani jejich prvotřídní herecké výkony a uvěřitelná chemie však nedokázaly vykompenzovat nedostatky scénáře. Zatímco gradace jejich vztahu je vybudovaná relativně uvěřitelně, jeho samotný začátek je poněkud náhlý a chybí mu záchytné body, a hlavně jakékoliv zdůvodnění a opodstatnění. Premiantka se snaží podchytit toxicitu takového vztahu, psychologické hry a šedé morální zóny, zvládá to ovšem jen povrchově a její vyznění ve výsledku není jasné.

Ačkoliv Freemanův charakter jde od začátku nevhodné situaci zcela naproti a z velké části jí iniciuje, je pak vykreslen jako nevinný sympaťák, který k náklonnosti své studentky přišel jako slepý k houslím, ovlivněn emocionální chladností své vlastní manželky. To pak do jisté míry ubírá na hloubce a závažnosti psychického zlomu jinak bez pochyby manipulativní a mstivé Cairo. Ta dokáže znepokojovat a děsit, ve skutečnosti ale nebyla o nic větším záporákem než její stejně komplicitní učitel, který se zalekl situace, jen když si uvědomil možný dopad svých činů.

Finále Premiantky zanechá diváka krapet v údivu, co tím tedy chtěl básník říct. Jako psychologický thriller dějově příliš nefunguje, protože se veškeré napětí saturuje až v poslední třetině filmu a předchozí dvě třetiny se nesou v pomalejším tempu.

Je ale potřeba vyzdvihnout vizuální pojetí, které udržuje ponurou a tajuplnou atmosféru a je bohaté na syté tmavé barvy lahodící diváckému oku. Klíčové je i zasazení v malém městě obklopeném lesem, přispívající k celkově znepokojivému pocitu. Jako narativní prostředek slouží i trefně zvolené kostýmy podtrhující charakteristiky jednotlivých postav a jejich aktuální stav.

Právě ve vizuálu, hereckých výkonech a odvaze nahlédnout za oponu tabuizovaného tématu, ačkoliv ne příliš komplexně, tkví největší síla Premiantky.

  • Režie
  • Scénář
  • Herci
  • Hudba
3

Premiantka (2024)

Premiantka pro svou zápletku vztahu mezi učitelem a studentkou nijak zásadně nevyčnívá oproti dalším filmům s podobnou tématikou, je ale třeba ocenit snahu režisérky a současně scenáristky Jade Halley Bartlett, která měla odvahu prozkoumat tabuizované téma s veškerou jeho temnotou a morálními otazníky. Bohužel se mnohých aspektů komplexní problematiky dotkla jen povrchově a celkové vyznění není ve výsledku jasné. Největší kvality tohoto filmu tkví v hereckém obsazení v hlavních rolích s Jennou Ortegou a Martinem Freemanem, kteří dokázali svým postavám vdechnout potřebnou hloubku, a chemie mezi nimi byla navzdory nezvyklosti situace uvěřitelná. Dále pak nelze opomenout působivý, ponurý vizuál, který přispívá ke znepokojivé atmosféře filmu a svými sytými tmavými barvami lahodí diváckému oku.

Tereza Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © Donart Film 2024

Premiantka | Miller’s Girl
Komedie / Drama / Romantický
USA, 2024, 93 min
Premiéra: 1. 2. 2024 Donart Film
Režie: Jade Halley Bartlett
Scénář: Jade Halley Bartlett
Kamera: Daniel Brothers
Hudba: Elyssa Samsel
Hrají: Martin Freeman, Jenna Ortega, Bashir Salahuddin, Gideon Adlon, Dagmara Dominczyk, Christine Adams

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast