Premiantka: Jenna Ortega v zakázaném vztahu s učitelem (recenze)

Do kin přichází Jenna Ortega v novince Premiantka režisérky Jade Halley Bartlett. Ve své celovečerní prvotině vykresluje mladá režisérka dynamický vztah ambiciózní studentky a jejího učitele, který překročí veškeré morální hranice – a všichni zúčastnění na to zaručeně doplatí. Spoluhráče dělá stále populárnější herečce ostřílený matador Martin Freeman.

Premiantka (foto: Donart)

Studentce Cairo Sweet (Jenna Ortega) rozhodně nechybí talent, ale chybí jí pozornost. Její rodiče se zajímají víc o práci než o svou dceru, a ta tak zůstává osamělá v honosném, ale za to ponurém rodinném sídle. S její nejlepší kamarádkou Winnie (Gideon Adlon) jsou jako oheň a voda. Není tedy divu, že když si Cairo zapíše předmět profesora Millera (Martin Freeman), který má stejně jako ona až obsesivní zájem o literaturu a psaní, hned si k němu vytvoří silné pouto. Zároveň Miller, kterého straší ve skříni neúspěšná spisovatelská kariéra, nachází u Cairo zdánlivé pochopení a obdiv, který v osobním i profesním životě zoufale postrádá. Přidejme k tomu vzájemnou přitažlivost, a zakázaný vztah mezi učitelem a studentkou je na světě.

Zní vám to povědomě? Premiantka se zápletkou příliš neliší od jiných tematicky podobných filmů, jako nejspíš nejznámější Svádění s Evan Rachel Wood v hlavní roli. V čem ale Premiantka září, jsou Jenna Ortega a Martin Freeman v hlavních rolích.

Jenna, známá především pro svou roli v seriálu Wednesday, opět dokázala že umí uvěřitelně ztvárnit kombinaci smělosti, ale i zranitelnosti a v neposlední řadě jisté psychotičnosti. Zároveň byla pro svůj mladistvý vzhled ideální volbou zdůrazňující věkovou, a především autoritativní nerovnováhu ve vztahu dívky na pokraji dospělosti a muže, který by mohl být jejím otcem. Martin Freeman také tradičně předvádí svou schopnost dodávat komplexnost a dimenzionalitu postavám, které hraje.

Výrazná je i Gideon Adlon jako Winnie, jejíž postava nejprve slouží jako klasický comic relief, jestli ovšem překousnete její afektované až trochu nerealistické chování. Když ale situace zvážní, dokáže Gideon prodat i emocionálně zrazenou křehkou mladou dívku.

Premiantka (foto: Donart)

Ani jejich prvotřídní herecké výkony a uvěřitelná chemie však nedokázaly vykompenzovat nedostatky scénáře. Zatímco gradace jejich vztahu je vybudovaná relativně uvěřitelně, jeho samotný začátek je poněkud náhlý a chybí mu záchytné body, a hlavně jakékoliv zdůvodnění a opodstatnění. Premiantka se snaží podchytit toxicitu takového vztahu, psychologické hry a šedé morální zóny, zvládá to ovšem jen povrchově a její vyznění ve výsledku není jasné.

Ačkoliv Freemanův charakter jde od začátku nevhodné situaci zcela naproti a z velké části jí iniciuje, je pak vykreslen jako nevinný sympaťák, který k náklonnosti své studentky přišel jako slepý k houslím, ovlivněn emocionální chladností své vlastní manželky. To pak do jisté míry ubírá na hloubce a závažnosti psychického zlomu jinak bez pochyby manipulativní a mstivé Cairo. Ta dokáže znepokojovat a děsit, ve skutečnosti ale nebyla o nic větším záporákem než její stejně komplicitní učitel, který se zalekl situace, jen když si uvědomil možný dopad svých činů.

Finále Premiantky zanechá diváka krapet v údivu, co tím tedy chtěl básník říct. Jako psychologický thriller dějově příliš nefunguje, protože se veškeré napětí saturuje až v poslední třetině filmu a předchozí dvě třetiny se nesou v pomalejším tempu.

Je ale potřeba vyzdvihnout vizuální pojetí, které udržuje ponurou a tajuplnou atmosféru a je bohaté na syté tmavé barvy lahodící diváckému oku. Klíčové je i zasazení v malém městě obklopeném lesem, přispívající k celkově znepokojivému pocitu. Jako narativní prostředek slouží i trefně zvolené kostýmy podtrhující charakteristiky jednotlivých postav a jejich aktuální stav.

Právě ve vizuálu, hereckých výkonech a odvaze nahlédnout za oponu tabuizovaného tématu, ačkoliv ne příliš komplexně, tkví největší síla Premiantky.

3

Premiantka (2024)

Premiantka pro svou zápletku vztahu mezi učitelem a studentkou nijak zásadně nevyčnívá oproti dalším filmům s podobnou tématikou, je ale třeba ocenit snahu režisérky a současně scenáristky Jade Halley Bartlett, která měla odvahu prozkoumat tabuizované téma s veškerou jeho temnotou a morálními otazníky. Bohužel se mnohých aspektů komplexní problematiky dotkla jen povrchově a celkové vyznění není ve výsledku jasné. Největší kvality tohoto filmu tkví v hereckém obsazení v hlavních rolích s Jennou Ortegou a Martinem Freemanem, kteří dokázali svým postavám vdechnout potřebnou hloubku, a chemie mezi nimi byla navzdory nezvyklosti situace uvěřitelná. Dále pak nelze opomenout působivý, ponurý vizuál, který přispívá ke znepokojivé atmosféře filmu a svými sytými tmavými barvami lahodí diváckému oku.

Tereza Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © Donart Film 2024

Premiantka | Miller’s Girl