50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: AKREDITACE A BALÍČKY VSTUPŮ NA VÍKEND JSOU VYPRODÁNY. NA DOPROVODNÝ PROGRAM SE ALE DOSTANETE.

Recenze: Silné drama i přesah, přesto Bohdan Sláma natočil Sucho jako divácký film

Filmy režiséra a scénáristy Bohdana Slámy se vždy vyznačovaly silnou láskou k venkovskému stylu života a přírodě. Není proto žádným překvapením, že je to právě on, kdo jako jeden z prvních vnesl zcela otevřeně do české kinematografie téma ochrany životního prostředí, klimatického aktivismu a neblahých důsledků znečištění krajiny. Jeho nový snímek Sucho však není žádnou prvoplánovou a jednorozměrnou propagandou. Snímek s sebou nese všechny silné stránky Slámových předešlých filmů a je v první řadě silným rodinným dramatem, které na prostoru 114 minut dokáže vyvolat opravdu silné emoce a otevřít mnoho závažných témat.

Sucho (foto: Bontonfilm)

Dochází voda a plodiny na polích postupně usychají. Půda je navíc plná chemických látek, které zabíjejí vše živé. Do takového světa nás Slámův nový film přenese už ve svých úvodních záběrech. I přes svou závažnost však zůstávají všechny tyto skutečnosti spíše na pozadí a tvoří zdařilý základ pro odvyprávění dramatického příběhu o střetu dvou ideologií, mladické lásce a nerozvážnosti, generačním neporozuměním a sobecké zaslepenosti.

V Suchu najdeme vše, co je pro filmy Bohdana Slámy typické. Ve filmu je romantické vyobrazení vesnického stylu života, útěk od útrap moderního světa i silnou lásku k přírodě. Hlavní postavy jsou velice dobře napsané, mají své motivace a divák se s nimi dokáže lehce ztotožnit. To platí jak pro postavy kladné, tak záporné. Zároveň Sláma pokračuje ve snaze své filmy více zpřístupnit masovému publiku, která započala již Bábou z ledu. Postavám tak stále nechybí patřičný psychologický rozměr, jejich jednání a motivace jsou však lépe čitelné. Přístupnosti pomáhá vyvážený mix úsměvných a znepokojivých scén, kterému nechybí patřičná gradace.

Sucho (foto: Bontonfilm)

Samotný příběh je pak rozdělen do tří částí. Ta první se zaměřuje především na úvodní prokreslení postav, zobrazení vesnické každodennosti a nabízí nejvíc zábavných momentů. Také silně akcentuje téma ničení přírody a jeho důsledků. V prostřední části pak film značně potemní, téma ochrany přírody ustoupí a na osudech jedné farmářské rodiny Sláma vykreslí opravdu silné drama plné těžkých emocí. Závěrečná část snímku pak tyto zdánlivě nesouvisející linie spojí, čím umocní jejich vyznění.

Sucho (foto: Bontonfilm)

Zejména prostřední část filmu pak stojí primárně na úctyhodných hereckých výkonech všech hlavních protagonistů. Martin Pechlát a Magdaléna Borová se do svých rolí opravdu vžili a působí velice autenticky. To platí i o Dorotě Šlajerové a Tomasi Sean Pšeničkovi, kteří se ujali rolí vzpurných teenagerů. Marek Daniel a Judit Pecháček mají ve snímku sice výrazně komičtější role, jeho atmosféru ale nijak nenarušují. Za zmínku stojí také Bolek Polívka, kterého diváci ve snímku uvidí v opravdu nečekané roli.

Poněkud netradičně pak Sláma v novém snímku pracuje s hudebním doprovodem, který je velice úsporný, přesto velice funkční. Skladatel Jakub Kudláč si celý film vystačí s pouhými dvěma motivy. Zatímco svižnější scény a mladickou rebelii doprovází rytmické skandování klimatických aktivistů, tak na pozadí znepokojivých a dramatických scén zní jen rázné zvuky rytmického bubnu, které občas doprovodí zvuk flétny. Zejména tyto části pak nejednou připomenou bubnový soundtrack Birdmana od Alejandra Gonzáleze Iñárrita.

Sucho (foto: Bontonfilm)

Stejně jako na předchozích filmech spolupracoval i na Suchu Sláma s kameramanem Divišem Markem. Ten sice nehledá žádné inovativní postupy, ale při statických záběrech se mu daří vytvářet obrazy plné líbivých a zajímavých kompozic. V těch dynamických je pak kamera vždy rozvážná, nikam nechvátá a pomalu klouže po zobrazovaných předmětech.

Sláma drží svůj nový film pevně ve svých zkušených rukou, ví jaký příběh chce divákům odvyprávět a jakým způsobem jim ho chce předat. Vše ve filmu funguje a žádná scéna není nadbytečná. Jediným nedostatkem filmu je tak jedině opravdu široká paleta otevřených témat, která dokáží diváka zahltit a rozmělnit jeho pozornost.

4.5

Sucho (2024)

Sucho Bohdana Slámy je velice promyšleným dílem, v kterém se plně projevují režisérovy kvality a zkušenosti. Nabízí silný dramatický příběh, kterému nechybí velký myšlenkový přesah. Film se navíc nebojí otevřít témata, která i přes svou aktuálnost v české kinematografii spíše chybí. Navzdory několika symbolickým scénám a záběrům se navíc jedná o velice přístupný film, který má svým dějem i myšlenkami velký potenciál oslovit širokou veřejnost.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: © Bontonfilm 2024

Sucho